Kommentarer till omröstningen

Startat av Walter, 24 februari 2008, 20:45:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas Ljungqvist

Jag köper inte riktigt att det skulle va svårt för medlemmar att hitta rätt om man delarupp det hela, man får ju bara tala om tydligt att här skriver vi om detta och där om detta.. Jag är medlem i fler forum och där fungerar det utmärkt med en uppdelning i olika kategorier.. Är man då bara intresserad av en sak, jag t.ex är intresserad av bussar (teknik, nyheter, modeller, bilder på bussar m.m..) så slipper jag skumma igenom de rubriker som handlar om trafik. Den som är intresserad av trafikdelen slipper skumma alla rubriker som handlar om bussbilder, tekniska frågor mm.. Den som är intresserad av båda kan med Ett extra klick mot idag nå all information och det blir enklare att hitta..

Som sagt det fungerar på andra forum med mååånga fler underkategorier än här, så varför skulle det inte fungera här?? Visst händer det att moderator gruppen får flytta ett eller två inlägg i veckan men inte mer.. Jag tror dessutom att en sådan här uppdelning skulle bidra till en skönare stämming här med mindre påhopp.. 

Andreas Ljungqvist

Citat från: Svemicke skrivet 25 februari 2008, 14:20:32 PM
Idén är både bra och dålig, men föreställ er att ni står i ett rum och tittar på bilder på en vägg och så börjar ni diskutera innehållet på en bild och så kommer det någon och kör ut er och säger att det ni diskuterar är olämpligt i just det rummet. Det är inte så kul.

Jag tror med mitt förslag bara att din "bild" hänger i ett rum där alla är intresserad av just den "bilden" Därför hade du inte blitt utslängd!!

Björn Forslund

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 25 februari 2008, 17:25:04 PM
Jag köper inte riktigt att det skulle va svårt för medlemmar att hitta rätt om man delarupp det hela, man får ju bara tala om tydligt att här skriver vi om detta och där om detta.. Jag är medlem i fler forum och där fungerar det utmärkt med en uppdelning i olika kategorier.. Är man då bara intresserad av en sak, jag t.ex är intresserad av bussar (teknik, nyheter, modeller, bilder på bussar m.m..) så slipper jag skumma igenom de rubriker som handlar om trafik. Den som är intresserad av trafikdelen slipper skumma alla rubriker som handlar om bussbilder, tekniska frågor mm.. Den som är intresserad av båda kan med Ett extra klick mot idag nå all information och det blir enklare att hitta..

Som sagt det fungerar på andra forum med mååånga fler underkategorier än här, så varför skulle det inte fungera här?? Visst händer det att moderator gruppen får flytta ett eller två inlägg i veckan men inte mer.. Jag tror dessutom att en sådan här uppdelning skulle bidra till en skönare stämming här med mindre påhopp.. 



Det handlar inte enbart om att medlemmarna kan råka posta sina inlägg i fel avdelning. Det handlar också om att det blir svårare att övervaka det hela, ifall något spårar ur, eller någon lustigkurre roar sig med att t ex lägga upp bilder på annat än det vi behandlar här. Vi moderatorer har även annat att göra än att hålla på och kolla upp en massa underfora hela tiden. Vi har våra jobb att sköta, liksom de flesta andra.
Men vi avvaktar givetvis enkätens resultat och kollar vad medlemmarna vill. EN underavdelning till är nog inte omöjlig, bara vi slipper en massa påpekanden om inlägg som råkat hamna fel, bytt inriktning med krav på tråddelning o s v.

Andreas Ljungqvist

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 februari 2008, 17:42:06 PM


Det handlar inte enbart om att medlemmarna kan råka posta sina inlägg i fel avdelning. Det handlar också om att det blir svårare att övervaka det hela, ifall något spårar ur, eller någon lustigkurre roar sig med att t ex lägga upp bilder på annat än det vi behandlar här. Vi moderatorer har även annat att göra än att hålla på och kolla upp en massa underfora hela tiden. Vi har våra jobb att sköta, liksom de flesta andra.
Men vi avvaktar givetvis enkätens resultat och kollar vad medlemmarna vill. EN underavdelning till är nog inte omöjlig, bara vi slipper en massa påpekanden om inlägg som råkat hamna fel, bytt inriktning med krav på tråddelning o s v.

Jag förstår din synvinkel, det hela handlar ju då om respekt från skribenterna om var man skriver vad.. Sen har ju allt nytt en övergångsperiod, men specar man bara hårt vad som ska få stå var så kan man nog minimera det som behöver flyttas.. Jag respekterar naturligtsvis att alla i moderator gruppen har arbeten att sköta och familj att ta hand om, precis som jag och jag tror de flesta skribenter har.. Jag tror dessutom även jag att det för er del kan vara bra att utöka Moderartor gruppen med en eller två personer, säg en som häckar mest bland trafik och en från andra ämne. Detta för att avlasta er..

Andreas Ljungqvist

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 februari 2008, 17:45:19 PM
Tyvärr är det inte ett eller två inlägg i veckan utan 10-20 i genomsnitt idagsläget, jag tycker idén är bra men om den kommer att fungera beror helt på er som skriver, det är inte kul när det 20 sekunder efter att ett inlägg gjorts 4-5 läsare hugger till och tycker att det ligger i fel kategori.

Då får ni ger er till tåls till någon admin själv noterat felet och bara använda "anmäl" till riktiga brott på reglerna.

Men som sagt förslaget är helt ok men...

Jag förstår även dina synpunkter och jag tycker du har helt rätt, en större disiplin bland skribenterna krävs och det är ju inte fel..

Svemicke

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 25 februari 2008, 17:28:01 PM
Jag tror med mitt förslag bara att din "bild" hänger i ett rum där alla är intresserad av just den "bilden" Därför hade du inte blitt utslängd!!
Jo, men det kan ju bli en trafikfråga av bilden. Man undrar var bussen gått innan den kom dit och så är det igång. Jag sågar inte din idé, Andreas. Tycker den är bra, men det kan bli irriterande när pekpinnarna kommer fram. "Den diskussionen får ni föra någon annanstans", även när man inte gjort något fel. Onödigt kontrollerande och tillrättavisande.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Andreas Ljungqvist

Citat från: Svemicke skrivet 25 februari 2008, 17:53:27 PM
Jo, men det kan ju bli en trafikfråga av bilden. Man undrar var bussen gått innan den kom dit och så är det igång. Jag sågar inte din idé, Andreas. Tycker den är bra, men det kan bli irriterande när pekpinnarna kommer fram. "Den diskussionen får ni föra någon annanstans", även när man inte gjort något fel. Onödigt kontrollerande och tillrättavisande.

Jo klart, men då kan man för att bjuda på ett exempel gå in i trafik delen och öppna en ny tråd där man ställer sin fråga samt länkar till den andra tråden där bilden är.. Det tar inte många minuter mer än att skriva en fråga dirket. Säger inte att jag känner mig sågad utan svarar bara med mina argument för min övertygelse.. 

Andreas Ljungqvist

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 februari 2008, 18:24:29 PM
Som jag nyss skrev "om min åsikt" till en annan skribent i mail:
En ren fotoavdelning kan jag köpa men då gäller det enbart foton av bussar och all diskussion om objekten får skötas i det vanliga forat.

Misskötsel straffas med omedelbar kvastning kanske?

Nu är det ju styrelsen som i slutänden får ta ställning till resultatet av omröstningen.

Ja kanske men då tror jag samtidigt inte att det blir så mycket mindre poster, men som sagt jag tror ju på min övertygelse och jag lovar att jag funderat några veckor innan jag la upp omröstningen.. Självklart så kan omedelbar kvastning vara ett alternativ med någon form av "automess" som förklarar anledningen.. 

Niklas Bygdestam

Helst vill jag behålla som det är nu. Tycker bara det blir jobbigt att gå mellan två avdelningar när jag vill läsa om vad folk skriver om bussar. Dessutom kan båda dessa saker ibland falla ihop och då tycker jag det är bättre att det bara är ett som handlar om just bussar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredde

En enkel sak kan man ju inrätta:

Den som skapar en tråd bestämmer genom att ange en speciell meddelandeikon, likt de som redan finns, om tråden endast är visning eller om det är en tråd där man kan diskutera bilden/ämnet.

Där det är bildvisning, kan man endast ge åsikt om bilden som bild.

I den typen av tråd där man kan diskutera, är det fritt fram att tycka och tänka om motivet och bilden.

M.a.o är jag i stort sett nöjd som det är nu.

/Fredde


Svemicke

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 25 februari 2008, 18:11:34 PM
Jo klart, men då kan man för att bjuda på ett exempel gå in i trafik delen och öppna en ny tråd där man ställer sin fråga samt länkar till den andra tråden där bilden är.. Det tar inte många minuter mer än att skriva en fråga dirket. Säger inte att jag känner mig sågad utan svarar bara med mina argument för min övertygelse.. 
Jag förstår hur Du tänker. Det kan dock finnas en risk att diskussionen kan tappa gnistan om man flyttar den till en annan tråd, men varför inte testa Andreas förslag? Funkar det inte är det väl bara att byta tillbaka igen?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Bussmicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 februari 2008, 18:24:29 PM
Som jag nyss skrev "om min åsikt" till en annan skribent i mail:
En ren fotoavdelning kan jag köpa men då gäller det enbart foton av bussar och all diskussion om objekten får skötas i det vanliga forat.

Misskötsel straffas med omedelbar kvastning kanske?

Nu är det ju styrelsen som i slutänden får ta ställning till resultatet av omröstningen.

Viss diskussion kring bilden ser jag inget problem med. Tycker det bara är kul.

I en ev. diskussionsdel får då bara bild förekomma som direkt illustration till diskussionen.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Svemicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 februari 2008, 18:24:29 PM
Som jag nyss skrev "om min åsikt" till en annan skribent i mail:
En ren fotoavdelning kan jag köpa men då gäller det enbart foton av bussar och all diskussion om objekten får skötas i det vanliga forat.

Misskötsel straffas med omedelbar kvastning kanske?

Nu är det ju styrelsen som i slutänden får ta ställning till resultatet av omröstningen.
Hör Du själv hur det låter? Nu vet jag att det inte kommer bli så eftersom ni som modererar forumet har en hög dos sunt förnuft, men skulle det bli så så kommer ni nog att tappa en del medlemmar.

Kan berätta om ett forum (community hette det på den tiden) som jag var medlem på år 2003. Jag var väldigt aktiv som debattör där. Helt plötsligt spårade det ur och "vakter", kvastarnas motsvarigheter, fick tillsättas för att forumet över huvudtaget skulle komma igång igen.

Dessa vakter var handplockade utan någon vidare kompetenssökning och det hela spårade ur. En massa "nollor" (en av dem kände jag privat) trodde helt plötsligt att de var något och folk tillrättavisades för det lilla minsta. Själv blev jag blockerad på forumsidan av en 20-åring bara för att han inte förstod det han kallade min "avangserade svenska".

Jag vet, och har sett, att ni som modererar detta forumet inte är några "nollor". Ni sköter er på ett utmärkt sätt och är jätteduktiga, men ska Bussnack bli ännu ett "pekpinneforum" där det börjar gnällas för lilla minsta så avslutar jag mitt konto.

Jag tycker vi har en trevlig stämning här. Den som inte vill läsa kommentarer kring bilderna kan scrolla eller gå tillbaka till menytavlan. Bussnack är dessutom ett av de få forum jag fortfarande är aktiv medlem på. Jag röstade för ett försök av Andreas förslag, men när jag nu ser hur illa det kan gå, så tror jag inte längre på förslaget.

Min åsikt. Köp den om ni vill.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Bussmicke skrivet 26 februari 2008, 01:18:30 AM
Viss diskussion kring bilden ser jag inget problem med. Tycker det bara är kul.

I en ev. diskussionsdel får då bara bild förekomma som direkt illustration till diskussionen.
Jo, men ibland kan man sväva ut. Ska man då inte kunna göra det utan att det ska komma en massa "låtsaspoliser" och hela tiden skälla på en för en massa struntsaker?

Du är intresserad av bilderna och inte trafikdiskussionerna, sa Du. Jag kan ibland vara intresserad av både bilden och kanske trafiken kring den. Ska jag då behöva hoppa runt i en massa trådar för att ställa en massa olika frågor kring en bild? Vilket länkande det kommer att bli. För att inte snacka om rörigt.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Bussmicke

Jag menade att jag mer är intresserad av bilder än rena diskussioner, inte ointresserad.

Får förekomma kanske var fel men kan förekomma är kanske bättre.

Tycker det är okej om det uppstår diskussion kring en bild.

Har man en ren diskussionsdel tycker jag det är okej om man illustrerar med en bild om det har direkt relation till diskussionen.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.