Ny olycka i Stockholm - Bil fast under buss på E18

Startat av Walter, 08 augusti 2007, 08:41:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Robban

Det står att man inte vet hur olyckan har skett men det är väl rätt uppenbart om man tittar på trafikljuset, bussen har ju kört mot rött  ;D.
Nää skämt å sido eftersom bussen hunnit en bra bit i sin vänstersväng och morgonsolen ligger i bilförarens ögon har väl förmodligen bilföraren missat att det varit rött för honom....kanske?

Ni som jobbar i  Råsta (tex Magnus_J) och kommer förbi å kan ta en bild på vagnen ser ut att vara en blåmålad 49xx kan väl göra det, jag är intresserad att se hur barnvagnsplatsen klarat sig på insidan, vet att det inte är mycket på sidorna mest täckplåtar.

Mvh
Robban
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

Nico

#2

För att citera lite ur AB-artikeln... "Vad som orsakade olyckan är oklart."

Ska man spekulera lite lätt så misstänker även jag att personbilen hade för hög fart. vilket kanske i kombination med solen i nyllet, ledde till en rödljuskörning. Tyvärr är det inte alltför sällsynt med olyckor här, men dessa korsningar har man ju velat bygga bort i uppåt 30 år, men det är alltid andra projekt som är mera angelägna och så får Hjulstavägens ombyggnad stå tillbaka. Vet inte om det är 4900 eller 4901 som är inblandad, men jag misstänker även att det var lite svårt att få igenom något annat på platsen. Bägge vagnarna har ju normalhögt golv så jag misstänker att barnvagnsplatse klarat sig bra. Bilen har ju gått in under bussen och inte in i densamma. Tur i oturen att inte följderna blev värre än de blev.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Kvarne

Citat från: Nico skrivet 08 augusti 2007, 11:08:04 AM

Vet inte om det är 4900 eller 4901....

Både 4900 och 4901 siktades idag vid "Flempan" så det kan inte varit någon av dem....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Magnus_J

#4
Jodet var rödljuskörning från bilen. pratade med föraren när jag kom till jobbet.

det var 4901 men det var inga större skador på bussen.
har inte varit åt garage hållet men de som sett det sa att det var intryckt plåt.

Ska försöka ta en tur i morron innan jobbet men jag vet inte om ni klarar att vänta innan 22 när jag slutar  ;D

"flempan" ?? är inte det flemmingsberg?
Tror inte Veolia har nån linje där?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=678370

http://www.dn.se/content/1/c6/67/84/09/bussolycka445.jpg


Nico


Tror Kvarne menar Swebus 4900 respektive 4901... tror i alla fall att även de har dessa vagnsnummer.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Walter

Citat från: Nico skrivet 08 augusti 2007, 22:06:51 PM
Tror Kvarne menar Swebus 4900 respektive 4901... tror i alla fall att även de har dessa vagnsnummer.

Nja Swebus 4900 och 4901 är Carrus Vega L stationerade i Tierp resp Skåne så den förväxlingen tror jag inte han gör!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nico

Citat från: Walter skrivet 09 augusti 2007, 07:12:55 AM
Nja Swebus 4900 och 4901 är Carrus Vega L stationerade i Tierp resp Skåne så den förväxlingen tror jag inte han gör!

Då är det frågan vad som siktades...? Men det kan nog Kvarne i så fall svara bäst på själv. Jag chansade bara på att inv. nr fanns hos Swebus, men jag hade ingen aning om var vagnarna var placerade eller vad de i så fall var av för typ/märke. Vet i övrigt faktiskt inte ens om 49-serien används hos Busslink just nu (fanns det inte vagnar i den serien i Örebro?). Nu var tydligen inte 4901 så illa där an, men att Veolia-Råstas två blå Scania Scania N113 ALB skulle ha kört i Flempan känns lite konstigt och mer än otroligt. Som Magnus skrev så har inte Veolia några linjer där och att dessa två skulle ha satts ut på abonnering när Råsta har vagnbrist, och i synnerhet på 179:an,  känns lite väl långsökt, men, men...  :D  ;)   
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niclas Wennerlid

Kan bekräfta att det är Veolias 4901 som var inblandad, den står på garageplanen i Råsta.
Enligt min mycket snabba okulära bedömning verkar det inte vara några allvarligare skador på bussen.

//Niclas

Magnus_J

Citat från: Niclas Andersson skrivet 09 augusti 2007, 19:03:15 PM
Kan bekräfta att det är Veolias 4901 som var inblandad, den står på garageplanen i Råsta.
Enligt min mycket snabba okulära bedömning verkar det inte vara några allvarligare skador på bussen.

//Niclas

och den har nog gått i trafik i dag för när jag kom vid lunchtid fanns den inte på garaget.
det var bara plåtskador.

//Magnus - som fick motion.

Ersa

Citat från: Magnus_J skrivet 09 augusti 2007, 22:45:47 PM
och den har nog gått i trafik i dag för när jag kom vid lunchtid fanns den inte på garaget.
det var bara plåtskador.

Härligt med normalgolv. Undrar vad det blir för skador på en B9S om samma olycka sker med en sådan?

Fredde

På samma punkt? Nästan rakt in i motor´n... Annars blir det nog mindre kul.

/Fredde