bästa vägen till sälen?

Startat av the0fiskis, 24 mars 2010, 14:43:56 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

the0fiskis

vilken väg tror ni blir bäst till påsklovet?
vi ska nog åka upp på skärtorsdagen?
(jag bor i nacka/stockholm)

zejo

Jag skulle föreslå Stockholm-Uppsala-Gävle-Falun-Rättvik-Mora-Oxberg-Evertsberg-Sälen.

the0fiskis

ja det är ju motorväg till gävle(?) hur är det vägen sen?

Anders Noren

Citat från: the0fiskis skrivet 24 mars 2010, 18:29:52 PM
ja det är ju motorväg till gävle(?) hur är det vägen sen?

Motorväg till Sandviken, motortrafikled förbi Sandviken, planskild fyrfältsväg till Kungsgården, planskild trefältsväg till och förbi Storvik, vanlig landsväg till Hofors, trefältsväg till Falun, delvis planskilt genom Falun, resten vanlig landsväg.

Planskilt och 100-110 ända till strax bortanför Storvik, alltså.

Resrobot säger att vägen över Gävle är snabbast, så då är det nog så. (Eniros vägförslag ska man ta med en nypa salt. I alla fall för några år sedan använde de inte de aktuella hastighetsgränserna utan räknade kallt med att man blåste i 120 rakt genom Stockholm.)

Anders

Göran Westman

Stockholm-Västerås-Ludvika-Sälen är bäst enl. veckopendlarna.

Niklas Bygdestam

Citat från: Anders Noren skrivet 24 mars 2010, 20:49:58 PM
Motorväg till Sandviken, motortrafikled förbi Sandviken, planskild fyrfältsväg till Kungsgården, planskild trefältsväg till och förbi Storvik, vanlig landsväg till Hofors, trefältsväg till Falun, delvis planskilt genom Falun, resten vanlig landsväg.

Planskilt och 100-110 ända till strax bortanför Storvik, alltså.

Resrobot säger att vägen över Gävle är snabbast, så då är det nog så. (Eniros vägförslag ska man ta med en nypa salt. I alla fall för några år sedan använde de inte de aktuella hastighetsgränserna utan räknade kallt med att man blåste i 120 rakt genom Stockholm.)

Anders

Ja vill man åka så mycket motorväg som möjligt om man vill åka från Stockholm till Dalarna så är detta helt klart det alternativ som bör väljas. Men är detta idag det vanligaste alternativet? Jag har hört ett påstående att flera som förr åkte från Stockholm till Dalarna tog vägen via Enköping och Sala. Men sedan motorvägen genom norra Uppland mellan Uppsala och Gävle blev helt klar skulle många ha övergått till att åka via Uppsala, Gävle och Sandviken istället när de ska från Stockholm till Dalarna. Någon som vet lite mer?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Anders Noren

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 mars 2010, 12:00:33 PM
Ja vill man åka så mycket motorväg som möjligt om man vill åka från Stockholm till Dalarna så är detta helt klart det alternativ som bör väljas. Men är detta idag det vanligaste alternativet? Jag har hört ett påstående att flera som förr åkte från Stockholm till Dalarna tog vägen via Enköping och Sala. Men sedan motorvägen genom norra Uppland mellan Uppsala och Gävle blev helt klar skulle många ha övergått till att åka via Uppsala, Gävle och Sandviken istället när de ska från Stockholm till Dalarna. Någon som vet lite mer?

Det finns flera relativt raka vägar mellan Mälardalen och Västerdalarna men tydligen är den längre vägen över Gävle snabbast. Och ja, i Gästrikland är man ganska upphetsade över nya E4 och Gävle kommun har till och med börjat kalla riks-80 (ca 10-190 m.ö.h.) för Fjällvägen...

Anders

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 mars 2010, 12:00:33 PM
Ja vill man åka så mycket motorväg som möjligt om man vill åka från Stockholm till Dalarna så är detta helt klart det alternativ som bör väljas. Men är detta idag det vanligaste alternativet? Jag har hört ett påstående att flera som förr åkte från Stockholm till Dalarna tog vägen via Enköping och Sala. Men sedan motorvägen genom norra Uppland mellan Uppsala och Gävle blev helt klar skulle många ha övergått till att åka via Uppsala, Gävle och Sandviken istället när de ska från Stockholm till Dalarna. Någon som vet lite mer?

Annars kan man ta raka spåret via Västerås - Ludvika - Grangärde - Vansbro - Sälen
;D
Lite roligare väg och inte lika trafikerad.

Men för oss som bor i västsverige är det 45:an som gäller.  Dock är det även här snabbare att åka E6 motorväg till Uddevalla och sedan R44 Uddevalla - Vänersborg för att där koppla på 45:an.  45:an genom Dalsland är dock en mycket gammal väl från mitten på 1800-talet som fått beläggning, är smal och passerar genom flera samhällen med 30 km/h

Men "Fjällen" för västsvenskar ligger närmare i Norge!
8)
/B

Ulf Rådeström

Citat från: Göran Westman skrivet 25 mars 2010, 10:41:46 AM
Stockholm-Västerås-Ludvika-Sälen är bäst enl. veckopendlarna.

Knappast!

Klart bästa vägen och snabbast, och framförallt bekvämast att åka är precis som man sagt ovanstående i några inlägg.

E4 till Gävle, RV 80 över Falun till Rättvik och vidare RV70 över Mora till Vasaloppsvägen och över den till Sälen.
(kör Fjällexpressen och det är i många fall den vi tar om det inte finns påstigande i Sala)
Vasaloppsvägen är lite krokigare, men i gengäld slipper du köerna från Sälen och ner mot Djuråsrondellen.

Alternativet över Enköping-Sala-Borlänge går ju också bra, men är betydligt sämre väg och mer trafik (på riksväg), och stor körisk genom och hela vägen efter Borlänge via Malung upp mot Sälen.
Alternativet är att ta höger vid utfarten ur Hedemore och tvära över på länsvägen upp till Falun och vidare vägen jag beskrev.

Alternativet över Ludvika - nätack - va ska man slösa en halv dag till för på en jätteomväg?

Ulf Rådeström

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 25 mars 2010, 14:48:17 PM
Annars kan man ta raka spåret via Västerås - Ludvika - Grangärde - Vansbro - Sälen
;D
Lite roligare väg och inte lika trafikerad.

Men för oss som bor i västsverige är det 45:an som gäller.  Dock är det även här snabbare att åka E6 motorväg till Uddevalla och sedan R44 Uddevalla - Vänersborg för att där koppla på 45:an.  45:an genom Dalsland är dock en mycket gammal väl från mitten på 1800-talet som fått beläggning, är smal och passerar genom flera samhällen med 30 km/h

Men "Fjällen" för västsvenskar ligger närmare i Norge!
8)
/B

Ointressant inlägg - svara på trådskaparens fråga istället för o blajja till det totalt - snälla  :)

Jo

Kanske inte heller ett svar på frågan men det mest tidsbesparande torde annars vara att välja att åka så att man i största möjliga mån slipper köerna närmast sälen. Kan ju gå rejält sakta om man kommer vid fel tidpunkt på stugbytardagen. Mitt tips är därför att planera resan så att man anländer strax innan anläggningen öppnar istället för när man ska checka in till stugan. Då får man ju också en(eller en halv) dags mer skidåkning.

Anders Noren

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 27 mars 2010, 13:11:09 PM
Alternativet över Ludvika - nätack - va ska man slösa en halv dag till för på en jätteomväg?

Ja, 8 km. Jämfört med vägen över Gävle är det mer än tre mil kortare via Ludvika och enligt Resrobot tar det 16 minuter längre tid att åka via Ludvika. Jag kan tänka mig att den som veckopendlar och räknar bensinlitrarna hellre offrar de 16 minuterna på en kortare väg med lägre hastighet (= lägre bensinförbrukning).

Allra kortast påstår Eniro att det är om man kör Enköping-Hedemora-Falun-Älvdalen.

Anders


Riksväg13

Citat från: Anders Noren skrivet 27 mars 2010, 17:46:40 PM

Allra kortast påstår Eniro att det är om man kör Enköping-Hedemora-Falun-Älvdalen.

Anders

Riksväg 70 med andra ord. Jag skulle spontant svara samma sak, men vägen har dåligt rykte på grund av den täta trafiken och olyckor på en undermålig vägsträcka. Jag vet inte huruvida det ser ut med skilda körbanor på riksväg 70 i dag, men har inte vägverket satsat på förbättringar så är det hög tid för det.

Annars är E4-riksväg 80 via Gävle och Falun/Borlänge ett bättre alternativ även om jag har riksväg 70 i tankarna.


Pete

Västerås - Ludvika - Vansbro är mindre trafikerad. Men man lär ju hamna i samma köer fr.o.m. Björbo som de som åker RV70 - Djurås - Sälen. För normalpendlande är den dock perfekt. Brukar åka Sth - Djurås några gånger per sommar och helgstressen ("Masrallyt" brukade farsan säga) både fredag kväll och söndag kväll är betydligt större på RV70 än om jag åker Västerås - Ludvika - Borlänge. Jag tror att det är 3 mil längre men det är inte alltid det märks särskilt mycket på körtiden.

Dock håller 70:an på och uppgraderas; flera sträckor norr om Avesta har målats 1+2 och vajer lär väl komma; Sala har fått ny förbifart, Sala - Avesta blir 1+2. Den felande länken är väl fortfarande från Enköping till Sala.

zejo

I höst öppnas motorvägen mellan Enköping och Sagån, vilket lär göra Ludvikaalternativet än mer intressant för stockholmare.