Stadsbussarna i Helsingborg för kalla

Startat av Walter, 05 december 2012, 21:37:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Hörde idag ett reportage från Helingborg på lokalradion där förarna på Arrvia uttalade sig att bussarna inte var uppvärmda på morgonen utan de fick sitta med termobyxor och köra.

Arrivas representant skyllde på att bussarna var gamla, att rampen inte alltid fungerade och att bussar tar tid att värma upp på grund av storleken. Samt hade man ansökt om dispens från tomgångsregeln utan resultat. Facket hotade nu med att ställa in trafiken om inget hände.

Är detta vanligt förekommande (tänker på tråden om Arrivas motsvarande händelse i Stockholm) eller är det ett tecken på att Arriva tappat trafiken till sommaren.....
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Som en annan skribent förklarat i en annan tråd nyligen, så är ramper inte till mycket nytta när det blir kallare än fem minusgrader. Det verkar som att alltför många i branschen har en rejäl övertro på dessa ramper, och inte vill tänka ut något bättre.

Jag anser att en rampad stadsbuss är ungefär som att elda i öppna spisen i min sommarstuga när det är en kall vinter. Den mesta värmen går rätt ut till kråkorna, och den värme som åker kommer in försvinner snabbt ut genom väggarna vid första bästa vindpust, pga att väggarna har obefintlig isolering.

Lars-Håkan_E

Av besparingsskäl ställer man ju ner temperaturen på ramperna så vattnet i bästa fall är halvljummet, de ramper som inte drivs med fjärrvärme utan med elpanna eller oljebrännare är inte speciellt mkt miljövänligare än elpatron i bussarna resp Webasto

Optimal

Rampen hos oss ställd på 60-80 grader inne vid pannan iaf enligt mätaren. Sen förlorar man ganska mycket på vägen till bussen.  Men när jag kom in i min buss idag så var den varm. För när man stoppar in ramp kopplingen startar förarfläkten automatiskt.

Gem

Rampproblem
Eftersom jag har ganska bra erfarenhet av UWE:s värmeramper, vill jag påstå att dessa fungerar bra i riktigt kalla områden. Nu finns det tyvärr en del "experter" som har fått för sig att det går bra med ett tvårörssystem ungefär som i ett hus, vilket blir billigare än UWE:s trerörsystem. Men med sämre effekt. Och alltför många skrivbordsekonomer har gått på detta. Ett fordon är ingen villa, och dessutom varierar värmeuttaget eftersom antalet fordon som belastar systemet varierar över dygnet
Ett riktigt UWE trerörssystem ger bra värme som klarar de flesta dagar. Speciellt när man styr bussens egna fläktar så att man får cirkulation av luften i bussen. Ingen luftcirkulation= sämre värmeavgivning från radiatorer/konvektorer.   

Johan Hansson

Förra årets julklapp till alla förare på Arriva var termobyxor.....

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Benganroland

Problemet är (sedan ett antal år) att många av bussarna inte är utrustade med fläktar inuti för att föra ut värmen i bussen.
Ramperna är det inget fel på men det krävs ju att dessa bussar byggs om för att få det att fungera.

Ersa

Sen gäller det att köpa bussar som är välbyggda med bra isolering och fläktar. På samma vis som att man som taxiåkare inte köper en liten bil med underdimensionerat värmepaket om man vill ha en varm och pålitlig vinterbil i tjänsten.

Skillnaden mellan bussbranschen och taxi/lastbilsbranscherna är att de senare i regel alltid köper rejäla fordon som håller för vinterkylan.