Ett gäng CR..

Startat av Jonas Sandqvist, 25 april 2012, 08:51:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Sandqvist

..tagna 1991. SJ-bussarna hittade jag på skroten i Holmsjö och de gröna hos skrotaren i Gälltofta, strax utanför Kristianstad.

Hälsar Jonas  :)




Björn Forslund

Hu! Hemskt att skåda. 1007 var väl den första CR110L till SJ.
Vad är det för CF som syns liggande på sida? Militärmålad? Tog du fler bilder på Holmsjö?

De gröna är CR110 från Uppsala. Det gamla blå midjebandet syns under den bockade regskylten.

Jonas Sandqvist

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 april 2012, 11:47:04 AM
Hu! Hemskt att skåda. 1007 var väl den första CR110L till SJ.
Vad är det för CF som syns liggande på sida? Militärmålad? Tog du fler bilder på Holmsjö?

De gröna är CR110 från Uppsala. Det gamla blå midjebandet syns under den bockade regskylten.

Tyvärr tog jag inga fler bilder.. Bara på div. lastbilar  :)

Cero

Intressanta tidsdokument med sorgligt innehåll. Finns annat än CR-bussar jag hellre skulle vilja se staplat på hög på en skrot. 8)

CJB

SJ-Scaniorna kommer alla från Växjö (vilket ju framgår på vissa av dem)

/CJB

Bussmupp

Citat från: Cero skrivet 25 april 2012, 17:39:42 PM
Intressanta tidsdokument med sorgligt innehåll. Finns annat än CR-bussar jag hellre skulle vilja se staplat på hög på en skrot. 8)

Håller med dig. Jag skulle vilja se mängder av Scania OmniCity/OmniLink på skroten. Skräpbussar. Jag som inte är särskilt lång kan inte ens sitta rakt fram i dem utan att göra illa mina knän. Scania CR-111, MaxCi och Volvo B10, där snackar vi sköna bussar. 8)

Niklas Bygdestam

Sorglig syn! För mig känns det extra sorgligt att se de gröna Uppsalabussarna så här :'(

Lägg förresten märke till linjenumren på två av Uppsalabussarna. De är skyltade som linje 33 och 66. Bussen i mitten är skyltad som linje 61, men en sådan linje fanns inte. Så troligen har den varit skyltad linje 66 men någon på t ex skrotplatsen har troligen ändrat. Troligen har de som är skyltade 33 och 66 haft dessa nummer så sedan de togs ur drift. De var nog de här två bussarnas allra sista tjänst innan de togs ur drift. Linjerna 33, 66 och 77 i Uppsala var snabblinjer. De stannade på färre hållplatser och gick därför fortare. Ofta brukade dessa tre linjer trafikeras av de allra äldsta bussarna som fanns i drift, dvs ofta Scania CR 76 och CR 110.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ulf Berlin

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 25 april 2012, 08:51:22 AM
..tagna 1991...


Intressant med skyltarna"Extrabuss"i papp i frontrutan.
Så extrabussar skyltades alltså inte med bokstaven"E"i rullarna eller fanns E
som en linjeavvikelse såsom t ex 4E?/Ulf

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Berlin skrivet 26 april 2012, 14:21:33 PM
Intressant med skyltarna"Extrabuss"i papp i frontrutan.
Så extrabussar skyltades alltså inte med bokstaven"E"i rullarna eller fanns E
som en linjeavvikelse såsom t ex 4E?/Ulf

På 1960-talet i varje fall skyltades förstärkningsbussarna med X. På bussen längst till vänster är det väl ett dåligt framvevat X som syns. Skylten Extrabuss i fönstret har jag inget minne av men jag flyttade från Uppsala sommaren 1970.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 april 2012, 14:31:20 PM
På 1960-talet i varje fall skyltades förstärkningsbussarna med X. På bussen längst till vänster är det väl ett dåligt framvevat X som syns. Skylten Extrabuss i fönstret har jag inget minne av men jag flyttade från Uppsala sommaren 1970.


På äldre bussar med rullbandssifror i skyltskåpet skyltades förstärkningsbussarna med X. Men när man sedan gick över till 7-segmentsiffror, som i tidig version förresten bestod av små glödlampor övergick man till att skylta förstärkningsbussarna med E.

Skylten Extrabuss har jag nog ytterst sällan sett användas. Men den brukade nästan alltid vara uppvikt. Jag minns skylten mycket tydligt. Alla Scania CR 76, CR 110 och CR 111 i Uppsala hade dessa skyltar. Om jag inte minns fel hade även tidiga CR 112 dessa skyltar också.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

yngrot

Citat från: Cero skrivet 25 april 2012, 17:39:42 PM
Intressanta tidsdokument med sorgligt innehåll. Finns annat än CR-bussar jag hellre skulle vilja se staplat på hög på en skrot. 8) 




Exakt  en hög med B9S  och Säffle rent allmänt  :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ulf Berlin

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 april 2012, 22:58:09 PM

På äldre bussar med rullbandssifror i skyltskåpet skyltades förstärkningsbussarna med X. Men när man sedan gick över till 7-segmentsiffror, som i tidig version förresten bestod av små glödlampor övergick man till att skylta förstärkningsbussarna med E.

Skylten Extrabuss har jag nog ytterst sällan sett användas. Men den brukade nästan alltid vara uppvikt. Jag minns skylten mycket tydligt. Alla Scania CR 76, CR 110 och CR 111 i Uppsala hade dessa skyltar. Om jag inte minns fel hade även tidiga CR 112 dessa skyltar också.
Tack för svaret./Ulf

1896






Synnerligen trist syn.  :'(