En höghushög m.m. för 48 år sedan

Startat av Gunnar D, 29 september 2015, 17:27:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Fullt på skrotplatsen i Högdalshallen 29 sep 1967.

Mvh Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 29 september 2015, 17:27:26 PM


Fullt på skrotplatsen i Högdalshallen 29 sep 1967.

Mvh Gunnar

Vilket tidsdokument och samtidigt en så tragisk bild!
Kommer ihåg hur bl.a A26:orna stog och sken ikapp
i solen. De hade inte gått långt efter revision!
Tillgångar för miljarder (inkl spår) slängdes på tippen
med enda motiveringen att de var i vägen för biltrafiken!
Nyttan för kollektivtrafikresenärerna då? "Nu ska vi inte
vara gammelmodiga och bakåtsträvare!" Citat Hjalmar Mehr.

Mr H

TageK

Jag kan inte låta bli att undra hur många rabatter och annat som lämnades till olika tjänstemän från busstillverkarna efter deras stora leveranser i samband med högertrafikens införande och skrotningen av spårvagnar.
Vill minnas att Helge B började åka engelsk bil.... men det kan ju vara en slump :)

Mr H

Citat från: TageK skrivet 29 september 2015, 21:41:28 PM
Jag kan inte låta bli att undra hur många rabatter och annat som lämnades till olika tjänstemän från busstillverkarna efter deras stora leveranser i samband med högertrafikens införande och skrotningen av spårvagnar.
Vill minnas att Helge B började åka engelsk bil.... men det kan ju vara en slump :)

Han började åka Rover då ja en bil som anpassades till svensk trafik
av bussverkstaden i Hornsberg!

Mr H

roggek

Jag får det till 27 Mustanger (varav en uppeldad till höger i bild) på bilden... :o

Mr H

Citat från: roggek skrivet 01 oktober 2015, 00:16:29 AM
Jag får det till 27 Mustanger (varav en uppeldad till höger i bild) på bilden... :o

Snyft :'(
Mr H

Björn Forslund

Säkert större delen av det vid denna tid återstående Mustangbeståndet som samlats inför sin förintelse.
Mellan "höghushögen" och tunnelbanans vagnhall hade det lagts ut flera parallella provisoriska spår som också var fulla med vagnar.
Spårvägens AEC dragbil med vagnbjörn gick i skytteltrafik med Mustanger från Hammarbys "hed" till Högdalen.

Mr H

#7
Citat från: Björn Forslund skrivet 02 oktober 2015, 08:57:45 AM
Säkert större delen av det vid denna tid återstående Mustangbeståndet som samlats inför sin förintelse.
Mellan "höghushögen" och tunnelbanans vagnhall hade det lagts ut flera parallella provisoriska spår som också var fulla med vagnar.
Spårvägens AEC dragbil med vagnbjörn gick i skytteltrafik med Mustanger från Hammarbys "hed" till Högdalen.

Det stog fortfarande vid denna tid gott om vagnar kvar på Heden i Hammarby samt här i Högdalen på tunnelbanans spår noll och nollnoll på andra sidan uppställningshallen. Principen var att man körde ut en vagn i taget från Hammarby med vagnbjörnen (eftersom SL:s tekniska ledning inte ville se spårvagnar på tunnelbanespåren! Kan några ha gått ut så ändå tidigare? A23?B23?). Vagnarna lossades och ställdes upp bakom uppställningshallen och knuffades undan för undan fram på spåret i bildfronten, det s.k "Snöspåret", med hjälp av en lokomotor.

Där skars boggierna loss och vagnarna lyftes upp på berget bakom (där A27:orna syns på bilden) och så brändes korgarna. Eftersom rampen i Hammarby var utefter Garagevägen så var det inte så att först ut på Heden var först ut till Högdalen. Man plockade vagnarna bakifrån. Därigenom så kom det sig att i filmen "Sista spårvagnens sista färd" så finns det en slutsekvens där man ser en "fulmärkning" av en A25 till sista vagnen "456". 456 hade då redan skrotats eftersom den var sist in i Hammarby och därför hamnade obehagligt nära nämnda ramp.

Men det här med att plocka vagnarna bakifrån var trots allt det som gjorde att jag kunde avskedsåka A26 482 i Högdalen i mars 1968. Tror att den och 478 var de A26 som var sista överlevarna!

Sedan så är det intressant att det genom Lennart Rydbergs försorg (FP) sparades ett 20-tal A25 och B25 på Heden en längre tid inför möjligheten att öppna en musiespårväg på Djurgården men de hamnade också i brasan i Högdalen till slut dessvärre!

Gunnar kan jag få lägga ut denna fina men otroligt tragiska talande bild på Facebook med din co förstås angiven?

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 02 oktober 2015, 09:18:59 AM

Gunnar kan jag få lägga ut denna fina men otroligt tragiska talande bild på Facebook med din co förstås angiven?

Mr H

Det går väl bra. Själv är jag inte med på FB, kanske dumt, kanske visas de mest fantastiska bilder där.

/Gunnar
   

Mr H

Hyggligt Gunnar tycker att denna fina talande bild över vad som hände på 60-talet förtjänar att nå ut till en större publik!
Din co-notering står givetvis kvar!

FB ja! Vin och vatten och öl faktiskt! Många ska envisas med att ta bilder så fort de sitter och äter eller framförallt när de dricker öl! Usch vad långtråkigt! Men så finns det ju guldkorn förstås!

Mvh
Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 02 oktober 2015, 18:22:03 PM

FB ja! Vin och vatten och öl faktiskt! Många ska envisas med att ta bilder så fort de sitter och äter eller framförallt när de dricker öl! Usch vad långtråkigt! Men så finns det ju guldkorn förstås!

Mvh
Mr H

OK, även om jag gillar att dricka öl så undvarar jag gärna sådana bilder!
Den här visade bilden på H21 5244 med runda bakljus kom visst från FB så kanske missar man en del om man inte är med.

/Gunnar