Linjebuss - ursprung/historik?

Startat av Walter, 11 februari 2008, 14:09:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Linjebuss i R län 1955:46 bussar fick jag det till från några kopior av Bilkalendern R län 1955.AB Linjebuss Jungskola och Skövde,Karlsborgs Busstrafik AB,AB Trafikomnibus Tibro,AB Expressbuss Töreboda.
LB körde genom dotterbolag ända fram till 1974.
R428 är en AEX 1951. Vad är detta för modell ?
När LB tog över trafiken 1975 så togs 40 bussar över. 12 st vet jag ej GDG nummer för.1287,1387,2379,1353,1356,1357,1452-1455,1566-1568,1694-1698,1788-1795,1850
LB linjenät täckte då skolturer men även t ex linjen Sollebrunn-Alingsås.Trafiken var i huvudsak skolturer .De 12 bussar som GDG ej är kända är 326 DCC876;334 BZJ5247;340 DAA010;349 DRY312;387 EUS152;391 ECD892;392 FCC856;393 ECC944;394 FCC848;398 DCC869;399 DRY297;504 CGU530.

S Svensson

Jag gick i går kväll igenom en hel del om LB och linjer i främst P-län.

Jag hade bla för ganska lång tid sedan kopierat en sida över delar av P-nät.
En liten fråga. LB bör någon gång i slutet av 1950 talet publicerat linjekartor. Frågan är bara var.Kan ha varit i bokslut eller i någon tidtabell. Vill alltså tipsa om detta och skulle någon få fram någon karta eller uppgifter så hör gärna av Er.

Jonas Gustafsson

Citat från: S Svensson skrivet 13 februari 2008, 22:28:28 PM

LB efterföljare Veolia har fn depå i Partille och verkstad i Partille och Mölndal.

Är Veolias verkstadsverksamhet i Mölndal fortfarande i bruk?

Förutom Partille har man uppställningsplats för 6 bussar för Lila Express (ej fasta individer) hos GS i Älvängen. Till alldeles nyss ställde man också upp bussar i Borås, men det gör man väl inte längre sedan Hallgrens ökat sin andel av körningarna på linje 100?
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 16 februari 2008, 00:17:09 AM
Är Veolias verkstadsverksamhet i Mölndal fortfarande i bruk?

Förutom Partille har man uppställningsplats för 6 bussar för Lila Express (ej fasta individer) hos GS i Älvängen. Till alldeles nyss ställde man också upp bussar i Borås, men det gör man väl inte längre sedan Hallgrens ökat sin andel av körningarna på linje 100?
//Jonas G

Nej, det är Hallgrens som har tagit över de uppställningsplatserna. I något enstaka undantagsfall kan det stå en Veolia-buss vid gamla godsmagasinet, men det torde då vara en buss som har havererat lite tidigare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Det var väl bara någon månads sedan som någon påstod sig ha sett en LB/Connex/Veopla buss i Mölndal. De var i varje fall kvar då. Även om jag tror det inte är hela gamla verkstaden. Men jag läste kvällskurs och åkte förbi 2003 och då var det flera bussar utanför verkstaden. Och som sagt för någon månads sedan sån någon en buss där. Det repareras även bussar för andra orter där. Även om det nu är sporadiskt.
LIla express startade om jag minns rätt 1992. Linje 706 och Aleexpressen slogs ihop och sträckningen blev Mölndal--förbi Leijatouring-förbi Pedagogen-Frölunda Torg-(olika sträckningar över tid) Järntorget (ibland utanför)-NE plats/terminal-Älvängen-Skepplanda.
LB/Connex hade ett tag uppställning i Skepplanda,senare ändrat till både Skepplanda och Älvängen samt till slut enbart Älvängen.

När det gäller uppställningsplatser så tänkte jag i första hand att det var sådana innan trafiken upphandlades.
Påminner även om eventuella linjekartor om någon påträffar sådana.

Brollan

Citat från: S Svensson skrivet 16 februari 2008, 15:23:39 PM
Det var väl bara någon månads sedan som någon påstod sig ha sett en LB/Connex/Veopla buss i Mölndal. De var i varje fall kvar då. Även om jag tror det inte är hela gamla verkstaden. Men jag läste kvällskurs och åkte förbi 2003 och då var det flera bussar utanför verkstaden. Och som sagt för någon månads sedan sån någon en buss där. Det repareras även bussar för andra orter där. Även om det nu är sporadiskt.



http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=5430.0

julle

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 februari 2008, 17:47:38 PM
Jag vet inte vad du menar med "sålde" men det var väl så att Linjebuss i de städer där detta förekom drev stadstrafiken helt kommersiellt. Så var det i alla fall i Lund, det är jag säker på.
I vilka städer körde Linjebuss stadstrafik? Jag kommer på rak arm på: Trelleborg, Ystad, Lund, Kristianstad och Alingsås. Men det fanns säkert många fler. Vi kanske kan begränsa oss till 1980-talet och tidigare.


Åtminstone från början av 70-talet subventionerade Lunds kommun Linjebuss trafik i staden, precis som man genom kommunalförbundet gjort med SJ:s regionala linjer sedan 60-talet.

S Svensson

Tätortstrafik i Skånska städer Lun d och Kristianstad.Sedan det som ibland kallas servicetrafik numera. Alltså trafik med fåtal tätortsbussar i Ystad,Trelleborg,Landskrona och Eslöv. Den sistnämnda orten med 2 st CR Scania och påbörjad på 60 talets slut. Alingsås med fåtal linjer och det som glömts Vetlanda. Där hade LB även delar av lastbilsåkeriet för körning till Leningrad och Moskva.
Precis som de flesta andra bussägare kördes trafik så den blev lönsam. Det var först ca 1966 som kommunerna bidrog med pengar. Några tusenlappar då och 1971 fick Varbergs Omnibustrafik AB ca 100.000:-.Utbetalades 1 okt 71 med krav om att bussar inte skulle ställas i Brunnsparken.
Det är kostnadsfördyringarna under 70 talet som driver fram att primärkommuner och landstingskommuner måste betala allt större delar av trafikutbudet.
I dag är det svårt att beräkna hur stor del som är betalning för olönsam trafik. Vad är betalning för skolbarns resor och vad är betalning för resor till arbetsplatser. Det senare förekom på vissa platser tidigt och då hade vissa större arbetsgivare egna fordon. Ganska stora en gång i tiden var Svenskt Stålpressnings AB i Olofström. I Sjuhäradsbygden hade Häggådalens mek Linneväfveri,Rydboholmsboalaget, Stigens industrier egna bussar och Kungsfors väveri(Borås Väveris filial) och flera andra hyrde in bussar.
I dag är utanför de större städerna busstrafik uppbyggd på gymnasieresor.
Vad gäller AB Linjebuss så hade de som sagt skaffat sig en krånglig och svårbedömd linjetrafik i glesbygd. Smålandsnätet och Österlän,samt enstaka linjer i Eslöv gällde linjetrafik. När det gäller tätortstrafik så kan trafiken i Partille också räknas dit,även om det definitionsmässigt inte är tätortstrafik.Men det klart det när "nästan" tätortstrafik i Partille och Göteborg. GS linjer på Hisingen betraktas ju ofta som tätortstrafik och det var denna som GS(genom Göteborgs Trafik AB) tog över. Göteborgs Trafik AB ägde huvuddelen av Göteborgs bussar ca 1996.Men då var Göteborgs kommun dess ägare,inte LB som sålde det 1968.