Ny M.A.N Lion's City 18 från Rietze i SL-dekor (Arriva)

Startat av Citaro C2, 12 mars 2021, 14:14:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Citaro C2

Hej!

Rietze kommer med en ny modell av MAN Lion's City 18C i SL-lack.

Modellen föreställer Arriva 7400 med linjenummer 504.

Leverans under maj/juni 2021 och artikelnummer 75818.

Nico

Tja, vagntypen finns ju hos Arriva och i 74-serien. 504 rullar de ju på av och till så man får väl lägga till även denna till samlingen. Trist dock att det kommer ut så få modeller med äldre svenska förebilder, men det har ju sina orsaker.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico

#2
Har inte sett någon annan nämna det, men det är ju även mitt i sommaren. Trots det så har Rietze då till slut släppt modellen i skala 1:87 av M.A.N Lion's City 18 i utförande från SL (Arriva) med inv.nr 7400 och märkt just som en linje 504 mot Rissne.

Har inte kollat så noga om det finns någon svensk handlare som tagit hem modellen, men den verkar vara för ny för det. Beställde ett exemplar direkt från tillverkaren i Tyskland. Art.nr är 75818 och priset ligger på 33,20 € för den som känner sig hugad. Förebilden återfinns i mina hemmatrakter och 504 har man ju kört ett antal gånger tidigare, dock inte i denna inkarnation.

Som vanligt så stämmer inte modellen överens till 100 % med originalet, men sådant är man ganska beredd på. Lite tråkigt, bl.a. med tanke på priset, är dock att utförandet faktiskt är lite sämre än på tidigare släpp. T.ex. så är bakljusen bara målade istället för att vara transpanta osv.

Sedan är jag, till skillnad mot många andra här, en usel fotograf. Bilderna är mera för att illustrera texten snarare än att vara direkt informativa.






Edit. korr. stavfel
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman