Superbussar beställda till Malmö

Startat av Walter, 21 november 2012, 11:52:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!


Tonniiie


homer

kul att malmö vågar nått som Stockholm aldrig skulle våga -ge bussarna 100 prioriet!

men efter att ha sett den här bilden http://www.vanhool.be/eng/public%20transport/hybrid%20diesel-electric/exquicity24dieselelecEN.html kan jag bara säga att den verkar ha pinsamt få sittplatser, läser man dessutom artikeln som Ted S länkade till står de att föraren ska fortsätta assistera  dem som vill genom framdörren, men på bilden ser de ut som om förarplatsen är hel avskild från passagerarna...

Smon

Om de som ska till Malmö ser ut som den som visades på BusWorld så är förarplatsen helt avskärmad från passagerarutrymmet, liknar mer ett tåg än en buss.

Ronald M. Jannesson

Ja, giv mig kraft... Bussarna blir bara fulare och fulare, tyvärr! Föraren sitter i mitten därfram och framför ekipaget. Vi hade en sådan på prov på linje 16 förra året i Göteborg, dock var det en Volvo, men liknande iaf. Det stämmer också att sittplatser, åtminstone fasta sådana är mindre utan det blir säker fler "klappstolar" utifall att typ 17 barnvagnar och 2 rullstolar skulle vilja åka med...Jaja, så blir det när "Alla Ska Mé"... ::)

bjornm

Konstigt bara att man måste satsa på "superbussar" för att göra bussfiler längs Amiralsgatan och ordna med prioritering i trafikljusen!
För om linje 5 idag hade haft samma förutsättningar som "superbussen" ska få, tror jag att kapaciteten hade räckt till...

Niclas Rosenius



   Här är en 18 meters version av bussen.

   

   //Niclas

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Joakim Wahlberg

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 23 november 2012, 10:48:48 AM

   Här är en 18 meters version av bussen.

   

   //Niclas
På något sätt ser den snygg ut, men samtidigt lite ful! Men så lär ju även färgsättningen bli en annan på Malmös "Superbussar", och det är väl då man egentligen kan säga om den är snygg eller ful.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Jo

Tycker de verkar ovanligt låga. Kommer man att ta bort vägbulor och liknande på den tänkta körvägen eller kommer man inleda trafiken med att slå sönder bussarna fullständigt redan de första veckorna?

Andreas91

Visst, det kanske inte är bland det snyggare man kan se på vägarna, men om jag har tolkat det hela rätt med att dessa bussar skall fungera som en slags försmak inför ev. spårvägslinjer i malmö, så måste jag säga att man kanske inte kunde hitta en bättre buss än denna! I mitt personliga tycke, så är nämligen detta en form av modern "spårvagn", men som har gummihjul och avsaknad av en pantograf (plus lite andra detaljer i framförallt interiören).

Ronald M. Jannesson

Varför har man täckt över hjulhusen då? Är det ytterligare ett steg i detta "ombonade" samhälle där ALLT är farligt, eller? Snart blir det väl lag på att man måste ha någon slags fjädrande, gummiliknande dress på sig för att bara vara fotgängare ifall man skulle snubbla på trottoaren? Typ; "Michelinmannen". ??? ;D

Tommy E

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 23 november 2012, 23:41:08 PM
Varför har man täckt över hjulhusen då? Är det ytterligare ett steg i detta "ombonade" samhälle där ALLT är farligt, eller? Snart blir det väl lag på att man måste ha någon slags fjädrande, gummiliknande dress på sig för att bara vara fotgängare ifall man skulle snubbla på trottoaren? Typ; "Michelinmannen". ??? ;D


Kan det inte vara en utseendefråga också? På andra bussar "störs" ju utseendet av att det är avbrott i linjer o. dyl. vid hjulen, men här är sidan fri från sådana avbrott, så att hela åbäket ser ut som någon sorts ambulerande limpa. Bussen har ju onekligen ett spårvagnsliknande utseende, och det kan ju vara avsiktligt eftersom den väl är tänkt för spårvägsliknande busslinjer.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ersa

Jag förstår inte alls kritiken i denna tråd. Detta är i praktiken en spårvagn på gummihjul, och inget annat. Spårvagnar ser ju redan ut så här till det yttre, har få sittplatser samt en vägg bakom föraren. Spårvagnar har redan prioritet före bilar och andra bussar samt går ofta på helt separata körbanor. Precis som denna "superbuss" (smått löjligt ordval) ska göra.
Sen kan man ju tycka att beställarna inte behöver fega ut halvvägs med dessa, utan att man bygger spårväg direkt. Men i detta land är ju många så horribelt rädda för spårväg. Så det kanske därför man börjar med dessa "spårvagnshybrider", för att därefter utreda spårväg?