Hjälp med inv på veteranfordon

Startat av Walter, 06 augusti 2007, 12:25:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Inspirerad av tråden från Helsingborg tittade jag i listorna med (en del) av dom veteranfordon som kom i Swebus ägor efter sammanslagningen mellan SJ och GDG. Tyvärr innehar många samma inv nr varför jag ber expertisen här om hjälp att bringa ordning i listan.

Swebus inv nr/reg nr/chassi/årsm

0001 GCS253 Vo B71 1964 fd SJ 0001 Swebus
0001 LDA195  Sc V B83 1953 FD GDG 211
0001 LKT767 Mazda 626 fd GDG365
0002 LYS263 Vo LV101 1939 fd?
0002 EGH324 Vo B58 1969 fd GDG 1976
0003 EHJ825 Vo B58 1968 fd   GDG 1981
0004 DPC959 Vo B58 1968 fd GDG 1982
0005 EPX306 Vo B58 1968 fd GDG 1983
0006 EPU836 Vo B58 1968 fd GDG1987
0007 EGP181 Sc V BF 76 1967 fd GDG 2751
0007 EMM031 Vo B58 1969   fd GDG 1995
0008 ABE833 CR110M    fd GDG 1000
0009 ACU095 CR110M   fd GDG 1004
0010 CZE877 CR110M          fd GDG 1005
0011 AGA570 CR110M   fd GDG 1007
0012 EHM167 Vo B58   fd Postverkets Dilligenstrafik?
0013 AGF470 Vo B58   fd GDG Biltrafik 1031   
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

#1
Okej veteranfordon är väl en överdrift men de användes inte i daglig trafik.

Tack för sammanställningen!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Så man hade i praktiken två bussar med samma inv nr (t.ex LKT767 samt LDA195) Även om den sistnämnde inte användes i trafik?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

P-J.E

NCA062  Dil 0745 finns ej mer i swerige såld till tyskland av ägaren.
för ett år sen.

Ulf Fernestad

Citat från: Walter skrivet 06 augusti 2007, 13:22:22 PM
Så man hade i praktiken två bussar med samma inv nr (t.ex LKT767 samt LDA195) Även om den sistnämnde inte användes i trafik?
för och krångla till det lite mer för dej Walter så var inte LKT 767 nån buss utan en personbil med invnr.GDG 0365, alla p-bilar inom GDG började med 0xxx
varför personbilarna blandades ihop med bussarna vet jag ej. LYS 263 den lilla lastbilen som Sulviks-Einar renoverade inför 50-års kalaset är inte något GDG fordon från början utan ett fordon som var från samma tid som GDG växte fram på 30-talet mvh Fernestad

Hans J

När det gäller omnumreringen av fd. GDG fordon så var det helt enkelt så att vi tog en gällande GDG fordonslista, gjorde en datakörning och omnumrerade GDG fordonen löpande. Nummerserien valdes så det var lediga SJ nummer som användes. Som Ulf skriver så började GDG personbilar på 0 och var fyrställiga.
Oklarheter om vilka fordon som egentligen skulle med till Swebus när datakörningen gjordes medför att listan inte alltid är helt logisk eftersom den ändrats i efterhand.
Vad jag förstår har många av dessa nummer återanvänts på senare tid till helt andra fordon eller hur Lars?

Hälsningar
HansJ

Nicklas Vasa

Precis vad jag tycker, det blev bara rörigt. GDG inventarie nr hade ju en innebörd, vilket var bra.

Omni

Va?
GDGs nummerserie var väl inte alls bra. eller ja...om det är ett litet företag vi pratar om.
Du kunde ju inte köpa fler än 99 bussar av samma typ samma år, för då föll ju systemet samman direkt ju.

S Svensson

Ursäkta litet !
Inv nr gavs okey !
Men det berodde på vilka serier som det  fanns!
GDG nr och SJ nr fanns. GDG nr gjordes om till löpnr. Dels med hjälp av dator och dels ändring för hand. nr 1 var först 1025. Troligen gjordes GDG nr 1/7 1989 med sedan kompletering. Nr 1 var en mazda men även senare nr var personbilar.
SJ Buss tog 1 maj 1990 hand om GDG s linjebussar. nya org nr togs fram.
Continentbus blev eget bolag 1 maj 1990.
GDG blev Swebusgruppen.
1/1 1991 överfördes Swebus Inrikes och nya nr tillkom.Enligt uppgift från dåv Swebusregion i Göteborg så bröts personbilarna ur och fick SJ nr i 9xxx serie. Vissa bussar var gamla och hade försvunnit innan det nya bolaget tog över. Ur detta lades Gunnarssons bussar på nr 0013 o ch framåt. De nr som fanns innan blev museifordon. Det hela blir krångligt men jag antar att det var detta som Lasse ödlund tänkte skriva. Men själva tiden saknades.

Fö bolaget som en gång hette Swebus Inrikes tror jag bytte namn till Swemaint AB och detta bolaget såldes till Kockums. Har hetat flera namn.Bolag som sådant återvinns ju alltid om det inte likvideras. Sören S

Walter

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 augusti 2007, 10:27:33 AM
Ja det finns inv nr som återanvänts upp till 4 ggr , riktigt rörigt för den vagnlistintresserade.

//Lars


Jo tack......

Om någon skulle ha listor på de nya nummer som personbilarna fick i 8 och 9 serien vore jag tacksam. Även annan information om fordon i 8 och 9 serien tas tacksamt emot då detta är en grå zon.

Gunnarsson bussarna hade ju dessutom nummer i 06xx-serien först innan dom omnumrerades till 00xx, just delen från 0001-0030 ung är riktigt rörig. Dessutom heter ju fd SJ 0001 Swebus 0005. Inte lätt inte.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nicklas Vasa

Jag har funderat över hur man skulle kunna lösa det med ett liknande system som GDG hade inom hela Swebus koncern, men jag hittar ingen lösning, det blir bara en massa siffror....

Ulf Fernestad

#11
Du får använda hela GDG koncernens nr.serie vi hade ju både bussar och lastbilar med efterfordon det är ju bara att bestämma vad som vad ska heta.  Vi börjar i den nostalgiska delen
     GDG                                      Swebus
0xxx = personbil                                 0xxx = personbil
1xxx = linjevagn                                 1xxx = linjevagn
2xxx = turistbuss                               2xxx = turistbuss
3xxx = godsbuss                                3xxx = godsbuss
4xxx = släp/kärra                               4xxx = låggolv
5xxx = lastbil                                      5xxx = ledbuss
6xxx = dragbil                                     6xxx =
7xxx = släpvagn                                 7xxx =
8xxx = trailer                                      8xxx =
9xxx = dolly                                        9xxx =

Eftersom swebus inte har nån lastbils flotta så frigör man ju ett antal siffer kombinationer som kan användas till olika bussbyggen det skulle utgöra 900-hundra bussar om året i nyanskaffning eller hur Rådeström
mvh Fernestad, GDG:are sen födslen ;D

S Svensson

Jag hoppas att det blev rätt. För de nr på 6xx som fanns för Gunnarssons kanske aldrig bokfördes på detta beroende på just bolagbyte. Källa är Bussregionen i Göteborg.
Jag skall se om jag hittar uppgifter om personbilar. I huvudsak rör det sig om Volvo 745 som gick som taxi i Borlänge och Kungälv. Flera såldes senare och huvuddelen blev kvar väldigt länge.

Observera att nr på 13xxx borde gått över till Banverket tidigare.

S Svensson

Vill påpeka litet jag tänkt på efter det som skrivits.
Orsak till att man plockar in bussar beror i huvudsak på att bussar tagit ur trafik och man gjort sig av med dem INNAN Swebus fick ordning på sina fordon.

Nicklas Vasa

Jag har haft inventarie listor, men jag slängde dom, jag har ett liv att leva också. Jag insåg att det är evighetsgöra att sitta och uppdatera hela tiden, när det säljs och köps fordon oavbrutet.