Huvudmeny

KEOLIS - DALARNA!!!

Startat av Wetjo, 10 juni 2014, 08:05:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

I går kom Keolis 3283 till Borlänge från Odensbacken via Katrineholm.
Den står uppställd i avvaktan dekaler, radio, fordonsdator & biljettmaskin.
Till helgen kommer ca 20 bussar till från Sundsvall.

1896

Hörde att Nobinas fd Dala bussar ska ställas upp på Savelgärdet i Borlänge, (ligger bredvid SSAB), fast det är ju mest gräsmatta där, så jag undrar om det är så lyckat ? Vore ju intressant att se hur många bussar det blir totalt på denna yta.  :)

allan 99

Citat från: Kung Vasa skrivet 11 juni 2014, 08:54:00 AM
Hörde att Nobinas fd Dala bussar ska ställas upp på Savelgärdet i Borlänge, (ligger bredvid SSAB), fast det är ju mest gräsmatta där, så jag undrar om det är så lyckat ? Vore ju intressant att se hur många bussar det blir totalt på denna yta.  :)
såg avlösning bilar mest
Favorit buss Nobina 2012
Gillat bussar sen jag var liten

Ted Selander

Det blir en intressant mix vid övertagandet i Falun och Borlänge.  Redan den 29/6 börjar övertagandet. Då körs med Keolis vagnar och förartjänster. Nobinas förare kör, och bemannar trafikledning och verkstad. Arrangemanget pågår i två dagar innan det officiella övertagandet den 1 juli. Allt för att underlätta för båda parter.

Walter

Citat från: Kung Vasa skrivet 11 juni 2014, 08:54:00 AM
Hörde att Nobinas fd Dala bussar ska ställas upp på Savelgärdet i Borlänge, (ligger bredvid SSAB), fast det är ju mest gräsmatta där, så jag undrar om det är så lyckat ? Vore ju intressant att se hur många bussar det blir totalt på denna yta.  :)


Du får gärna dela med dig om vilka som kommer dit.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredrik Gelin

Citat från: Ted S skrivet 11 juni 2014, 13:38:45 PM
Det blir en intressant mix vid övertagandet i Falun och Borlänge.  Redan den 29/6 börjar övertagandet. Då körs med Keolis vagnar och förartjänster. Nobinas förare kör, och bemannar trafikledning och verkstad. Arrangemanget pågår i två dagar innan det officiella övertagandet den 1 juli. Allt för att underlätta för båda parter.
Det låter som att man lärde sig något av det lyckade överlämnandet i Norrtälje för ungefär tre år sedan då Keolis lämnade över till Nobina.
Operatörerna kom då överens om att skjuta upp övertagandet över midsommarhelgen för att inte resenärerna skulle drabbas onödigt mycket.
//Fredrik

Busster

3283 var i Finspång fram till den gick till Arver i Katrineholm för reparation och lack.

allan 99

Vad ska keolis ha för skolbussar blir det Volvo eller Scania ???
Favorit buss Nobina 2012
Gillat bussar sen jag var liten

Wetjo

"Utskeppningen" av bussar startar reda nästa vecka.
Skolorna har ju slutat.

Vad jag förstår kommer Keolis inte att köra någon skoltur annat än förstärkningar.
En del av dagens skoltrafik blir linjelagd och "rena" skolskjutsar körs av Hedmans som också kör flexbussarna.

Bussmicke

Vilken skoltrafik är  det?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Wetjo

Citat från: Bussmicke skrivet 12 juni 2014, 09:28:30 AM
Vilken skoltrafik är  det?

Det som i avtalet kallas "Särskild skoltrafik".

bowlingjocke

Citat från: Wetjo skrivet 12 juni 2014, 04:52:29 AM
"Utskeppningen" av bussar startar reda nästa vecka.
Skolorna har ju slutat.

Vad jag förstår kommer Keolis inte att köra någon skoltur annat än förstärkningar.
En del av dagens skoltrafik blir linjelagd och "rena" skolskjutsar körs av Hedmans som också kör flexbussarna.
Japp, våra 50-vagnar i Avesta/Hedemora rullar sista dagen idag. (5074, 5076, 5077, 5080)

AdmirT

Citat från: bowlingjocke skrivet 13 juni 2014, 13:05:31 PM
Japp, våra 50-vagnar i Avesta/Hedemora rullar sista dagen idag. (5074, 5076, 5077, 5080)

Vart tar dessa vägen efteråt? Skrot? I Leksand blev en 50xx-vagn uppköpt av Siljan Buss fick jag höra när jag var där för någon dag sedan
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

j-a

Citat från: AdmirT skrivet 13 juni 2014, 13:57:53 PM
Vart tar dessa vägen efteråt? Skrot? I Leksand blev en 50xx-vagn uppköpt av Siljan Buss fick jag höra när jag var där för någon dag sedan
Låter otroligt att någon 50xx vagn skulle bli kvar i dalarna efter 1 juli ???Däremot några 59xx vagnar och lite annat ;) kommer att bli kvar på olika platser i länet hos Sambuss bolagen

AdmirT

Citat från: j-a skrivet 14 juni 2014, 00:25:17 AM
Låter otroligt att någon 50xx vagn skulle bli kvar i dalarna efter 1 juli ???Däremot några 59xx vagnar och lite annat ;) kommer att bli kvar på olika platser i länet hos Sambuss bolagen

Det är vad jag hörde för 3 dagar sedan när jag var där uppe..:) vi får se om det stämmer dock.. Apropå det du säger så är det sant. Malungs 63xx före detta expresser blir också kvar ;)
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/