Huvudmeny

Etanolbussar

Startat av Wetjo, 03 mars 2010, 15:28:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Läge för debatt!!!  ;D

Jag vill hävda att etanolbussar (läs stadsbussarna i Falun) inte är så miljövänliga som folk tror.

1. Dom drar mer bränsle (Liter/Kilometer) än en konventionell buss.
2. Dom "håller" sällan en hel dag, utan måste till depå o tanka vilket ger tomkilometer.
3. Extra bränsleleveranser måste till.
4. Hur tillverkas etanolen? Sker det på ett miljövänligt sätt?
5. Utsläppen för dagens dieselbussar är lägre, än när beslut om etanolbussar togs i Falun.
6. Inköpspriset för en etanolare är högre än för en dieselbuss.
7. Etanolcistern står utomhus pga brandrisken. Kan inte varit kul att tanka under senaste köldperioden.

Vad säger sakkunskapen på det här forumet?
Jag tror att gasbussar skulle vara bättre, under förutsättning att leveranser kunde säkras från någon rötningsansläggning.

the0fiskis

tycker e85 är dåligt för man gör den på andras mat (i afrika som ett exempel) osv sen drar det mycket mer
vi ska ha det bra här och dom ska ha det dåligt låter det bra?

Björn Lövdahl

Citat från: the0fiskis skrivet 03 mars 2010, 15:58:14 PM
tycker e85 är dåligt för man gör den på andras mat (i afrika som ett exempel) osv sen drar det mycket mer
vi ska ha det bra här och dom ska ha det dåligt låter det bra?

För den sakens skull går bussarna på E95 om jag inte minns helt fel
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

the0fiskis

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 03 mars 2010, 16:03:14 PM
För den sakens skull går bussarna på E95 om jag inte minns helt fel

okej  ::)

Ulf Rådeström

Citat från: Wetjo skrivet 03 mars 2010, 15:28:50 PM
Läge för debatt!!!  ;D

Jag vill hävda att etanolbussar (läs stadsbussarna i Falun) inte är så miljövänliga som folk tror.

1. Dom drar mer bränsle (Liter/Kilometer) än en konventionell buss.
2. Dom "håller" sällan en hel dag, utan måste till depå o tanka vilket ger tomkilometer.
3. Extra bränsleleveranser måste till.
4. Hur tillverkas etanolen? Sker det på ett miljövänligt sätt?
5. Utsläppen för dagens dieselbussar är lägre, än när beslut om etanolbussar togs i Falun.
6. Inköpspriset för en etanolare är högre än för en dieselbuss.
7. Etanolcistern står utomhus pga brandrisken. Kan inte varit kul att tanka under senaste köldperioden.

Vad säger sakkunskapen på det här forumet?
Jag tror att gasbussar skulle vara bättre, under förutsättning att leveranser kunde säkras från någon rötningsansläggning.


hmm...debatt var det ja.

1. Stämmer ganska bra
2. Helt upp till vilka tankar som beställts - uppenbarligen har man beställt "fel" tankar till trafiken i Falun - alltså för små.
3. Beror på hur stor förvaringstank du är och hur mkt du anpassar tanken till behovet du har.
4. Det går mycket skiljda åsikter om det hela - som åtminstone inte jag ger mig in på nu.
5. Kan så vara - men försök att få diesel till ett miljövänligt bränsle i sig - går inte. Det går heller inte att få den "stora massan" att tro att en dieselmotor med rening är renare än allt annat som inte stavas just diesel.
6. Rätt i de fall etanolpriset stegrar sig högre än dieseln.
7. Det där är väl lite modifierad sanning. Vad säger att gastankningen skulle ske inomhus eller via ramp med långsamtankning? I Stockholm tex har man snabbtankning bredvid etanol-tanken - utomhus!

Visst skulle gasbussar vara bättre.
Men vill kommunen/Dalatrafik ta kostnaderna för investering i gastankning, nya bussar, ledningar, och start av tillverkning av biogas?

Allt är inte så enkelt som det kanske låter....

Men precis som du säger - etanolen är inte så bra som folk tror. Men försök att få folk att tro att dieseln är renare - du kommer aldrig att lyckas - just därför att det heter diesel!

groenis

Otto Diesel
Är nog mycket konfunderad på vad som har hänt med hans patent,
Hans första maskin drevs av jordnötsolja sen tog det ett antal år till innan det kom ett bränsle kallat Diesel.
Allt därefter är bara konverteringar och alla tror att de har hittat sitt koncept på bränsle.
Innan det här forumet går ut i cyberrymden så har man nog hittat ännu på fler avarter på bränsle.

/Lennart

Mats Karlsson

Rudolf Diesel menar Du nog.

Diesels första motor var avsedd att gå på ammoniak. Eftersom han inte lyckades få till avsett arbetstryck i sin motor, pga hållfasthetsproblem, fick han köra på andra bränslen. Den motorprincip han kom fram till så småningom var alltså inte den som han hade tänkt från början utifrån sina teoretiska beräkningar. Vad som kanske inte är så känt är att Diesel tog fram sin motor för att skapa ett miljövänligare alternativ till ångkraften som på den tiden hade låg verkningsgrad och spydde ut massor av otäck rök.

Etanol är inget dåligt bränlse så länge det tillverkas på ett miljövänligt sätt. Vi vill ju komma bort från oljeberoendet och då är etanol ett av alternativen. Något riktigt bra alternativ till oljan lär vara svårt att hitta, utan vi får nog finnas oss i att ha olika typen av bränslen framöver. Biogas lovordas en del, men dels är den svår att få fram i större mängder och dels innehåller den farliga ämnen.   

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 mars 2010, 07:03:27 AM
Rudolf Diesel menar Du nog.


Fast det fanns ju en Otto när det gäller motorer också. Nämligen Nicolaus Otto. För att lära mig lite mer om honom googlade jag och fann denna intressanta länk till en kort redogörelse för skillnaden på motorer från Diesel, Otto och Hesselman. http://www.classicmotor.se/fragaexperten/jimlundberg/article528542.ece
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

#8
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 03 mars 2010, 17:24:56 PM
Men precis som du säger - etanolen är inte så bra som folk tror. Men försök att få folk att tro att dieseln är renare - du kommer aldrig att lyckas - just därför att det heter diesel!

Det har hänt att etanolbussen börjat lukta illa och folk på utsidan av den har klagat på detta. Då har jag varit helt ärlig med att det är pga att det är just en etanolbuss, men det är knappt de tror på en.

Nico


Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar, men jag vill ha det till att etanolare (liksom även vagnar som går på RME) kräver betydligt tätare serviceintervaller? Är så fallet så påverkar ju även det ekonomin och miljön negativt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jocke Selling

Citat från: Nico skrivet 04 mars 2010, 11:36:28 AM
Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar, men jag vill ha det till att etanolare (liksom även vagnar som går på RME) kräver betydligt tätare serviceintervaller? Är så fallet så påverkar ju även det ekonomin och miljön negativt.

Har för mig att spridarna måste bytas med fasligt täta intervall på etanolmotorerna typ var 1000-mil.
RME drift borde leda till behov att byta bränslefilter med tätare intervall än på dieseldrift.
Så du torde ha rätt i att service intervallerna blir tätare.

Optimal

Citat från: JoSe skrivet 04 mars 2010, 20:56:04 PM
Har för mig att spridarna måste bytas med fasligt täta intervall på etanolmotorerna typ var 1000-mil.
RME drift borde leda till behov att byta bränslefilter med tätare intervall än på dieseldrift.
Så du torde ha rätt i att service intervallerna blir tätare.

Byta Spridare har jag aldrig hört. Men däremot byta dom 2 Finfilterna och olja lite oftare har jag vart med om.

groenis

Mats Karlsson
Självklart var det Farbror Rudolf.
Vi säger bara du runt fikabordet när vi träffas ;D :)

/Lennart

Joe

Citat från: Wetjo skrivet 03 mars 2010, 15:28:50 PM
Läge för debatt!!!  ;D

Jag vill hävda att etanolbussar (läs stadsbussarna i Falun) inte är så miljövänliga som folk tror.

1. Dom drar mer bränsle (Liter/Kilometer) än en konventionell buss.
2. Dom "håller" sällan en hel dag, utan måste till depå o tanka vilket ger tomkilometer.
3. Extra bränsleleveranser måste till.
4. Hur tillverkas etanolen? Sker det på ett miljövänligt sätt?
5. Utsläppen för dagens dieselbussar är lägre, än när beslut om etanolbussar togs i Falun.
6. Inköpspriset för en etanolare är högre än för en dieselbuss.
7. Etanolcistern står utomhus pga brandrisken. Kan inte varit kul att tanka under senaste köldperioden.

Vad säger sakkunskapen på det här forumet?
Jag tror att gasbussar skulle vara bättre, under förutsättning att leveranser kunde säkras från någon rötningsansläggning.

1-2. Etanol innehåller 40 % mindre energi per liter än diesel - alltså drar de 40 % mer - i liter räknat. Men det intressanta är ju inte liter utan energi, och där drar de lika mycket.  Man måste ha lite större tankar så de håller en hel dag.
3. det blir lite extra bränsleleveranser sant - men det tjänar man in på att etanolens reducerar CO2-utsläppen med ca 80 %
4. All bussetanol och all E85 (utom den hos Shell) är certifierad hållbar etanol - se www.hallbaretanol.se
5. Dieselbussar har blivit bättre men etanolbussar släpper fortfarande bara ut 1/10 så mycket partiklar som dieselbussar. Och partiklar är den viktigaste föroreningen att hålla koll på - framför allt de ultrafina - de som inte fastnar i partikelfiltret. Ca 2000 för tidiga dödsfall orsakas av partiklar i Sverige varje år - jämför med trafikdödade: ca 400...
6. ja inköpspriset ligger ca 100.000 kr högre (beroende på hur väl du lyckas förhandla) - det betyder 7.000 kr/år -. Vad får miljön kosta? vad kommer diesel att kosta om 15 år?

Gasbussar är också bra miljöval - men drar 40-50 % mer energi än diesel och etanol - och kostar ca 300.000 kr extra - och måste också de tankas utomhus. Som sagt: vad får miljö kosta?












Fredrik Gelin

Citat från: Jim skrivet 04 mars 2010, 21:42:51 PM
Byta Spridare har jag aldrig hört. Men däremot byta dom 2 Finfilterna och olja lite oftare har jag vart med om.
Åtminstone i Råsta var det problem med spridare som inte höll måttet under en tid då bussarna var nya, men vad jag förstår har Scania kommit upp med en förbättring på den punkten.
Serviceintervall på 1000mil var det åtminstone i början, men det avsåg som sagt spridarna snarare än en "vanlig" service.
//Fredrik