Etanolbussarna i Falun

Startat av Wetjo, 18 oktober 2014, 12:32:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 20 oktober 2014, 15:13:01 PM
Då lär Märsta bli rätt ensamt om etanolkrav efter trafikstarten på söder om söder.
"Nyare" är lite oprecist. Det jag menade var E19 och framåt. Där specificeras det väl inte mera än något i stil med "fossilfritt"?

Ja räknade med alla avtal som löper och inte är föremål för upphandling, vad gäller Tyresö lär det nog vara övertagandekrav på etanolerna som är ganska nya om inte SLL löser in dem.

Vilka avtal fler förutom tätorten och Tyresö + Märsta kör etanol idag?

igel

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 oktober 2014, 15:27:02 PM
Vilka avtal fler förutom tätorten och Tyresö + Märsta kör etanol idag?

Ja E20 Råsta-Norrort kör med etanol idag, men i Norrort är endast en buss* ny efter övertagandet.
*(Det finns en del bättre begagnade bussar från andra områden och det finns en hel del övertagna från Keolis-Norrort).

Fredrik Gelin

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 oktober 2014, 15:27:02 PM
Ja räknade med alla avtal som löper och inte är föremål för upphandling, vad gäller Tyresö lär det nog vara övertagandekrav på etanolerna som är ganska nya om inte SLL löser in dem.

Vilka avtal fler förutom tätorten och Tyresö + Märsta kör etanol idag?
I SL-området är det väl bara Norrtälje och Ösmo som inte kör med etanol i dagsläget? Det kommer att vara övertagandekrav på etanolbussarna i kommande upphandlingar, men det blir sannolikt inget krav på att den som får avtalet måste köra med etanol. Däremot har ju etanolen en viktig fördel över RME då man slipper tänka på miljözonen när man kör på etanol. RME verkar räknas som diesel och får således bara användas en begränsad tid i miljözonen.

Tommy E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 20 oktober 2014, 20:10:50 PM
I SL-området är det väl bara Norrtälje och Ösmo som inte kör med etanol i dagsläget?

Här på Mälaröarna körs det inte heller på etanol, utan det är diesel som gäller.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Måns Johannesson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 20 oktober 2014, 20:10:50 PM
I SL-området är det väl bara Norrtälje och Ösmo som inte kör med etanol i dagsläget? Det kommer att vara övertagandekrav på etanolbussarna i kommande upphandlingar, men det blir sannolikt inget krav på att den som får avtalet måste köra med etanol.

Nej, även Kallhäll, Mälaröarna och Lidingö är etanolfritt. Lidingö har haft etanol förr men det försvann för ett antal år sedan i samband med övergången till biogas.  I innerstan finns fortfarande etanolbussar men bara en handfull vagnar i Hornsberg, resten försvann vid avtalsskiftet efter sommaren.

/Måns

Fredrik Gelin

Aha, jag trodde absolut att det fanns etanolare i Tappström.
Som sagt så minskar etanolens grepp om länets trafik i takt med att trafikområdena upphandlas på nytt.
//Fredrik

Niclas Wennerlid

Citat från: Måns Johannesson skrivet 20 oktober 2014, 21:08:11 PM
Nej, även Kallhäll, Mälaröarna och Lidingö är etanolfritt. Lidingö har haft etanol förr men det försvann för ett antal år sedan i samband med övergången till biogas.  I innerstan finns fortfarande etanolbussar men bara en handfull vagnar i Hornsberg, resten försvann vid avtalsskiftet efter sommaren.

/Måns

Etanolbussar fanns på Lidingö fram till sommaren-14.

// Niclas

Bussmicke

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 21 oktober 2014, 07:58:54 AM
Etanolbussar fanns på Lidingö fram till sommaren-14.

// Niclas

Vilka individer blev de sista?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niclas Wennerlid

3701 samt kampanjbussarna i 47xx-serien.

// Niclas

Fredrik Gelin

Citat från: Bussmicke skrivet 21 oktober 2014, 08:57:49 AM
Vilka individer blev de sista?
4789-90 flyttade från Lidingö till Eriksberg i slutet av juli/början av augusti har jag för mig, så de bör ha varit bland de sista etanolbussarna på ön.
//Fredrik

Måns Johannesson

Jo, jag glömde att det kom tillbaka några vagnar efter att Lidingövagnarna flyttade till Frihamnen (förutom de tidigare nämnda rullade även 3640 samt Scanias lånevagn 9903 på ön). Det var dock ett etanolfritt ett eller ett par år efter att 6110-6115 flyttat till stan och 4705, 4706 flyttat till söderort.

/Måns

Måns Johannesson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 21 oktober 2014, 07:25:46 AM
Aha, jag trodde absolut att det fanns etanolare i Tappström.
Som sagt så minskar etanolens grepp om länets trafik i takt med att trafikområdena upphandlas på nytt.
//Fredrik

Om inget har ändrats nyligen har Tappström endast vanlig diesel, alltså inte ens biodiesel. Tror detta är unikt i Stockholm (hur är det med Kallhäll?) och man kan ju misstänka att det förblir så fram tills nya depån på Mälaröarna står klar.

/Måns

Tommy E

Citat från: Måns Johannesson skrivet 22 oktober 2014, 21:05:16 PM
Om inget har ändrats nyligen har Tappström endast vanlig diesel, alltså inte ens biodiesel. Tror detta är unikt i Stockholm (hur är det med Kallhäll?) och man kan ju misstänka att det förblir så fram tills nya depån på Mälaröarna står klar.

/Måns

Arriva 7916 var märkt "Biodieselbuss" när den levererades, men jag är inte säker på att den texten finns kvar på bussen. Som du säger lär det knappast bli några nya bränslen innan den planerade depån öppnas.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se