Indragna 500-linjer pga säkerhetsskäl

Startat av Jimmy, 08 april 2020, 18:56:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jimmy

Jag ser på SL hemsida att trafiken på linje 549, där den speciella självkörande bussen körs, är inställd from 25 mars pga säkerhetsskäl.
Det kan jag förstå eftersom bussen alltid har en anställd ombord som hanterar bussen i vissa situationer.

Ser även på samma hemsida att linje 518, 546, 551 och 554 också har inställd trafik from 2020-04-01, även det pga säkerhetsskäl.
Vilka skäl gäller där?

Har inte sett något liknande på andra linjer i länet.

Jimmy

Mikael T Nilsson

Hej,

Intressant!

Jag försöker hitta en gemensam nämnare för dessa linjer (de utöver 549 alltså) och kommer fram till att det handlar om de linjer som Nobina Kallhäll är trafikutövare för och som samtidigt trafikerar Järva (Akalla, Husby, Kista, Hjulsta & Tensta). Men samtidigt exkluderas å andra sidan Kallhällslinje 567 som trafikerar Akalla.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Maven

Mycket märkligt att SL godkänt detta flera veckor efter att de backade från fiaskot att köra lördagstrafik på andra områden, särskilt om de fortfarande betalar full ersättning som det sägs i media. Enligt reseplaneraren så är linjerna indragna så långt framåt det går att söka.
Det är ju just av säkerhetsskäl som det ska köras full trafik enligt direktiv från Folkhälsomyndigheten. Att köra med vissa reduceringar, motsvarande klämdagar, som görs på andra områden, är ju fullt rimligt, för att minska antalet turer som behöver ställas in oplanerat p.g.a. personalbrist. Men att dra in hela linjer på detta sätt, som normalt ska trafikeras vardagar, innebär ju att många reserelationer tvingas till långa omvägar med större risk för smitta, och att vissa hållplatser är helt utan trafik på obestämd framtid.

roggek

Det jag tror att de flesta skribenterna missat är att Just Järva är ett av de mest utsatta områdena i Coronapandemin.

Det är inte så konstigt att man drar in busstrafiken i så fall p g a smittspridningen.

CitatRinkeby-Kista är den stadsdel som har flest covid-19-smittade i relation till befolkningen. Där har 47 fall per 10 000 personer rapporterats smittade, visar nya siffror från Region Stockholm.

I Rinkeby-Kista rapporteras 47 fall av covid-19 per 10 000 invånare. I Spånga-Tensta är siffran 37. Sundbyberg rapporterar om 24 fall per 10 000 invånare medan snittet i hela länet låg på 13. Siffrorna baseras på hur det såg ut klockan 11.30 den 6 april.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/hogst-andel-smittade-i-rinkeby-kista

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/04/antal-personer-med-konstaterad-covid-19-per-kommunstadsdel/

Så man vill skydda förarna och befolkningen, då tunnelbanan antagligen anses säkrare att åka i.

Mr H

#4
Linje 549 är det väl bara "föraren" som är möjlig om man ska följa myndigheternas antiträngselkrav!

//Mr H




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Jo

En annan nämnare är väl att de bara går mån-fre och relativt få turer och att spårtrafik finns om än inte "raka vägen'. Måste man dra in är det förmodligen bättre att göra så både med avseende på trängsel och service än att skala ner antalet turer på flera linjer.

Nico

Citat från: roggek skrivet 09 april 2020, 10:42:17 AMDet jag tror att de flesta skribenterna missat är att just Järva är ett av de mest utsatta områdena i Coronapandemin.

Det är inte så konstigt att man drar in busstrafiken i så fall p g a smittspridningen.

Inte för att vara en petimäter, men jag tror att du själv missar något i lokalgeografin här.  ;)

Har mycket svårt att se den kopplingen du gör då samtliga de berörda linjerna tillhör Kallhälls trafikområde och är i huvudsak arbetspendlarlinjer som går (som Jo skrev) endast måndag-fredag och som körs av Nobina. Visserligen har dessa linjer i flera fall sin ena ändpunkt i ytterkant på norra Järva, men de räknas alltså inte som Järvalinjer per definition.

Skulle det vara smittrisk som var den påverkande faktorn så skulle de linjer som berörs snarare vara de som helt eller till övervägande delen går inom norra Järva. De linjerna tillhör då primärt Råsta trafikområde och i viss mån Norrorts och Lundas trafikområden. De körs dock av Arriva och de rullar på. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ola Å

Det har ju påståtts i diverse nyhetsmedia att Covid-19 spritts mest i västerort, Rinkeby- Tenstaområdet, undrar hur detta påverkat resandet på busslinjerna där?