Påstigning bak (Corona)

Startat av DL, 15 mars 2020, 19:51:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jo

Citat från: homer skrivet 24 april 2020, 21:09:29 PM
vad många verkar missa är ju att resandet har minskat kraftigt, jag kan iof inte tala om hela landet men hos SL är ju säkert 2/3 borta från trafiken så de spelar inte så stor roll om folk betalar eller inte, biljettintäkterna skulle vara nära noll iallafall, för troligen är de inte sällanresenärerna som använder kollektivtrafiken just nu utan dom som absolut inte har något annat alternativ och som alltid åker.

Jag tror nog att minskningen är minst lika stor i övriga delar av landet. I länen utanför storstadsregionerna består ju största delen av resenärerna i normalfall av av gymnasieelever medan Stockholm även har många vuxna arbetspendlare. Även de arbetspendlare som i vanliga fall åker kollektivt utanför storstadsregionen har ju ofta minst en bil i hushållet som man kan använda.

Lulebussen

Länstrafiken Norrbotten har flyttat ut biljettläsaren till precis innanför framdörren. Passagerarna köper biljett eller blippar där och går sedan in genom bakdörren.

Ulf Berlin

#77
Ja,så kan man ju göra om det inte är så många som åker ;)
Detta gäller väl knappast stadsbusstrafiken?/Ulf




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Lulebussen

Varför skulle det inte funka om det är många som åker?

LLT har biljettläsare för både busskort och appbiljett vid framdörren och mittdörren. I Piteå åker man gratis sedan 20 mars.

Ulf Berlin

För att det tar längre tid vid påstigningen om resenärerna ska göra denna"rundpall".../Ulf

Ersa

Tiden för påstigning har mestadels att göra med andel förbetalda kort mot enkelbiljetter. I Umeå var det i andra hälften av 00-talet väldigt långa lastningstider vid varenda hållplats pga väldigt hög andel billiga enkelbiljetter. Detta även i lågtrafik, helt utan virussituation.
Jag ser inga problem med denna lösning i Norrbotten, förutsatt att man bara blippar snabbt och sen sätter sig.

Lulebussen

Citat från: Ulf Berlin skrivet 30 april 2020, 18:52:27 PM
För att det tar längre tid vid påstigningen om resenärerna ska göra denna"rundpall"...

Rundpall skulle jag inte kalla det. Biljettläsaren sitter precis innanför dörren så man står utanför och blippar och går sen bak. Det tar inte längre tid än normalt.

VincentJkpg

Låter som en smidig lösning, skulle gärna se det i fler regioner