Skolbussavtalet i Falkenberg - Bergkvarabuss anklagas för att dumpa löner

Startat av Walter, 26 maj 2007, 21:43:50 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Walter

Nu kan man i lokalpressen läsa att folk från de berörda samhällena har lämnat in en namnlista i protest mot att Bergkvara tar över skolbussarna i Falkenberg.

Man protesterar mot att många smååkare blir arbetslösa. Och inte mot Bergkvara i sigdet hade nog drabbat vilket storbolag som helst. Länsrätten har tillsvidare stoppat upphandlingen (dock inte pågrund av allmänhetens protester)


Det kan väl inte vara vanligt att folk lägger sig i sånt här i Sverige?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

http://www.hn.se/m_standard.php?id=710150&avdelning_1=109&avdelning_2=167&

I artiklen ovan som refererar ett lokaltmöte i Falkenberg gällande skolskjutsavtalet, kan man läsa att bergkvara buss anklagas för att dumpa lönerna, att man ska köra upp bussar från Ängelholm och att man räknat fel på körsträckan.

Att det är kommunens plikt att hålla de smååkare som nu förlorar sina uppdrag vid liv. Måste säga att detta är första gången jag läst om sådant engagemang hos lokalbefolkningen för att hålla bussföretag vid liv.

Politikerna skyller på tjänstemännen men en upphandling är ju en upphandling varvid lägst pris vinner.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 11 juni 2007, 15:49:11 PM
http://www.hn.se/m_standard.php?id=710150&avdelning_1=109&avdelning_2=167&

Att det är kommunens plikt att hålla de smååkare som nu förlorar sina uppdrag vid liv. Måste säga att detta är första gången jag läst om sådant engagemang hos lokalbefolkningen för att hålla bussföretag vid liv.

Politikerna skyller på tjänstemännen men en upphandling är ju en upphandling varvid lägst pris vinner.

År 1997 skrev jag om Gullspångs kommun, som valt att ge skoltrafiken till Bengtzings (jodå, det är Linda B:s föräldrar) Gullspångs Buss trots att Vänerbuss varit billigare. Kommunalrådet kunde inte ge något annat än motiv än att kommunen ville hålla liv i ett företag i kommunen. Till saken hör att Gullspång då hade Sveriges högsta kommunalskatt och var en av de kommuner som hade störst skulder, så de borde ju ha sparat där det gick.
I och för sig tycker jag det var kul att Gullspångs Buss fick trafiken och tack vare detta fick kraft att utvecklas till ett betydligt större bussbolag men samtidigt var det ju också lite synd om bröderna Anderssons Vänerbuss, som skulle tjänat mycket eftersom de kunde samordna skolkörningarna i Kristinehamns och Gullspångs kommuner.
När jag fotograferade skolbussarna vid Gullstensskolan kom flera invånare spontant fram och frågade om jag skulle skriva om detta. Det kunde jag inte förneka och jag fick stränga order att framhålla hur bra Gullspångs Buss var. Mitt subjektiva tyckande var att det var två utmärkta företag som konkurrerade. Men enligt folket i Gullspång var Vänerbuss värre än Hin håle.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

Citat från: Walter skrivet 11 juni 2007, 15:49:11 PM
http://www.hn.se/m_standard.php?id=710150&avdelning_1=109&avdelning_2=167&

Att det är kommunens plikt att hålla de smååkare som nu förlorar sina uppdrag vid liv. Måste säga att detta är första gången jag läst om sådant engagemang hos lokalbefolkningen för att hålla bussföretag vid liv.


Det är iofs inte kommunens plikt att se till att småföretagen överlever men såsom varande småföretagare själv, om dock i annan bransch, är det inte utan att man ibland undrar hur det står till med det offentligas relation till lokalt näringsliv. Eftersom i stort sett allt som sker i affärerna med stat/landsting/kommun är upphandlat krävs ramavtal för att göra affärer. För att få ramavtal måste man ofta uppfylla kriterier kring storlek, omsättning, mm som få små företag kan nå upp till. Dessutom måste man ha lägst pris och högst kompetens (det senare sällan ett problem för små företag). När allt detta summerats brukar det vara ett fåtal större aktörer som fått ramavtal/uppdrag, vilket effektivt tränger undan småföretagarna. Detta trots att de mindre aktörerna ofta kan vara duktigare och effektivare vilket totalt sett kan leda till lägre kostnader.

Samtidigt som stat/landsting/kommun pratar sig allt varmare för ökat småföretagande, hur kreativt och fint det är, försvårar man alltså för dessa att göra affärer med stat/landsting/kommun. Ge med en hand, slå med den andra. Är det kanske så att det offentliga tycker det är bra med småföretag så länge de håller sig till kunder i det privata näringslivet? Eller är det inte meningen att man ska förstå?
???
/Cero

S Svensson

Jag såg på STV Västnytt för ca 6-7 veckor sedan. Där hade man reportage om upphandlingen. Reportern kallade Bergkvara Buss för annat namn på B.
Vad säga ? Något som jag ibland stött på är att små bussbolag i Falkenbergs kommun ofta har en gammal buss och en ny buss. Alla tar för givet att de små företagen med ursprung i taxi skall köra med den gamla buss i skoltrafik och beställning med den nya Setra (eller någon annan). Vad som tidigare sagts så har företagen lagt in anbud och fått detta till att bli avtal.Men när man driver företag så måste man se in i konkurrenterna. Då får man lägga anbud för den buss som används och ingen mera. Just nu känner jag inte till exakt vilka företag som slås ut. Källsjö Taxi längs i norrhar buss liksom Ullareds Taxi. Söderut har vi Okome Buss  och Vessigebro Buss.Man kan fråga sig varför inte något företag lagt anbud på hela och sedan använt sig av underentreprenörer. Avsikten med anbudet från Bergkvara är naturligtvis att komma in på marknaden i norra halland och södra älvsborg vid nästa anbudstillfälle. Sedan skall ju tågbusskörningarna förmodligen ganska snart upphöra (kvar i sommartidtabellen) på fd Blekinge Kust Baner. Då har Bergkvara buss fordon över. Sedan har jg en viss förståelse över att invånarna i Falkenbergs kommun tycker att man bestämmer för mycket i tätorten. Det är dock svårt att ha en parallell kommun för de som bor i kommunen men utanför tätorten. Sören S

Christer K

Samma sak hände i Örebro län där Nora Buss och Hallsbergs buss blev det stora vinnarna. I södra länsdelen fanns det bussbolag som samordnade skolskjutsar och mattransporter med samma buss. Men när det nya var klart så kör skolbussen skolbarn och maten åker taxi, undrar var vinsten är? Lägsta pris vann men blev det verkligen så lyckat.

Jag arbetar i en helt annan bransch och där har det kommit in företag som dumpar priset åt kommunen och får jobben. Men så fort det ska göras en ändring under gällande avtal blir det dyrt för kommunen.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.