Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.

Walter

Nobinas trafik. Eller omfattas fler utförare?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Buss_Lund

#1291
Hej jag fick redan på att Skånetrafiken har tilldelats till Nobina har vunnit trafiken region i Lund väster och öster paketet
Avtalet tid är 8 år med möjlighet till två tillkommande optionsår

https://www.bussmagasinet.se/2020/12/nobina-vinnare-i-lund/

Walter

Intressant. Vilken trafik ska ha DD, är det till Sjöbo?
Annars har det varit mest tal om DD i trafiken till Skanör från Malmö från 2021.
Nobina har väl all trafik i Lund Öst/väst redan idag.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Gano

Intressant med dubbeldäckare med "Tyst avdelning". Något som säkerligen kommer uppskattas. Vet man idag om det bara blir dubbeldäckare utöver elbussarna, eller om det blir en blandning mellan dubbeldäckare och vanliga enplansbussar? Jag kan inte tänka mig att man vill köra med dubbeldäckare på samtliga linjer. Rimligen borde det väl vara linjerna till Sjöbo, Staffanstorp och Lomma som får dubbeldäckare.
Det stämmer att Nobina har dessa två avtal idag, men de slås som sagt samman till ett.

Samtidigt borde väl tilldelning ske vid HES-upphandlingen inom kort? Såvitt jag vet är också trafikstart december 2021 och 2022. Även där har det varit tal om dubbeldäckare mellan Helsingborg och Höganäs.
(HES - Höganäs, Ekeby, Svalöv)

Buss_Lund


Buss_Lund

Jag tror i börja dem ska använda nuvarande Solaris som vi har fram till 2024 sen kommer dubbeldäckare och elbussarna men jag vet inte hur är det exakt plan är

Gano

Jag ser nu att det förmodligen inte var HES som bör släppas inom kort, utan Ängelholm - Klippan, Söderslätt och Österlen. (Om jag inte blandar ihop allt för mycket) Det händer framöver en del på regionsidan i Skåne och det blir intressant att följa.

Buss_Lund

Dem har olika paketet avtalet region upp hbg väl?

Gano

Idag står samtliga av bussarna i trafikområde norra Skåne i Helsingborg, även om bussarnas olika avtal inte alltid sträcker sig till Helsingborg, såvitt jag vet. Sen växlas bussarna mellan de olika satelitdepåerna och avtalen ganska mycket. En dag kan en buss rulla på en linje som tillhör Ängelholms avtal, medan en annan dag kan den köra på en linje tillhörande Höganäs - Ekeby. Sen är det generellt så att Solaris och Volvo mest kör för Ängelholm och Klippan, medan det på övriga skiftas mellan Scania, Solaris, MAN och ibland Volvo.
Trafikområde norra Skåne på regionsidan är idag såvitt jag vet indelat i avtalen Höganäs - Ekeby, Svalöv, Ängelholm, Klippan. Sen vet jag inte om Båstad och Örkelljunga ingår i Ängelholm? Höganäs - Ekeby ska slås ihop med Svalöv samtidigt som Ängelholm ska slås samman med Klippan i kommande upphandlingar.

Buss_Lund

Spännande vi får se vilken företaget har vinner avtalet. Jag själv gissar att 2 företaget kommer vinner i olika avtalet i norra Skåne

Walter

Söderslätt eller vad paketet heter numera bör väl också avgöras snart. Avser regiontrafiken söder om Malmö mot Trelleborg/Vellinge/Skanör som Bergkvara kör idag.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Enligt PM från Skånetrafiken och om jag läser den ganska kortfattade texten rätt så  erhåller Nobina trafiken kring Lund som nämnts här innan medan Bergkvara behåller Söderslätt och vinner Österlen och trafiken runt Helsingborg. De sistnämnda körs av Transdev resp Nobina idag.

Med reservation för vad som ingår i resp paket så är Bergkvara den stora vinnaren på Nobinas och Transdevs bekostnad.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Buss_Lund

Så dem har inte kommer ut offentligt till Ängelholm stadsbussarna?

Grattis till bergkvarabuss har vunnit mycket runt skåne.

Jag tror att Nobina Solaris 36xx och 37xx från 2017 ska flytta tillbaka till Lund/Malmö tror jag

Gano

https://www.bussmagasinet.se/2020/12/bergkvarabuss-vinner-stor-skansk-upphandling/

Ängelholms stadsbussar ingår i Nordväst-avtalet.

Utan att spekulera allt för mycket är det troligt att 36xx och 37xx stannar kvar i Helsingborg. Nobina kommer fortfarande köra linjerna i 200-serien. Med tanke på att dagens vagnpark i Nordväst rent generellt är yngre än vagnparken i Nobinas andra avtal runt Helsingborg är det nog rimligt att de stannar kvar. 36xx och 37xx används i flera avtal runt Helsingborg. Dock är det bästa att vänta och se. Dock kan vi nog utesluta att de åker tillbaka till Lund med tanke på att det är nya avtal där och man nog inte vill ha äldre bussar på nya avtal.

Buss_Lund

Ok nu jag förstår att bergkvarabuss går till Ängelholm.
74xx och 75xx och man 26 ska försvinna från hbg väl?