Biljettköp måste för barnvagnar i Slussen

Startat av Camilla, 09 mars 2013, 14:10:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Citat från: Camilla skrivet 21 mars 2013, 21:47:00 PM
Nu får man tydligen passera spärrarna gratis om man är gående enligt en kommentar.
http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/MP-kraver-battre-barnvagnssituation/
Det var givetvis väntat, frågan är vilka man nu utesluter genom att skriva "gående"?

Camilla

Citat från: Ted S skrivet 22 mars 2013, 06:50:41 AM
Det var givetvis väntat, frågan är vilka man nu utesluter genom att skriva "gående"?

Det kan man ju undra för spärrvakten kan ju inte veta om det är en resenär eller en gående

Nico

Exakt, lär nog bli en och annan som 'går lite för långt.  8)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Danne B.

Citat från: JDS skrivet 18 mars 2013, 22:28:14 PM
Svara gärna på mitt senaste inlägg i stället för det föregående, så att jag slipper upprepa mig när du ställer nya frågor som jag redan har besvarat. Eftersom jag är så vänlig så gör jag ett undantag:

Jo, dom problemen du skriver om är ju uppenbara men det är ju just det som jag menar att man bör ändra tankesätt kring. Det jag fortfarande fascineras över, och anser är fel, är att barnvagnsförare helt slipper ansvaret att skaffa biljett innan färden. Enbart för att dom inte kan visa den för chauffören! Jag vidhåller att ett allmänt krav på färdbiljett bör gälla, med undantaget att barnvagnsförare inte behöver få den viserad av chauffören. Vore inte det rimligare?

Man testade ju att ha öppen spärrlinje i Vällingby tunnelbanestation tidigare och där ansågs ju då resenären själv vara skyldig att lösa biljett för att få åka. Även fast en spärr att visa biljetten i saknades! Med barnvagnsprincipen skulle då alla som gick in på stationen från det hållet ha fått åka gratis eftersom dom inte hade någon att visa biljetten för.

//Danne

EDIT: Blev lite knasigt att dom tidigare citaten försvinner när man citerar...

JDS

Citat från: Danne B. skrivet 28 mars 2013, 18:59:41 PM
Jo, dom problemen du skriver om är ju uppenbara men det är ju just det som jag menar att man bör ändra tankesätt kring. Det jag fortfarande fascineras över, och anser är fel, är att barnvagnsförare helt slipper ansvaret att skaffa biljett innan färden. Enbart för att dom inte kan visa den för chauffören! Jag vidhåller att ett allmänt krav på färdbiljett bör gälla, med undantaget att barnvagnsförare inte behöver få den viserad av chauffören. Vore inte det rimligare?

Nä, så länge som en stor andel av biljetterna faktiskt produceras först i och med själva viseringen framme hos föraren, så går det inte. Detta gäller fortfarande för reskassa, förköpsremsor och förköpta löskuponger. Så länge som SL tillhandahåller dessa biljetter med en teknisk lösning som innebär att de inte finns innan man har varit framme hos föraren, så måste man fortsätta att undanta barnvagnsförare från själva innehavet. Man kan ju liksom inte kräva att just de skaffar periodbiljetter oavsett resbehov samtidigt som man tillhandahåller billigare biljetter till alla andra.

Det vore en annan sak om det fanns stämpelautomater och accessmaskiner vid barnvagnsplatsen, naturligtvis. I framtiden, när (om?) den mekaniska stämplingen är helt avskaffad kan man kanske sätta upp accessläsare vid barnvagnsplatsen och då bör det sista argumentet för gratis barnvagnsresor vara undanröjt.

Citat från: Danne B. skrivet 28 mars 2013, 18:59:41 PM
Man testade ju att ha öppen spärrlinje i Vällingby tunnelbanestation tidigare och där ansågs ju då resenären själv vara skyldig att lösa biljett för att få åka. Även fast en spärr att visa biljetten i saknades! Med barnvagnsprincipen skulle då alla som gick in på stationen från det hållet ha fått åka gratis eftersom dom inte hade någon att visa biljetten för.

Nix, för de hade ju samma möjlighet att skaffa giltigt färdbevis som alla andra, utan att lämna vagnen. Fanns automaten där och fungerade, så kunde de använda den, och var den trasig så slapp de, precis som Ronny och Conny och tant Agda. I vilket fall som helst kunde de tryggt stanna vid sitt barn hela tiden.

Jonas1968

Citat från: Camilla skrivet 22 mars 2013, 21:56:25 PM
Det kan man ju undra för spärrvakten kan ju inte veta om det är en resenär eller en gående
Spärrvakten har väl i det läget inget annat att gå efter än vad folk säger så detta kommer nog bli ett sätt att planka men detta är väl endast en temporär lösning tills man hittat en permanent lösning på problemet och den som säger sig bara skall till/från bussen men ändå hoppar på tuben riskerar ju fortfarande tilläggsavgift om det blir kontroll.