Hornstull 1963

Startat av Gunnar D, 12 maj 2013, 16:12:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



En lågt stående sol vid Hornstull 27 dec 1963. Trafiken är gles denna mellandag.

Mvh Gunnar

Mr H

Härlig bild!

Utgående vagn från Söderhallen till Fridhemsplan?

Mr H

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 12 maj 2013, 16:12:35 PM
En lågt stående sol vid Hornstull 27 dec 1963. Trafiken är gles denna mellandag.

Mvh Gunnar
****
Wow!
Det är inte bara Metropolen som försvunnit. Hela platsen är totalförändrad i denna synvinkel.
När bussen försvunnit kommer spårvagnen, på linje 16, från Liljeholmsbron, och springkondisen har just ropat ut sitt "Hoornsplaaan"....

HJP

Gunnar D



Citat från: Mr H skrivet 12 maj 2013, 16:16:54 PM
Utgående vagn från Söderhallen till Fridhemsplan?
Ja, det måste det vara.

Citat från: HJP skrivet 12 maj 2013, 17:45:32 PM
När bussen försvunnit kommer spårvagnen, på linje 16, från Liljeholmsbron, och springkondisen har just ropat ut sitt "Hoornsplaaan"....
Det stämmer, se ovan! Kanske borde han vid detta tillfälle ropat ut "Hornstull" istället men min starkaste sammantagna minnesbild är just "Hornsplan". Men den är ju från 50-talet...  Observera även H20 på linje 53 avvaktande i det gamla spåret för linje 16 o 17 mot förorten.

/Gunnar

Nisse Bökelund

Det var en rejäl neonskyllt för Adamssons töjbara kläder = kådisar!

Matte

Citat från: Gunnar D skrivet 12 maj 2013, 16:12:35 PM


En lågt stående sol vid Hornstull 27 dec 1963. Trafiken är gles denna mellandag.

Mvh Gunnar

En fråga för en "ungdom" som mig. Hajjar att det är Hornstull efter som det står det i eran skrift. Men för mig som inte ens va född förns 15 år senare är det svårt att förstå åt vilka håll väderssträcken är åt. Från vilket håll kommer bussen? E det till och med från Hornsgatan?

Ingwar Åfeldt

Citat från: Matte skrivet 13 maj 2013, 18:54:44 PM
En fråga för en "ungdom" som mig. Hajjar att det är Hornstull efter som det står det i eran skrift. Men för mig som inte ens va född förns 15 år senare är det svårt att förstå åt vilka håll väderssträcken är åt. Från vilket håll kommer bussen? E det till och med från Hornsgatan?

Hornsgatan är den gata med trafik på som går utmed husen i bakgrunden. Bussen kommer således från Hornsgatan och svänger norrut mot Västerbron.

M v h
Ingwar

Matte

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 13 maj 2013, 19:12:56 PM
Hornsgatan är den gata med trafik på som går utmed husen i bakgrunden. Bussen kommer således från Hornsgatan och svänger norrut mot Västerbron.

M v h
Ingwar

Tack för svar. Men va regält vilsen. Hade det inte stått Hornstull hade jag aldrig listat ut det. Och omgivningen har verkligen förändrat sig där.

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 13 maj 2013, 00:18:16 AM
Det stämmer, se ovan! Kanske borde han vid detta tillfälle ropat ut "Hornstull" istället men min starkaste sammantagna minnesbild är just "Hornsplan". Men den är ju från 50-talet...  Observera även H20 på linje 53 avvaktande i det gamla spåret för linje 16 o 17 mot förorten.

/Gunnar
****
Yes! Där kommer den! Precis som jag sa  :D
Möjligen borde han ropat ut "Hornstull", men det gjorde han inte, för hållplatsen hette Hornsplan.
Jag minns när T-banan kom 1964, och den stationen hette Hornstull. Det stämde inte för mig. Idag tycker jag det namnet är bra, men det invanda satt i, till en början.
Jodå, jag observerar H20, Adamssonskylten, och polisens(?) torn för trafikövervakning.

HJP

Björn Forslund

Jag rekommenderar TNF-boken "Södertur 2" som kan köpas via Svof. Där finns Hornstull i alla skepnader genom åren.

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 13 maj 2013, 21:33:44 PM

Möjligen borde han ropat ut "Hornstull", men det gjorde han inte, för hållplatsen hette Hornsplan.
Jag minns när T-banan kom 1964, och den stationen hette Hornstull. Det stämde inte för mig. Idag tycker jag det namnet är bra, men det invanda satt i, till en början.


Nja, jag tror vi diskuterat detta tidigare här. I min turlista för linje 16, lördagar fr.o.m. 7.9.63 står det "Hornstull" i hållplatsförteckningen. Jag vill minnas att hplnamnet ändrades från Hornsplan till Hornstull 1959.
Då dessa bilder är tagna i dec 1963 så borde kondisen ropat ut "Hornstull" vid dessa tillfällen.

/Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 14 maj 2013, 08:05:33 AM
Nja, jag tror vi diskuterat detta tidigare här. I min turlista för linje 16, lördagar fr.o.m. 7.9.63 står det "Hornstull" i hållplatsförteckningen. Jag vill minnas att hplnamnet ändrades från Hornsplan till Hornstull 1959.
Då dessa bilder är tagna i dec 1963 så borde kondisen ropat ut "Hornstull" vid dessa tillfällen.

/Gunnar

Det stämmer, när jag jobbade som konduktör på linje 14 ropade jag alltid ut Hornstull som Hornstull.

M v h
Ingwar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 14 maj 2013, 08:05:33 AM
Nja, jag tror vi diskuterat detta tidigare här. I min turlista för linje 16, lördagar fr.o.m. 7.9.63 står det "Hornstull" i hållplatsförteckningen. Jag vill minnas att hplnamnet ändrades från Hornsplan till Hornstull 1959.
Då dessa bilder är tagna i dec 1963 så borde kondisen ropat ut "Hornstull" vid dessa tillfällen.

/Gunnar

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 14 maj 2013, 08:14:05 AM
Det stämmer, när jag jobbade som konduktör på linje 14 ropade jag alltid ut Hornstull som Hornstull.

M v h
Ingwar
****
Jo, vi har diskuterat detta förut.
Visst kan minnet svika mig, men det förvånar mig att jag reagerade inför att T-banestationen fick namanet "Hornstull".
Inför två tungviktare i ämnet, får jag dock ge mig.
Om minnet blir sämre, så blir "glömmet" bara bättre och bättre....  ::)

HJP

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 14 maj 2013, 09:18:32 AM
****
Jo, vi har diskuterat detta förut.
Visst kan minnet svika mig, men det förvånar mig att jag reagerade inför att T-banestationen fick namanet "Hornstull".

Lugn, vill minnas att det även förvånade mig. Sedan jag låg i barnvagn hade jag hört "Hornsplan" så jag var totalt präglad på detta namn. Jag uppfattade inte/vill inte uppfatta att hplnamnet sedan ändrades till Hornstull (1959 tror jag).

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 14 maj 2013, 10:17:41 AM
Lugn, vill minnas att det även förvånade mig. Sedan jag låg i barnvagn hade jag hört "Hornsplan" så jag var totalt präglad på detta namn. Jag uppfattade inte/vill inte uppfatta att hplnamnet sedan ändrades till Hornstull (1959 tror jag).

/Gunnar
****
Tack, då känner jag mig lugn nu  ;)

HJP