Framdörrarna stängda ett år till

Startat av Walter, 09 oktober 2020, 11:37:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Citaro C2

Citat från: igel skrivet 20 oktober 2020, 13:50:48 PM
Intressant att SL tror att det kommer att vara enklare att installera plexiglasskydd i alla bussar än att montera en extra biljettläsare bak.

Klart de tycker det. De vill inte göra det enkelt o smidigt att åka buss. Det som fungerar utmärkt i mängder av andra städer fungerar ju såklart inte i Stockholm.

Ersa

Vad har du för grunder för påståendet att man inte "vill" dessa saker? Står dessa uppgifter i några mötesprotokoll? Visserligen har Landstinget i Stockholms län en historia av att ofta uppfinna ett eget hjul, utan att ta hjälp från grannlänens idéer, men från det är steget långt att påstå att man medvetet förhindrar smidiga lösningar.
Personligen tror jag mer på teorin om okunskap, att man dessvärre numera inte har speciellt bra koll på hur verksamheten ser ut i verkligheten. Det börjar bli rätt täta intervaller numera, där politiker och tjänstemän uttalar sig i media och där avslöjar sina pinsamma kunskapsbrister.

Att länets landsbygd är alldeles för underutvecklad, med Danderyds sjukhus som nordligaste utpost för att validera sina busskort är givetvis oacceptabelt. Men själva beslutet om att inte vilja flytta den redan existerande lilla kortläsaren till bussarnas mittdörrar ligger det säkerligen inte okunskap bakom, men knappast heller nån slags vilja att retas med resenärerna. Något annat måste ligga bakom. Någon slags felberäkning eller så.

Bussmicke

Gör som i Norrland, man flyttar kortläsaren ända fram till framdörren så kan folk blippa sina kort för att sedan gå på bak.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

#48
Citat från: Ersa skrivet 21 oktober 2020, 00:14:51 AM
Vad har du för grunder för påståendet att man inte "vill" dessa saker? Står dessa uppgifter i några mötesprotokoll? Visserligen har Landstinget i Stockholms län en historia av att ofta uppfinna ett eget hjul, utan att ta hjälp från grannlänens idéer, men från det är steget långt att påstå att man medvetet förhindrar smidiga lösningar.
Personligen tror jag mer på teorin om okunskap, att man dessvärre numera inte har speciellt bra koll på hur verksamheten ser ut i verkligheten. Det börjar bli rätt täta intervaller numera, där politiker och tjänstemän uttalar sig i media och där avslöjar sina pinsamma kunskapsbrister.

Att länets landsbygd är alldeles för underutvecklad, med Danderyds sjukhus som nordligaste utpost för att validera sina busskort är givetvis oacceptabelt. Men själva beslutet om att inte vilja flytta den redan existerande lilla kortläsaren till bussarnas mittdörrar ligger det säkerligen inte okunskap bakom, men knappast heller nån slags vilja att retas med resenärerna. Något annat måste ligga bakom. Någon slags felberäkning eller så.
Skall man vara petig borde det gå att validera reskassa och periodkort även i Mörby Centrum, men jag gissar att anledningen till att man inte vill flytta kortläsarna har att göra med ersättningsmodellen till entreprenörerna. Flyttar man kortläsarna kommer många ändå inte att blippa sina kort. Roslagsbanan är ett bra exempel på detta redan före pandemin, där finns kortläsare som både kan validera och i vissa fall även aktivera periodkort eller ladda ned reskassa köpt på nätet exempelvis. Ändå är det försvinnande få resenärer med periodkort som blippar sina kort innan de stiger på tåget.
Det är alltså inte fråga om medveten plankning utan bara ett resonemang om att man ju ändå har en giltig biljett för resan.
Däremot får entreprenörerna och SL svårt att finansiera sin trafik med VBP om resenärerna inte blippar sina kort.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

mittlinje

Tyvärr tror många i Stockholm att man löser problemet med att montera valideringsutrustning bak, tyvärr är inte fallet så. Bara att titta på områdena kring Göteborg och hur det var innan pandemin. Kungälv är ett typiskt exempel där Västtrafik la stora resurser på att få resenärer att betala för sig genom att gå in genom framdörren i stället för att smita på bak. De hade kommit långt med arbetet innan pandemin slog ut hela försöket. Hoppas att det löser sig ganska snart med någon form av plexiglas.

Nico

Sk. öppen spärrlinje finns ju på många håll. Både inom Sverige och utomlands. För att det ska fungera så krävs det dock täta och effektiva viseringskontroller och det är mera på den punkten man aldrig verkar få till det i Sverige.

Sedan har detta med öppen spärrlinje tyvärr även delvis blivit en ideologisk fråga i Sverige. De som är för verkar mest vara företrädare för vänstern och de som är emot blir då höger. Hamnar man på den nivån så är det klart det går åt h-e. I länder där öppen spärrlinje är vanligt, t.ex. Tyskland, så får jag ibland intrycket av att de undrar om vi är riktigt kloka.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: mittlinje skrivet 21 oktober 2020, 08:11:29 AM
Tyvärr tror många i Stockholm att man löser problemet med att montera valideringsutrustning bak, tyvärr är inte fallet så.

Nej, det handlar inte om att försöka lösa hela problemet enbart med denna åtgärd. Det handlar om att flytt av lilla kortläsaren skulle vara en viktig men mindre del i ett större övergripande arbete att ändra om rutinerna.
De allra största delarna av dessa förändringar vore att helt överge VBP-modellen, för att istället återgå till kilometerersättning. Samt utöka antalet försäljningsautomater ute i länet, och införa biljettkontroller. Personligen har jag fortfarande än idag senast mött ett par biljettkontrollanter en enda gång, norr om Danderyd, medan jag kört/åkt SL-buss: 2004.

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 21 oktober 2020, 07:49:14 AM
Skall man vara petig borde det gå att validera reskassa och periodkort även i Mörby Centrum,

Jamen då så. Det gör nog stor skillnad för pensionärer i Grisslehamn och Hallstavik  8)
Nej, men skämt åsido, så bör man väl kunna ha samma slags automater som i tunnelbanans spärrar, även på vissa större ställen/knutpunkter ute på Södertörn, Värmdö, Mälaröarna och i Roslagen? Givetvis bör de stå inne i bemannade lokaler, så man slipper vandalism i onödan, så de behöver inte alls vara tillgängliga dygnet runt.

igel

Sådan automat finns i Vaxholm, men det beror väl på att den är Waxholmsbolagets och inte SL's. Har W dekaler men mjukvaran är den samma och fungerar lika dant.

homer

Citat från: Ersa skrivet 21 oktober 2020, 11:24:49 AM
Nej, det handlar inte om att försöka lösa hela problemet enbart med denna åtgärd. Det handlar om att flytt av lilla kortläsaren skulle vara en viktig men mindre del i ett större övergripande arbete att ändra om rutinerna.
De allra största delarna av dessa förändringar vore att helt överge VBP-modellen, för att istället återgå till kilometerersättning. Samt utöka antalet försäljningsautomater ute i länet, och införa biljettkontroller. Personligen har jag fortfarande än idag senast mött ett par biljettkontrollanter en enda gång, norr om Danderyd, medan jag kört/åkt SL-buss: 2004.

håller med här, dessutom måste lagen ändras så biljettkontrollanterna har ett mycket större skydd och mer befogenheter, det är inte rimligt att de ska behövas 10 ordningsvakter, Polis, yttre trafikledare för 2 kontrollanter ska kunna kontrollera en buss, De personer som vill flytta utrustningen bak är samma personer som vill ha 100% skattefinansiering, vilket i sig inte behöver vara fel, men där är vi inte nu och det är en helt anna fråga

VincentJkpg

Läsare och påstigning vid mitt/bakdörr finns ju i stadstrafiken i Östergötland/Jönköping/Göteborg. Jag har iallafall inte hört att det skulle vara några större bekymmer där. Är det nåt som är väldigt annorlunda i Stockholm som gör att det är omöjligt där?

Jag tycker påstigning i alla dörrar är bra främst för att korta stopp-tiderna. Har aldrig rest obetalt för det. När jag glömt skanna period/mobilbiljett när jag gått på i bakdörr har jag blivit tillsagd av föraren, inga problem direkt.

Lars-Håkan_E

Med möjlighet att validera sitt kort så kommer sannolikt vi som vill göra rätt för oss få den möjligheten, just nu är ju möjligheterna väldigt begränsade om man inte börjar sin resa med spårtrafiken, oavsett om man vill betala med reskassa, betalkort etc.

Man måste ha tillgång till mobil som kan hantera SL:s App vilket tyvärr inte alla modeller kan, annars är det tvärkört att företa en resa som börjar med buss om den inte startar på en plats där det finns spårtrafik och möjlighet att köpa kontantbiljett.

buskörare

Jag fattar inte tänket. Man tror plankningen skulle fortsätta i samma omfattning om man "bara" flyttar bak läsarna, men tror att alla ska köpa appbiljetter och periodkort nu när reskassan knappt går att använda? De som skulle skita i att blippa på en bakre läsare, kommer knappast att köpa appbiljett heller.

Jag har förövrigt sett 2 kontroller i Danderyd senaste 2 månaderna, så dom finns  8)

buskörare

Citat från: igel skrivet 21 oktober 2020, 12:19:13 PM
Sådan automat finns i Vaxholm, men det beror väl på att den är Waxholmsbolagets och inte SL's. Har W dekaler men mjukvaran är den samma och fungerar lika dant.

Vet du om det går att blippa igång en reskassebiljett på den? Kan ju vara bra att kunna hänvisa dit i så fall.

igel

har inte tittat efter, men det borde ju gå. Du kan väl smita förbi den och titta efter.