Scania provbuss i Malmö

Startat av Walter, 16 november 2015, 14:28:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skånebussen

Att uppgradera 8an till MEX kan egentligen inte komma fort nog med tanke på att den är ganska hårt ansträngd och har egentligen varit det ända sedan den hette 15. Det vore även inte fel att integrera den i systemet vilket skulle ge tätare trafik till Västra Hamnen med tanke på behoven där men även för att spårvägsplanerna baseras på linjerna Västra Hamnen-Stenkällan och Västra Hamnen-Lindängen. Att förbereda genom att även 8an blir MEX vore logiskt. Finns det några rapporter om vilka åtgärder man tänkt vidta för en sådan uppgradering?

På sikt skulle jag gärna se MEX till Bunkeflostrand också (i Limhamn skulle gamla Brottets Bana kunna konverteras till MEX-filer). Med tanke på skillnaderna mellan ExquiCity och de Volvobussar som rullar i Malmö (komfort, design etc) ser jag gärna att samtliga linjer som går med ledvagn på sikt blir MEX - antingen med 18- eller 24-metersversionerna av ExquiCity och att resterande linjer förses med nya bussar, antingen Scania CityWide, MAN Lion´s City eller Solaris nyaste Urbino. Volvos helektriska bussar kan också vara intressanta.

Provbussen är mig veterligen framtagen för att Scania skulle ha ett BRT-fordon och då har man tagit ExquiCity-karossen och monterat på ett konventionellt chassi. Idén är inte dum även om jag föredrar Van Hools egen dieselelektriska lösning.

AdmirT

Citat från: Walter skrivet 16 november 2015, 14:28:44 PM
Såg denna bild på SBH och tack till Uffe för den. Dock tycker jag att bussen på bilden ser aningen rumphuggen ut när man jämför med 24m som ser likadan ut fram och bak.  Dock kanske fotovinklen gör det lite missvisande?

http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=64419

Bussen gör premiär på linje 5 imorgon.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/