Busschaufförers ålder för skolbusstrafik

Startat av Buss och fritid, 11 mars 2021, 20:01:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss och fritid

Idag åkte jag med en busschaufför som är 79 år som körde skolbussen. Är detta lagligt? Borde han inte vara för gammal?

S Svensson

Förare prövas av läkare om de är lämpliga. I dag är det inte ovanligt att folk kan arbeta längre än 65 år.

Buss och fritid

Det kan inte vara speciellt lämpligt att en 79-årig gubbe kör buss en ganska hal och snöig dag?

Lars-Håkan_E

Det finns ganska många chaufförer mellan 75-85 år som kör dagligdags och mellan 65-75 finns det tusentals aktiva chaufförer.

homer

menar du att det är vanligt med 85 åringar? låter livsfarligt, antar att dom älskar sitt jobb och har testamenterat sin kropp till sin arbetsgivare för att bli HVO så de blir en sista resa sen

Lars-Håkan_E

Ja visst, 75-80 år finns det mångdubbelt fler men även i gruppen 80-85 känner jag till ganska många och jag gissar att det är så också på andra håll.

Även i lastbilsbranschen finns det väldigt många äldre.

Ersa

Utan pensionärer som extraknäcker skulle bussbranschen inte klara sig länge. Klart man kan ha åsikter om att de i riskgrupperna kanske inte ska arbeta så mycket pga viruset, men annars är det inga problem att köra så länge man är frisk.

Det tragiska med skolskjutsar idag är att nivån läggs av utlandsägda storbolag, som med låga anbud konkurrerar ut svenska lokala småföretagare och deras heltidsanställda förare som oftast är i vanlig arbetsför ålder. Kvar i storbolagens regi blir deltidstjänster på 65-75% som medför en lön ingen vanlig arbetsför människa kan leva på. Därmed tillsätts skolkörningarna allt oftare med pensionärer som kan dryga ut pensionen med en halvtidstjänst. De lokala åkare som vill fortsätta kämpa vidare, måste lägga sig på samma oseriöst låga nivå, om de ska få behålla trafik, och då måste de också utlysa enbart deltidstjänster.
Så alla yngre förare som älskade sitt dåvarande skolbussarbete tvingas således bort av storbolagens nivåer, och får istället hitta annat att göra istället. Oftast i helt andra branscher.

Det är väldigt tråkigt att branschen därmed inte får nån vidare påfyllning nerifrån av yngre, som kan lära sig yrket av de äldre. Men eftersom det blir så här i alla kommuner som upphandlar trafiken, får man väl anta att kommunernas politiker och tjänstemän vill ha det så här.

HJP

****
Buss och Fritid" skrev: "Det kan inte vara speciellt lämpligt att en 79-årig gubbe kör buss en ganska hal och snöig dag?"

Varför är det inte lämpligt att en 79-åring kör buss? Hur gammal är du själv, som kan döma ut någon på det sättet. Körde han illa, eller?
Jag gissar att han har många års rutin bakom bussratten. Man behöver inte vara "gammal gubbe" för att man fyllt 79. Som S Svensson påpekade, så genomgår förarna regelbundna läkarkontroller. Ung som gammal. Nej, bort med fördomarna!

Buss och fritid

Nej, det var inte så jag menade. Jag menade bara att både hörsel och syn blir sämre när man börjar bli gammal. Min mamma som är 51 var orolig när hon körde idag. Jag bara funderade då hur en 79-åring som ofta har sämre hörsel och syn vågar köra 30 skolbarn på ganska halt väglag samt snö. 

Ersa

Man kan ju vända på steken: Skulle det vara mer lämpligt att i sånt här snöoväder sätta en oerfaren 20-årning bakom ratten på skolbussen?
Om det är förare i 30-60-årsålden man vill ha: Läs mitt inlägg ovan om varför dessa försvinner från branschen.

Nico

Man kan som sagt aldrig enbart utgå från ålder. Följer man bara upp med läkarkontroller osv. så ska det normalt inte vara någon direkt risk. Rent krasst så är inte heller akuta sjukdomsfall hos bussförare överlag direkt vanliga. Fall som leder till konkreta olyckor är sedan än mera sällsynta.

Jag har under åren stött på förare som varit en bra bit över pensionsåldern, men som varit hur pigga som helst. En del har t.o.m. sprungit maraton och annat på fritiden. Samtidigt har man ibland stött på förare runt 40 som sett ut som en vandrande hjärtinfarkt. Kommer ihåg en kille en gång som kom och prickade på TX på ett garage i SL-land. Han var kanske 42-43, men var så överviktig och flåsade ordentligt vid prickning (trots att han varit på plats i god tid och inte hade stressat) att jag undrade om han ens skulle klara sig ut och hämta sin buss i hallen.

Normalt håller läkarna faktiskt även bra koll. Jag är själv 50 och åkte i april 2019 på en multipel näthinneavlossning som krävde lite operationer mm. Numera rattar jag dock primärt skrivbord, vilket kanske var tur i oturen, men först i september 2020 fick jag till slut ok av ögonläkarna på att jag fick köra något tyngre än personbil. Kontrollerna var då ganska omfattande så jag tror faktiskt att de förare som har några fler år och mil bakom sig även är fullt kapabla till att utöva yrket.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

mittlinje

Ersa skrev "...alla yngre förare som älskade sitt dåvarande skolbussarbete tvingas således bort av storbolagens nivåer..."

En sanning med modifikation. En stor bidragande orsak till deltidstjänster är kommunerna som sparar in på skolorna. Förr gick det många gånger två turer till varje skola på morgonen samt man hade tre hemturer. Idag är det en morgontur och två hemturer och då skapas stora uppehåll. De yngre barn som t ex åkte hem klockan 12:00 skall nu vara kvar i skolan på fritids och åka med första bussen som går klockan 14:00. Så vi kan nog inte skylla allt på branschen utan även rannsaka våra politiker.

Christer K

Blir en konstig jämförelse en kvinna på 51 år och en bussförare som är äldre än 65 år.  En person som framfört tunga stora fordon i sitt yrkesliv, ska inte kunna köra buss efter 65 år? När man fyller 45 år börjar det med läkarkontroller vart 5 år. Syn, hörsel och övriga funktioner testas vid en läkarkontroll. Transportstyrelsen får uppgifterna och efter behandling så beslutar de om personen kan fortsätta vara yrkesförare eller inte. Själv är jag över 66 år och kör tunga fordon sedan 1975. Ska man då falla för ett åldersstreck? Kör numera buss och lastbil extra när det behövs.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

HJP

#13
Buss och fritid: "Nej, det var inte så jag menade. Jag menade bara att både hörsel och syn blir sämre när man börjar bli gammal. Min mamma som är 51 var orolig när hon körde idag. Jag bara funderade då hur en 79-åring som ofta har sämre hörsel och syn vågar köra 30 skolbarn på ganska halt väglag samt snö".

****
Du drar för snabba slutsatser. Generellt sett, försämras kroppens funktioner med stigande ålder, men det slår mycket olika, mellan olika individer. Själv är jag 75 år, och har inga som helst problem i trafiken. Vid ett flertal tillfällen, har jag undvikit kollisioner, med betydligt yngre bilförare, som betett sig trafikfarligt, ofta i cirkulationsplatser.
Nu är det länge sedan jag körde buss, men vet hur de uppför sig i halt väglag. Jag har kört dubbeldäckare, enkelvagnar och ledvagnar, för SL.
Den i särklass halaste dagen, jag upplevt, var i april, på 1990-talet. Det var minusgrader och underkylt regn. Vägbanan såg torr ut, men var extremt hal. Jag hade en ledvagn på linje 165, mellan Liljeholmen och Farsta. Man märkte problemen redan när man skulle ut från en hållplats. Vägbanan lutar ju ut mot vägkanten. Den dagen gällde det att vara mycket lätt på foten, både när det gällde gas och broms. D.v.s. ta ner farten, och "glömma tidtabellen". Lyckligtvis är inte väglaget sådan, särskilt ofta, men skulle jag köra buss idag, så har jag ju med mig den erfarenheten.
Jag tror att det finns bra och dåliga förare, i alla åldrar.

elliot

Håller helt med dig ålder spelar nog inte så ofta någon roll utan det är nog erfarenheten och utbildning som spelar största roll oavsett om man är 30 eller 80 år