individuell lönesättning bussförare

Startat av Christer K, 03 maj 2021, 05:20:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Jag ser inte på något vis att mitt uttalande skulle kunna tolkas att jag menar att just bussbranschen är unik i detta avseende.

BSB101

Ser definitivt att kundbemötande kan vara en del, sedan får man givetvis inte lägga allt för stor vikt vid enskilda ärenden. Men exempelvis en förare som har ovanligt många klagomål kan det säkert finnas anledning att granska noggrannare.

Min ingångspunkt i frågan är att det verkar finnas ett motstånd mot ett lönesättningssystem som är vanligt förekommande i övriga arbetsgivare. För mig är det självklart att en person som är bättre på sitt jobb ska ha en bättre lön. Kommer det tillkomma administration? Självklart då man går från ett system där man enbart kollar på år i yrket till att kolla med individuellt. Samtidigt ger det en morot för den anställda att ge det lilla extra, inhämta mer kunskap etc.

Vad är fördelen med ett lönesystem som i princip bara ser till antal år i yrket?

Bältes-Assar

Det är rättvist utifrån en konkret mätbar variabel, och sparar chefsjobb eftersom lönesättningen blir fri från bedömningar.

En normal "närmaste chef" i den här branschen har väl typ 100 förare att hålla reda på och klarar knappt ens av att hantera rehabärenden och sånt vid sidan av alla excelfiler och rapporter de ska hålla på med, så det är naturligtvis bara fantasier att de skulle klara av att sätta lön på ett rättvist sätt på allihopa.

buskörare

Där jag jobbade tidigare, hade vi en förare som klart ledde ligan när det gällde kundklagomål. Varför? Jo, han krävde att alla betalade för sig. Ingen kom undan.
Man ska också ta i beaktande att klagobenägenheten är större i vissa områden.
Ska vi som kör i de områden som generellt klagar mer, få lägre lön än de som jobbar i områden där färre klagar?

sa0azs

Självklart måste det vara tydligt vilka parametrar som påverkar lönen.

Det kollektivavtal jag tillhör är "sifferlöst", det vill säga det finns ingen pott på traditionellt vis.
I stället bygger det på att jag och min chef tillsammans kommer överens om ett antal olika mål som jag skall uppnå (tydligt mätbara som jag kan påverka),
och dessa värderas därefter i kronor.
Om jag uppnår ett mål får jag summan för det målet, och så vidare. Uppnår jag inget av målen får jag ingenting, men då måste
det redas ut varför, och vidtas åtgärder, t.ex. utbildning.

Det är självklart lite jobbigare för alla än att bara dela ut de vanliga procenten enligt listan, men det blir ett system där faktiskt man tar hänsyn till
både individens prestationer och individens förutsättningar, och där individen själv kan påverka.

Nico

Allt är ju möjligt, men en följdfråga som infinner sig är hur många som omfattas, dvs. hur många underlydande har varje chef att ansvara för och följa upp?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Samt, hur mycket kommer det att kosta att utöka antalet gruppchefer i större trafikområden, så att varje gruppchef har tillräckligt få förare att denne får en tillräcklig överblick. Idag går utvecklingen snarare att antalet gruppchefer minskas, och att de kvarvarande får allt fler förare och fler arbetsuppgifter att sköta. De företag som kan tänkas räkna in utgifterna för en tillräckligt stor personalstyrka, lär förlora alla slags upphandlingar.

BSB101

Att en chef har för många underställda har inget med för eller emot individuell lönesättning att göra utan det har man organisationen att göra. Gällande detta med klagomål skrev jag Men exempelvis en förare som har ovanligt många klagomål kan det säkert finnas anledning att granska noggrannare. Med andra ord så tog jag klagomål som ett exempel på en sak som kan innebära att man kollar extra på en förare. Om denna extra kontroll sedan visar på att personen utför sitt jobb på ett bra sätt så är det till gagn för föraren.
Som sagt har flertalet arbeten idag individuell lönesättning och jag ser inte vad som skulle hindra att bussbranschen hade det samma? Visst kanske det behövs organisatoriska förändringar men det har jag svårt att se som någon nackdel.

Ersa

Men som alla storbolags organisationer ser ut idag, och på det sätt stordriften är uppbyggd i storstadsområdena, blir det hur som helst svårt och tungrott att försöka bygga upp en överblick som kan användas för införande av individuell lönesättning. Det krävs mer folk till detta, vilket innebär en större personalorganisation, och vips är alla anbud förlorade pga högre kostnader.

Jag har personligen inget emot tanken på individuella löner, men jag tror inte att dagens organisationer och bussbranschens grund med dagens stordrift klarar av utmaningen.