Den svenska infrastrukturens förfall

Startat av Bengt Jönsson, 28 oktober 2008, 14:01:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Idag, dvs NU gick loket till IC164 sönder vid Olskroken strax efter avgång från G 
När det gäller infrastruktur är det inte enbart de fasta installationerna som räknas utan även den rullande materielen som tarvar underhåll.  Ju mer underhåll desto mer gammal och sliten den blir

Ja, jag sitter på ovan nämnda IC164 när jag skriver detta och nu så skall vi visst få ett nytt lok!

Jag har skrivit det förut och gör det igen.  Den svenska infrastrukturen håller sakta på att falla sönder och samman.  Pengarna har visst gått åt till att spekulera i hedgefonder, leasingaffärer och luftslott!

/Bengt

Bengt Jönsson

Efter 75 min har vi nu fått ett nytt lok.  Den långa väntetiden på nytt lok torde bero på att lokverkstaden och lokdepåten i Sävenäs ligger mindre än 500m från den plats där det tidigare loket lade av.

Har inte världen fått för mycket av "Toyotaism" , mager produktion och annan "lean.production" som tydligen skall vara så bra.  I.a.f i teorin om man får tro de unga "smarta och klipska" ekonomer som sitter inne på fina kontor och drar upp strategier om verksamheter, underhåll mm helt frånkopplade från verkligheten!!
>:( >:( >:( >:( >:( >:(

/B

michael k

bengt j åker du inte omkring i fordon som sålts för att frisera sifrorna
och sedan hyrs tillbaka?

fö behövs det folk inom sj?

JDS

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 december 2008, 07:15:54 AM
Har inte världen fått för mycket av "Toyotaism" , mager produktion och annan "lean.production" som tydligen skall vara så bra.  I.a.f i teorin om man får tro de unga "smarta och klipska" ekonomer som sitter inne på fina kontor och drar upp strategier om verksamheter, underhåll mm helt frånkopplade från verkligheten!!

Jo, visst har världen för mycket av lean production men liknelsen med Toyota förstår jag nog inte riktigt? Kanske har jag tagit deras marknadsföring alltför bokstavligt, men jag har fått intrycket att man där är väldigt mån om "nedifrån och upp-tänkandet" i sitt kvalitetsarbete?

Bengt Jönsson

Hmmm.. Hade för mig att just Toyota var en föregångare när det gäller mager produktion (lean production).  Kanske så mager att organisationen blivit anorektisk.  Själv är jag väl en "räknenisse" men jag försöker alltid " ta höjd" för slack och lägga in lite extra i mina beräkningar men det är ju bara sååååå omodernt och gillas inte av alla.   ::) ::)

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 december 2008, 21:49:00 PM
Hmmm.. Hade för mig att just Toyota var en föregångare när det gäller mager produktion (lean production).  Kanske så mager att organisationen blivit anorektisk.  Själv är jag väl en "räknenisse" men jag försöker alltid " ta höjd" för slack och lägga in lite extra i mina beräkningar men det är ju bara sååååå omodernt och gillas inte av alla.   ::) ::)

/B

Jag vet sedan tidigare att du har något emot Toyota. Jag har själv ägt två olika Toyota sedan 2000 och det har varit ett helt bekymmersfritt ägande frånsett de skador jag själv förorsakat. Faktum är också att få eller inget märke har lika många nöjda ägare som Toyota.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 december 2008, 22:27:46 PM
Jag vet sedan tidigare att du har något emot Toyota. Jag har själv ägt två olika Toyota sedan 2000 och det har varit ett helt bekymmersfritt ägande frånsett de skador jag själv förorsakat. Faktum är också att få eller inget märke har lika många nöjda ägare som Toyota.

Nej Staffan!  Jag har inte något emot Toyota som bil.  Däremot så är det min uppfattning att alla denna "lean production" eller mager produktion/tillverkning i längden skapar anorektiska organisationer helt oförmögna att kunna hantera olika spänningar.  Det behövs lite mer lösa kopplingar och "slack" i en organisation för att den skal fungera.  Och jo, jag har själv en gång ägt en Toyota!  8)  En Corolla Kombi 78, roströd...  ;D ;D 8)

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 18 december 2008, 22:35:31 PM
Nej Staffan!  Jag har inte något emot Toyota som bil.  Däremot så är det min uppfattning att alla denna "lean production" eller mager produktion/tillverkning i längden skapar anorektiska organisationer helt oförmögna att kunna hantera olika spänningar.  Det behövs lite mer lösa kopplingar och "slack" i en organisation för att den skal fungera.  Och jo, jag har själv en gång ägt en Toyota!  8)  En Corolla Kombi 78, roströd...  ;D ;D 8)

/B

Det där med anorektiska organisationer kan jag delvis hålla med om, även om t ex Tågkompaniet visar att det kan fungera bra med en liten organisation också och där vd har ett rum obetydligt större än en normal garderob. Och jag kan inte förstå kopplingen till att det i fallet Toyota skulle leda till någon dålig produkt - eller hur du nu menar.
Dessutom var Toyota på 1970-talet en skitbil. Det är den inte i dag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

I den eviga följetongen om den svenska infrastrukturens förfall kommer härmed dagens betraktelse.
Tåg 1057 från Göteborg mot Malmö och Köpenhamn kom aldrig iväg förrän rejält, dvs mer än en timme försenat.  Pendeltåget 09:45 mot Kungsbacka icke så heller och icke heller pendeltåget 10:15.

En allt större skara resenärer stod på blåshålet i Mölndal och väntade.  Efter ett tag raspade högtalarna fram ett meddelande om att det förstnämnda tåget var ca 10 min försenat pga spårfel.  Efter ytterligare 15 min att det berodde på växelfel.

Om pendeltågen sades inte någonting.  När undertecknad ringde Västtrafik och "klagomuren" därstädes visste de inte någonting ity de hade inte fått någon som helst information om saken i fråga.  Tydligen tycktes infrastrukturella kommunikationsvägar saknas eller vara ur bruk och det var alltså först när undertecknad ringde som de fick veta någonting om saken.  När avgångstiden 10:23 för det efterföljande pendeltåget passerat och icke något tåg synts till, vare sig pendeltåg eller reguljärt SJ-tåg fick undertecknad nog och tog en taxi till min destination.

Informationsskyltarna på perrongen blinkade dock hela tiden fram kommande tåg som om ingenting hade hänt.

Först när "ansvariga" får klart för sig att undermåligt och snålt underhåll börjar kosta pengar torde det kanske stå klart att det nog hade varit klokare att i tid ha investerat pengar i underhåll, både fysiskt och organisatoriskt. 
Det handlar ju faktiskt inte om någon "bibanesträcka" i någon "avkrok" utan om en av landets viktigaste järnvägsförbindelser tillhörande TEN.

Det börjar liksom bli lite för mycket av strul nu!

/Bengt

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 19 december 2008, 11:53:32 AM
I den eviga följetongen om den svenska infrastrukturens förfall kommer härmed dagens betraktelse.
Tåg 1057 från Göteborg mot Malmö och Köpenhamn kom aldrig iväg förrän rejält, dvs mer än en timme försenat.  Pendeltåget 09:45 mot Kungsbacka icke så heller och icke heller pendeltåget 10:15.


I dag var det verkligen infrasturkturfel, nämligen en spårväxel vid Göteborg C som krånglade. Det gick inget pendeltåg till Kungsbacka mellan 09.15 och 11.02. Tåg 1357 (annonserat som 1057) blev 74 minuter sent från Mölndal.
Rutiner för information till Västtrafik finns där såväl Banverket som SJ AB skall informera. Om de gjorde så eller om det hela fastnade någonstans inom Västtrafiks egen organisation kan jag inte säga.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 december 2008, 22:40:50 PM
Det där med anorektiska organisationer kan jag delvis hålla med om, även om t ex Tågkompaniet visar att det kan fungera bra med en liten organisation också och där vd har ett rum obetydligt större än en normal garderob. Och jag kan inte förstå kopplingen till att det i fallet Toyota skulle leda till någon dålig produkt - eller hur du nu menar.
Dessutom var Toyota på 1970-talet en skitbil. Det är den inte i dag.


En stor del i japanernas förmåga till "lean production", "just in time" precision och exakthet i samhällsdunktioner, driftsäkerhet i infrastruktur, mm är just tillgången till resurser för förevyggande underhåll. Verksamheterna är normalt inte alls mindre personalkrävande än i vår del av världen, men de satsar mycket på förebyggande underhåll i syfte att göra rätt från början. När vi svenskar anammat det japanska produktionsmodellen har vi plockat den effektiva produktionen och skickat hem alla andra resurser. Eftersom vi då inte har kvar den personstyrka som i Japan arbetar med förebyggande underhåll samt att vår personal normalt inte känner samma ansvarskänsla som japaner rasar vår effektivitet ganska snabbt kch det finns ingen som kan rätta felen.

Ett bra exempel på skillnader i synsätt är den f.d. volvofabriken i Holland. Där fanns olika utrustning och arbetsmoment för att se till att dörrarna hamnade hamnade mitt i dörrhålen på bilarna. När Mitsubishi klev in som partner i fabriken undrade de varför inte Volvo gjorde alla dörrhål lika stora istället. Då skulle det inte krävas lika avancerade verktyg för att montera dörren. Resultatet blir kanske inte att det går åt mindre personal men att slutprodukten blir bättre och de som tidigare arbetade med efterkontroll kan nu jobba med att ytterligare förbättra produkt och produktion.

S Svensson

Cero har kanske redan nämnt det. Men för att förtydliga. Det finns något som brukar kallas för "japanska sjön". Tanken är den att man skall tänka till och sänka vattennivån.
Hos Toyota men även hos andra tänkare har man tänkt till det här med produktion som enbart kräver exakt mängd materiel och viss noggrannhet. Det finns en publikation om Toyotamodellen ssom även finns på svenska bibliotek.

Sedan är då frågan vad som är infrastruktur. I söndags "God morgon-världen" P1 kl 9.00 pratades det om infrastruktur och att även skolor,dagis (dvs förskolor) och annat i samhället är infrastruktur. Vi har fått glidande betydelse.
Järnväg och vägar kanske skall kallas för det e är i fortsättningen (dvs järnväg och vägar).

Sedan var jag i går ute och åkte tåg. Åkte NSB tåget mot Trollhättan. Detta stannade i Lärje för tågmöte och då kom och gick även strömförsörjningen. (en brytare gör försök att med vissa intervall prova belastningen). Med tanke på de stora arbetena som görs så är det faktiskt bra att tågen går även om de blir något försenade. På andra ställena kanske man skulle valt att ställa in trafiken helt (både jv och väg,risk för olyckor vid t ex sprängningar).
Att lok havererar var mycket mera vanligt förr om åren.Att få fram något nytt lok från en depå inom synhåll var svårt även förr. Även om detta inte är försvar för att det går långsamt.
Sedan åter till mager produktion. Tänk en gång till. Varför är det möjligt att fortfarande köra tåg på flera järnvägslinjer. Varför är personbilarna så billiga relativt sett. Numera åtgår det inta alls så dyr arbetskraft längre. Och de som inte behövs där kan arbeta med annat. Och övriga kan ta studieuppehåll,få förtida pension och annat som inte var möjligt tidigare. Sedan kanske sjukvården inte skall bli för mager men som sagt-lagom är bäst. 

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 19 december 2008, 17:43:39 PM
Sedan var jag i går ute och åkte tåg. Åkte NSB tåget mot Trollhättan. Detta stannade i Lärje för tågmöte och då kom och gick även strömförsörjningen. (en brytare gör försök att med vissa intervall prova belastningen). Med tanke på de stora arbetena som görs så är det faktiskt bra att tågen går även om de blir något försenade. På andra ställena kanske man skulle valt att ställa in trafiken helt (både jv och väg,risk för olyckor vid t ex sprängningar).

Trevligt att du åkte med ett av "mina tåg". Det som hände i Lärje förorsakade 11 minuters försening och hade ingen koppling till de omfattande banarbeten som äger rum på sträckan Göteborg-Trollhättan denna vecka. Men grundförseningen och att det sedan blev svårt att komma fram mellan Älekärr och Flunbo resulterade i totalt 21 minuter vid ankomst Trollhättan. Andra tåg störs betydligt kraftigare, men detta gäller alltså denna vecka och beror på att man bygger för framtiden. Nästa vecka blir det mindre störningar, sedan skall det gå betydligt bättre med ytterligare 7 km dubbelspår. Här satsas alltså på infrastrukturen.

Citat från: S Svensson skrivet 19 december 2008, 17:43:39 PM
Att lok havererar var mycket mera vanligt förr om åren.Att få fram något nytt lok från en depå inom synhåll var svårt även förr. Även om detta inte är försvar för att det går långsamt.

Nja, den senaste tidens många X2-haverier med ett stoppande fel på linjen per dag när det varit som värst är nog svårt att överträffa de senaste femtio åren i alla fall. Men visst, när det gäller loktåg är det i dag mycket ovanligt med skador på loken. Det var betydligt vanligare på de gamla bruna lokens tid. Och det kunde ta tid innan man fick nytt lok. På den tiden fick man också sitta kvar i tåget och vänta på det nya loket. Utväxling med buss förekom knappast.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ingwar Åfeldt

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 december 2008, 19:19:14 PM
Nja, den senaste tidens många X2-haverier med ett stoppande fel på linjen per dag när det varit som värst är nog svårt att överträffa de senaste femtio åren i alla fall. Men visst, när det gäller loktåg är det i dag mycket ovanligt med skador på loken. Det var betydligt vanligare på de gamla bruna lokens tid. Och det kunde ta tid innan man fick nytt lok. På den tiden fick man också sitta kvar i tåget och vänta på det nya loket. Utväxling med buss förekom knappast.


Jag håller med i det du skriver, vill dock lägga till att många gånger gick det dock relativt sett fortare att få fram ersättningslok tack vare att det fanns fler förare med jour och på t ex Stockholms Central fanns det även jourlok som stod under spänning med förare ombord. Men tidsåtgången berodde naturligtvis mycket på var i landet det trasiga tåget stod.

M v h
Ingwar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 20 december 2008, 01:43:25 AM
Jag håller med i det du skriver, vill dock lägga till att många gånger gick det dock relativt sett fortare att få fram ersättningslok tack vare att det fanns fler förare med jour och på t ex Stockholms Central fanns det även jourlok som stod under spänning med förare ombord. Men tidsåtgången berodde naturligtvis mycket på var i landet det trasiga tåget stod.

M v h
Ingwar

Jourlok med förare finns vad jag vet fortfarande vid Stockholm C. Det är väl dock inte så mycket det kan göra nu när de flesta tågen består av X2 och X40.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)