Författare Ämne: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?  (läst 475566 gånger)

Utloggad BR

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 120
SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Svar #1515 skrivet: 19 oktober 2021, 16:43:52 PM »
Utöver dessa bussar med el så ska de vara 530st till totalt om jag fattat rätt.

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25217
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Svar #1516 skrivet: 19 oktober 2021, 16:58:07 PM »
 Varannan gång avsågs enbart hur det har varit.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.

Utloggad Kvarne

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1807
SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Svar #1517 skrivet: 19 oktober 2021, 16:59:04 PM »
Bussmicke: I Nyboda har det bara varit SL å Busslink(Keolis). Så Nobina blir nu första nya entreprenören där.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Utloggad B10M

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 236
SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Svar #1518 skrivet: 19 oktober 2021, 17:03:47 PM »
Intressant är väl knappast ordet jag skulle beskriva dagens oligopol med. Dvs en situation med ett fåtal stora bolag, där enbart två väljer att ens lägga bud. Snarare tråkigt med denna utveckling.
Att det dessutom är förloraren av ett område som istället vinner ett eller två andra, gör det hela snarare till nåt som ser ut som ett spel för gallerierna.
Keolis och Nobina bytte Nacka/Värmdö och Norrtälje med varandra, och när Nobina tappade Norrtälje fick de denna vinst istället. "Varannan gång" var en rätt bra beskrivning.

Resenärerna struntar nog fullständigt i om det är 1 eller 50 olika bolag som utför trafiken.

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3634
SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Svar #1519 skrivet: 19 oktober 2021, 17:07:38 PM »
Verkar inte som att man tänker överklaga från Keolis håll.

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25217
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Svar #1520 skrivet: 19 oktober 2021, 17:12:54 PM »
Verkar inte som att man tänker överklaga från Keolis håll.
Hur vet du det?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3634
SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Svar #1521 skrivet: 19 oktober 2021, 17:25:05 PM »
Såg en text där det inte såg så ut.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5601
SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Svar #1522 skrivet: 19 oktober 2021, 17:26:40 PM »
Jag tror att resenärerna är helt ointresserade av precis alla inlägg i denna långa tråd, så jag förstår inte varför de dras in här.

Utloggad Magnus

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 817
SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Svar #1523 skrivet: 19 oktober 2021, 19:15:37 PM »
Någon som vet kraven för resten av bussarna som inte ska köras på el?

Utloggad Kvarne

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1807
SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Svar #1524 skrivet: 19 oktober 2021, 19:34:23 PM »
Ersa: Säg inte det, dessa resenärer engagerade sig rätt duktigt när Nobina försökte kapa å göra om linjenätet i Södertörn förut....Så jo, de kan vara intresserade av vem (och hur!) som kör.



Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Utloggad B10M

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 236
SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Svar #1525 skrivet: 19 oktober 2021, 19:41:23 PM »
Men dessa resenärer struntade nog fullständigt i om Nobina körde all SL-trafik eller om det fanns 50 ytterligare bolag som körde resten av trafiken.

Det skulle vara intressant att få en höra vad Ersa anser om:
Varför är det så viktigt att SL-trafiken ska vara uppdelad på många olika bolag om resenärerna ändå inte bryr sig?
Vem är kollektivtrafiken till för?

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5601
SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Svar #1526 skrivet: 19 oktober 2021, 20:47:37 PM »
Är upphandlingar inte till för att alla företag ska få chansen att bedriva verksamhet på samma villkor? Enklast vore annars att återgå till verksamhet i egen regi, med enbart ett enda regionägt trafikföretag.
Intressant att ett oligopol med 2-4 aktörer inom ett län anses som norm och enda sätt för verksamheten att bedrivas, och alla idéer om alternativ måste ifrågasättas i ett irriterat tonfall från många.

Vem är kollektivtrafiken till för? Idag uppenbarligen främst för utländska bolag och riskkapitalbolag. Eller?

Utloggad homer

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3119
SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Svar #1527 skrivet: 19 oktober 2021, 21:05:02 PM »
Någon som vet kraven för resten av bussarna som inte ska köras på el?

Finns än så länge ingen information, värt att tänka på är ju att de finns 2 gasdepåer som ingår och gissningsvis kommer 71XX vagnarna övertas då dessa har några år kvar enligt avtal?! vet ju inte vad maxålder-kravet  kommer vara men bussarna är av årsmodell 2013-2014 så under 10 år när avtalet börjar och ägs/leasas av SL-finans

(för övrigt kanske allt som rör denna upphandling borde få en egen tråd då de gissningsvis kommer komma mycket mer inlägg framöver)

Utloggad Walter

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 6089
SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Svar #1528 skrivet: 20 oktober 2021, 10:19:20 AM »
Är upphandlingar inte till för att alla företag ska få chansen att bedriva verksamhet på samma villkor? Enklast vore annars att återgå till verksamhet i egen regi, med enbart ett enda regionägt trafikföretag.
Intressant att ett oligopol med 2-4 aktörer inom ett län anses som norm och enda sätt för verksamheten att bedrivas, och alla idéer om alternativ måste ifrågasättas i ett irriterat tonfall från många.

Vem är kollektivtrafiken till för? Idag uppenbarligen främst för utländska bolag och riskkapitalbolag. Eller?

Jo samma villkor i den meningen att det är de villkor beställaren sätter och så länge det håller sig inom lagar och regler. Jag har svårt att se att detta är leverantörernas fel, de spelar efter de regler som beställarna ställer upp. SL har kanske ett mål att minska sin organisation och med färre utförare och därmed färre kontaktytor så kan man teoretiskt minska sin egen organisation. Lägger man dessutom till att trafikutförarna ska ansvara för så mycket mer än trafiken (hållplatsservice, ombordutrustning, förvaltning och underhåll av depåer som SL äger, etc etc) så är de mindre bolagen inte aktuella av många skäl. Sen finns ju uppfattningen inom marknadsekonomin att stordrift ger ekonomiska fördelar. Det kan också ha betydelse när det gäller att anskaffa och hantera många fordon och ny teknik.

Så situationen som finns idag inom SL området (och en del andra) måste grundas i politiska beslut som i sin tur styr förvaltningens uppdrag om hur trafiken ska bedrivas och utvecklas. Inte riktat mot bolagen som utför tjänsterna.

Jag säger inte detta är bättre eller sämre, en beställare måste oavsett hur man bedriver trafiken vara professionell och kunnig i sin uppföljning etc.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Utloggad Knallhatt

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 269
SV: Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?
« Svar #1529 skrivet: 22 oktober 2021, 20:22:35 PM »
https://www.bussmagasinet.se/2021/10/vy-petat-ur-gavleborgsupphandling/

Vy Buss har fått sitt anbud på regionbusstrafik i Gästrikland diskvalificerat.
På fredagen fattade så Region Gävleborg/X-trafik ett nytt tilldelningsbeslut som innebär att Transdev tilldelas trafiken.