Huvudmeny

Dalarna

Startat av Wetjo, 23 juni 2015, 05:57:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 juli 2015, 21:34:37 PM
Det finns väl ingen anledning att ha speciella skolbussar om inte beställaren har högre krav på dessa bussar så att den vanliga specningen inte duger alternativt om man har betydligt lägre krav så man kan flytta in gamla övertaliga bussar från andra kontrakt.

Att skolbussarna ska ha normalgolv och minst 50 sittplatser kan vara en sådan anledning men så var del väl inte i Dalarna?

Man kan absolut kräva skolbussar speciellt framtagna enbart för skoltrafik, vilket innebär svårigheter att meranvända dem vid annan slags trafik på helger och lov. Men det lär leda till att anbudsnivån lår höjas rejält i framtida upphandlingar. Om nu någon ens vill lägga bud på sådan ineffektiv trafik.
Nej, skolbussar skall köras som t.ex Roslagsåkarna och Bergkvara/Traveller redan gör idag, med smidiga och högt utrustade beställningsfordon som passar riktigt bra både för skoltrafik och olika slags beställningar. Travellers korta Mersor med dörrställning 1-0-1, baktoalett, och 230V-uttag för den medtagna dammsugaren är precis rätt väg att gå! :)

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 juli 2015, 21:34:37 PM


Att skolbussarna ska ha normalgolv och minst 50 sittplatser kan vara en sådan anledning men så var del väl inte i Dalarna?

Vad jag förstått så är det väl där någonstans skon klämmer, Keolis har kört med Scanior, mest stadsvagnar, med få sittplatser, och Nobinas Volvo 8700 var korta men hade ändå ett stort antal sittplatser, så dessa var tydligen bättre lämpade för ändamålet, sedan saknar väl Keolis stadsvagnar bälten antar jag.

j-a

Är det fortfarande rena skolbussar i Borlänge,eller är skolturerna linjelagda som i övriga länet?

1896

Citat från: j-a skrivet 06 juli 2015, 19:17:52 PM
Är det fortfarande rena skolbussar i Borlänge,eller är skolturerna linjelagda som i övriga länet?

Man hade nog tänkt att minska ned antalet rena skolbussar, men vad jag har förstått så har det inte fungerat, så det är nog ungefär lika som förr.

allan 99

Jag tror att det kommer att bli som Stockholm bara Man bussar och scanior som kommer
Favorit buss Nobina 2012
Gillat bussar sen jag var liten

Wetjo

Det som uttrycks "skolbussar" i Dalarna är i första hand Lahtibussarna (2329 - 2338).
Det är dessa som i första hand ska försvinna. Vad som kommer istället är inte klart. Det hänger på vad som händer med resultaten i upphandlingar som kommer under hösten/våren.
En del Skolbussar är linjelagda och andra är rena skolskjutsar. Det beror på vilka skolor som ska trafikeras och hur trafiksituationen ser ut vid respektive skola.

1896

Ska Keolis köra trafiken i Dalarna 11 år till, så måste det väl ändå till ett antal nyinvesteringar också, annars är det ju skandal.

Wetjo

Dalatrafik äger alla bussarna. Kravet från dom är att bussarna ska vara 14 år innan dom slopas.
Sedan kan det komma till saker som gör att dom försvinner snabbare än så.
Sedan är det ju inte bara att plocka in bussar.
Dom ska beställas och godkännas osv...
Det kommer nya bussar oxå till Falun/Borlänge, men det kommer att dröja några år.

Fikman

Citat från: Wetjo skrivet 16 juli 2015, 15:43:45 PM
Dalatrafik äger alla bussarna. Kravet från dom är att bussarna ska vara 14 år innan dom slopas.
Sedan kan det komma till saker som gör att dom försvinner snabbare än så.
Sedan är det ju inte bara att plocka in bussar.
Dom ska beställas och godkännas osv...
Det kommer nya bussar oxå till Falun/Borlänge, men det kommer att dröja några år.

Dalatrafik äger väll inga bussar, är upp till entreprenör att införskaffa lämpliga fordon utifrån Dalatrafiks spec

Wetjo

Citat från: Fikman skrivet 16 juli 2015, 20:08:30 PM
Dalatrafik äger väll inga bussar, är upp till entreprenör att införskaffa lämpliga fordon utifrån Dalatrafiks spec

From detta avtal (160701) äger Dalatrafik alla bussarna vad jag vet.

Lars-Håkan_E

Ska Dalatrafik köpa bussar? Då måste vad jag förstår LOU tillämpas och bussarnas inköp upphandlas i liknande ordning som när t.ex Uppsalabuss och Borås Lokaltrafik köper fordon.

Är det inte så att man tecknar finansierings och återköpsavtal?

Fikman


Det jag vet var att det var övertagandekrav på dom bussar som är inköpta för avtal som det körs på nu. Tror snarare att uppdragsgivarna redan beställt bussar för trafikstart 2016

Wetjo

Citat från: Fikman skrivet 17 juli 2015, 17:42:28 PM
Det jag vet var att det var övertagandekrav på dom bussar som är inköpta för avtal som det körs på nu. Tror snarare att uppdragsgivarna redan beställt bussar för trafikstart 2016

Kan ju ha missförstått något, men det jag vet är att Dalatrafik har som krav att bussarna ska gå tills dom blir 14 år.
Blir nog mest Volvo och Scania i Falun / Borlänge. Tror inte på MAN eller VDL till Keolis, men man kan aldrig veta...

virtual1

Citat från: Wetjo skrivet 20 juli 2015, 09:17:55 AM
Kan ju ha missförstått något, men det jag vet är att Dalatrafik har som krav att bussarna ska gå tills dom blir 14 år.
Blir nog mest Volvo och Scania i Falun / Borlänge. Tror inte på MAN eller VDL till Keolis, men man kan aldrig veta...

Nej, för MAN kör man ju inga alls av på övriga trafikområden hos Keolis ;) *host*

Fikman

Citat från: Wetjo skrivet 20 juli 2015, 09:17:55 AM
Kan ju ha missförstått något, men det jag vet är att Dalatrafik har som krav att bussarna ska gå tills dom blir 14 år.
Blir nog mest Volvo och Scania i Falun / Borlänge. Tror inte på MAN eller VDL till Keolis, men man kan aldrig veta...

Jo max14 år är krav, sen har jag för mig att det även är krav på snittålder inom varje avtalsområde.

När det gäller märke på buss så kommer det väll bli än mer VDL i dalarna. sen vad Keolis väljer att föra in återstår att se