Premiär för nya Scania Irizar i4

Startat av Walter, 09 augusti 2007, 10:49:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

http://www.rt-forum.com/nyhetssidan.html

Vagn för linje och beställningskörningar. Uffe kanske kan fylla på med info?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredrik Gelin

Modellen ersätter InterCentury som funnits ett tag, men i Sverige misstänker jag att OmniExpress blir ersättare för denna buss, så i4:an blir kanske inte så vanlig här i Sverige.
Men framtiden får väl utvisa hur det blir med den saken.
//Fredrik

Bussmicke

Ska bli intressant att höra vad Uffe har att säga.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 12 augusti 2007, 11:07:36 AM
Ska bli intressant att höra vad Uffe har att säga.

Jag ser också fram mot att få veta vad Uffe har att säga om detta. Men i avvaktan på det kan jag väl återge vad Scania-säljaren sade i Backaryd. Nämligen att Irizar kommer även fortsättningsvis att säljas till de kunder som vill ha det. Liksom t ex Vest och Ayats.
Likaså skall man kunna få Lahtis egna karosser även fortsättningsvis. Lahden Autokori tillverkar som bekant OmniExpress men dessa säljs som helbyggda Scania.
Som jag tolkade det så blir det i fortsättningen så att den bussägare som kommer till Scanias återförsäljare och säger "jag vill ha en buss för långväga trafik" kommer att erbjudas en OmniExpress. Till skillnad från i dag då man sätter sig och diskuterar om det skall vara en Irizar, en Vest eller en Lahti. Men den som kommer och säger "jag vill ha en Irizar" kommer att få det utan problem.
Som jag redan skrivit kommer Vest fortsättningsvis att bygga även på Volvo, Mercedes-Benz, MAN och Irisbuss för svensk marknad.  Men alltså även på Scania. Och man räknar i Stryn med att Scania-säljaren även fortsättningsvis kommer att bli den vanligaste ingångsvägen för de små bussägare som vill köpa en Vest-kaross. Men också att de stora Vest-kunderna i fortsättningen kommer att vända sig direkt till Stryn, där det finns två säljare som är specialiserade på Sverige.
Slutledning: Jag tror inte att det blir några stora skillnader mot i dag. OmniExpress kommer att främst ta marknadsandelar från Volvo 9700, Setra UL-serie, Mercedes Integro och liknande.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)