Bussar från Sandviken

Startat av Wetjo, 15 juli 2012, 06:48:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Nobina flyttar snart ifrån Sandviken.
Vad händer med bussarna. Vem hamnar var?
Mycket "snack" i fikarummet, men inget konkret... :-\

Fikman

Hört att ett gäng vegor ska till dalarna, är ju rätt många bussar som faller till årsskiftet här i dalarna

Wetjo

Citat från: Fikman skrivet 15 juli 2012, 08:48:53 AM
Hört att ett gäng vegor ska till dalarna, är ju rätt många bussar som faller till årsskiftet här i dalarna
Men är det idé att byta??? Ny upphandling på g o Dalatrafik kanske släpper ålderskravet då, eller???

Fikman

Citat från: Wetjo skrivet 15 juli 2012, 09:00:21 AM
Men är det idé att byta??? Ny upphandling på g o Dalatrafik kanske släpper ålderskravet då, eller???

Tror att Nobinas försök att komma ur avtalet var igentligen ett försök att slippa ålderskraven, vilket var nått dom viste om när dom gick in i avtalet. tror de är runt 50 buss som faller till årsskiftet. Sen vill dom väll inte råka ut för samma smäll som skåneliken som kom upp och fick byggas om regält för att dalatrafik skulle vara nöjd, även om dalatrafik betala liten dela av den ombygnaden.

Bese001

Citat från: Wetjo skrivet 15 juli 2012, 06:48:24 AM
Nobina flyttar snart ifrån Sandviken.
Vad händer med bussarna. Vem hamnar var?
Mycket "snack" i fikarummet, men inget konkret... :-\

Hej! Jag har noterat december 2012. Stämmer det eller är det tidigare då du skriver "snart" ?

Lars-Håkan_E

Citat från: Fikman skrivet 15 juli 2012, 09:04:31 AM
Tror att Nobinas försök att komma ur avtalet var igentligen ett försök att slippa ålderskraven, vilket var nått dom viste om när dom gick in i avtalet. tror de är runt 50 buss som faller till årsskiftet. Sen vill dom väll inte råka ut för samma smäll som skåneliken som kom upp och fick byggas om regält för att dalatrafik skulle vara nöjd, även om dalatrafik betala liten dela av den ombygnaden.

Ålderskraven och valet att gå in med "gamla" bussar är ju något man kalkylerat fram redan på anbudsstadiet, valet av en stor del gamla bussar är för att kunna pressa priset och slippa investera allt samtidigt, man skjuter då upp delar av detta och måste istället reinvestera under avtalstidens gång (vilket istället innebär att man vid avtalets slut står med en massa ännu ej avskrivna bussar) eller flytta in nyare beg bussar under hela avtalstidens gång för att ersätta och slippa reinvestera.

Knappast något som kommit som en överaskning för ett företag som Nobina.

Sedan är det ur konkurrenssynpunkt orimligt om upphandlaren under avtalets gång ändrar förutsättningarna för att passa en entreprenör och dess ekonomi, det är ju inte frågan om att man hamnat i ekonomiska svårigheter utan egen förskyllan utan man har tagit "en rövare" för att kunna offerera ett lågt pris och valt att skjuta problemen framför sig.

Wetjo

Citat från: Bese001 skrivet 15 juli 2012, 10:22:01 AM
Hej! Jag har noterat december 2012. Stämmer det eller är det tidigare då du skriver "snart" ?
Allting är väl relativt. Fem månader är väl "snart"...  ;)

Fikman

Citat från: Håkan_E skrivet 15 juli 2012, 10:45:44 AM
Ålderskraven och valet att gå in med "gamla" bussar är ju något man kalkylerat fram redan på anbudsstadiet, valet av en stor del gamla bussar är för att kunna pressa priset och slippa investera allt samtidigt, man skjuter då upp delar av detta och måste istället reinvestera under avtalstidens gång (vilket istället innebär att man vid avtalets slut står med en massa ännu ej avskrivna bussar) eller flytta in nyare beg bussar under hela avtalstidens gång för att ersätta och slippa reinvestera.

Knappast något som kommit som en överaskning för ett företag som Nobina.

Sedan är det ur konkurrenssynpunkt orimligt om upphandlaren under avtalets gång ändrar förutsättningarna för att passa en entreprenör och dess ekonomi, det är ju inte frågan om att man hamnat i ekonomiska svårigheter utan egen förskyllan utan man har tagit "en rövare" för att kunna offerera ett lågt pris och valt att skjuta problemen framför sig.

Ja nog var dom medvetna om problemet när dom gick in avtalet, sen kan de ju vara så att dom gått lite mer minus än förväntat och ombygnationen av skånevagnarna var väll inte billig och dom ville väll försäkra sig att dalatrafik inte kommer kräva ombygnation av dom beg vagnar dom sätter in..
Det är väll alltid lite gambling för stora företag och nu hadde dom tur att ha beg bussar till övers annars så hade dom ju vart tvungna investera större pengar.

1896

#8
Tycker att det verkar vara smart att byta ut föråldrade bussar mot bättre begagnade före upphandlingen, om man vill förnya avtalet.  :)

Stefan P

Hej

Finns 6816, 6817 kvar i Sandviken de kom ífrån Uppsala och kom det nån mer buss från Uppland?

mvh Stefan P

Gavlis

Citat från: Stefan P skrivet 18 juli 2012, 12:36:55 PM
Hej

Finns 6816, 6817 kvar i Sandviken de kom ífrån Uppsala och kom det nån mer buss från Uppland?

mvh Stefan P


Ja dessa bussar finns kvar i Sandviken, en av dessa var det som tappade tanken i Hedesunda.

Walter

Beg bussar från Sandviken och Uppland skulle väl teoretiskt kunna nyttjas i Dalarna?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!