H7 4372

Startat av Bussmicke, 23 februari 2021, 05:08:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

david96

 Har H7:an lånats in till Rimbo från Hornsberg eller Söderhallen? ???

Ersa

Den behöver inte vara utlånad/inlånad alls. Det fanns gott om reguljära och extrainsatta avgångar på roslagslinjerna som kördes av bussar och förare från olika stadsnära depåer. Samtidigt snurrande bussar och förare från Hallstavik, Rimbo och Norrtälje runt på linjer i hela Norrort och stora delar av Uppsala län under tiden.
Det här att ett trafikområdes linjer i princip körs enbart av depåer i det egna trafikområdet, är ett relativt nytt påfund, som kom till på 2010-talet.

Peter Rost

Har för mig att den tillhörde Hornsberg under alla år fram till slopningen 2003. Användes väl till bland annat aboneringskörningar, och för trafik Brommaplan-Solvalla travbana.

//Peter

NHK

Var det den som fick "turiststolar"?
Minns en av dem som extrabuss från Karlberg på morgnarna

Måns Johannesson

Ja, 4372 hade (liksom f.ö. 4378) "turiststolar" (det var väl de vanliga med höga ryggstöd eller var de även fällbara?) samt gardiner. 4372 hade även lite speciell målning med en lägre smal vit linje som vinklades upp bakom mittdörren (ses på bilden fast inte så tydligt), lite som hockeyklubb designen fast lite enklare.

/Måns

Ulf Berlin

Om 10 oktober 1995 var en vanlig vardag så kanske Hornsberg körde vissa kortturer dit?/Ulf

Ersa

Ja, som jag skrev ovan var det helt normalt med vanliga utbyten mellan områden, även på vanliga dagar.