Intrimning av Malmöexpressen

Startat av Walter, 12 april 2014, 04:20:41 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Kurra-Gurra

Hehe, dessa bussar är så j***a fula  :P varför kunde man inte fixat bussar som såg ut lite mer som Göteborgs 24-metersvagnar? Vad är liksom grejen med de täckta hjulsidorna t.ex ? :o

CW66

Men - var inte sån bakåtsträvare - lite nytt är väl kul?
Jag tycker bussarna är rätt häftiga i designen - lite annorlunda, lite nytt, lite framåt-tänk, lite vågat, lite satsning.

Varför måste allt tänkas slätstruket Säffle 2000?

Ersa

Alla BRT-bussar oavsett tillverkare är ju byggda på samma vis, med centrerad förarplats, vägg bakom förarplatsen och samma spårvagnsliknande design i fronten.Samt ett flertal dörrar där påstigning är tillåten.

Allt för att de ska bli så lika spårvagnar som möjligt, så bussbranschen kan hävda att man inte behöver bygga ny spårväg någonstans.

Ulf Berlin

800 förare hos Nobina(enl artikeln) i Malmö,eller gäller det hela Nobina Skåne?/Ulf

Kurra-Gurra

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 12 april 2014, 10:11:32 AM
Men - var inte sån bakåtsträvare - lite nytt är väl kul?
Jag tycker bussarna är rätt häftiga i designen - lite annorlunda, lite nytt, lite framåt-tänk, lite vågat, lite satsning.

Varför måste allt tänkas slätstruket Säffle 2000?

Ja, annorlunda och kul i designen är de ju onekligen, men jag tror som sagt att det vore bättre att förlänga en konventionell ledvagn, om inte annat ur ett kostnads- och underhållstekniskt perspektiv.

Kurra-Gurra

Citat från: Ersa skrivet 12 april 2014, 13:42:55 PM
Alla BRT-bussar oavsett tillverkare är ju byggda på samma vis, med centrerad förarplats, vägg bakom förarplatsen och samma spårvagnsliknande design i fronten.Samt ett flertal dörrar där påstigning är tillåten.

Allt för att de ska bli så lika spårvagnar som möjligt, så bussbranschen kan hävda att man inte behöver bygga ny spårväg någonstans.

Jag tror du är nått på spåren (ordvitsen inte avsiktlig :P), att det här är bussbranschens sätt att tillfredsställa de militanta ekofascister som kräver spårvagnar i skytteltrafik mellan sitt hem i hammarby sjöstad och kafeerna på östra södermalm där de sitter och twittrar om samhällets ökande klyftor från sina macbooks, iförda kläder inhandlade på trendiga secondhandbutiker till överpriser.

OnT så tror jag inte att det kommer gå något vidare. Om ett år, när nyhetens behag har lagt sig och alla hipsters återgår till att cykla rynt på nytillverkade kärringhondor, kommer dessa "superbussar" att degraderats till "suparbussar" där traktens lokala a-lagare spenderar dagarna sovandes i den främre delen, omgivna av en sådan stank att klistermärkena faller ner från inredningen, medan ungdomar klo**rar, spyr, super och slår sönder inredningen totalt i den bakre delen, vilket de har helt och hållet rätt att göra eftersom de "saknar fritidsgårdar". Allt medan Kundvärden (obs. EJ konduktör, det är en gammeldags och mossig yrkestitel som distanserar folk och bidrar till samhällets strukturella diskriminering emot de som inte har lust att betala sin biljett) SMSar så fingrarna glöder.

Ovanstående inlägg är aningen raljant, men ni vet ju att det stämmer  ;)

CW66

Ja, du har verkligen en oerhört positiv syn på saker och ting - vad är det du egentligen är trött på?

Vet inte om jag får medhåll - men varför måste allt nytt vara dåligt?

Kurra-Gurra

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 12 april 2014, 21:12:02 PM
Ja, du har verkligen en oerhört positiv syn på saker och ting - vad är det du egentligen är trött på?

Vet inte om jag får medhåll - men varför måste allt nytt vara dåligt?

Jag har inte en negativ syn på grejer, men en verklighetsförankrad syn  ;)

Allt nytt är inte dåligt, tvärtom, utan nyheter skulle vi fortfarande bo i grottor. Men det nyas svagheter kommer efter ett tag att visa sig, sedan kombineras med det gamlas styrkor, och så har man fått ett (riktigt) steg framåt i utvecklingen. Det var det jag menade, gärna BRT med långa "superbussar" (töntigt ord f.ö.) men varför inte göra de mer buss-aktiga för att kunna dela mer komponenter och teknik med vanliga ledvagnar?

Ersa

Jag tror snarare att dessa BRT-bussar har denna spårvagnsdesign för att man ska kunna lura/övertala politiker (i alla partier) att till varje pris satsa på gummihjul istället för järnhjul. Man påstår att de är billigare vid inköp, men talar istället tyst om att en BRT-buss bara har en bråkdels livslängd jämfört med en spårvagn. Man talar även gärna högt om spårvägarnas höga etableringskostnader, men låter bli att slå ut spårvägskostnaden på 20-30 eller ännu fler år.

Förr brydde jag mig inte så mycket, men efter att själv blivit nedhyschad några gånger från folk i bussbranschen när jag tagit upp ämnet, så börjar jag bli alltmer positiv till riktig spårväg framför BRT-bussar.
För om nu moderna spårvagnar är så dåliga och hemska som många bussförespråkare vill få dem till; varför är då BRT-bussarna designmässigt rena kopior av dem?

Bergenga

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 12 april 2014, 22:09:06 PM
Jag har inte en negativ syn på grejer, men en verklighetsförankrad syn  ;)

Likevel virker du å tro at BRT er noe nytt. Det er det ikke.
Mvh.
Øyvind Berg

Kurra-Gurra

Citat från: Bergenga skrivet 12 april 2014, 22:55:06 PM
Likevel virker du å tro at BRT er noe nytt. Det er det ikke.
Det tror jag ju inte? Läste du ens mitt inlägg?
Här är det nya:
Citat från: Ersa skrivet 12 april 2014, 22:43:07 PM
Jag tror snarare att dessa BRT-bussar har denna spårvagnsdesign för att man ska kunna lura/övertala politiker {...} För om nu moderna spårvagnar är så dåliga och hemska som många bussförespråkare vill få dem till; varför är då BRT-bussarna designmässigt rena kopior av dem?