Kolonner av dumprar på riksväg 27?

Startat av Anders Noren, 05 december 2017, 09:51:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

På riksväg 27 utanför Värnamo kan man då och då se kolonner av gula dumprar - antagligen Volvo - köra västerut. Varifrån kommer de, vart är de på väg?

yngrot

Jag möter nästan varje dag dessa ekipage. Ibland har de trädäck och de ska till Norge tydligen något skatteskäl som gör de inte har riktiga däck..  De kommer väl ifrån Olofström ??? 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Anders Noren

Citat från: yngrot skrivet 05 december 2017, 10:46:15 AM
Jag möter nästan varje dag dessa ekipage. Ibland har de trädäck och de ska till Norge tydligen något skatteskäl som gör de inte har riktiga däck..  De kommer väl ifrån Olofström ???

Nja, Olofström är väl Volvo PV? Däremot funderar jag på om det är Volvo CE i Braås (mellan Växjö och Åseda) som är utgångspunkten. Dumpern verkar ha uppfunnits där.

Sundås

Med allra största sannolikhet kommer de från Braås, eftersom det är där de tillverkas.  :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

storling

Trädäck är för att klara höjden,körs till hamnen i Göteborg.

vraket


De skeppas ut från Wallhamn på Tjörn.

Hade tyvärr ingen returbild på dumper.

Knut

Citat från: yngrot skrivet 05 december 2017, 10:46:15 AM
Jag möter nästan varje dag dessa ekipage. Ibland har de trädäck och de ska till Norge tydligen något skatteskäl som gör de inte har riktiga däck..  De kommer väl ifrån Olofström ???
Yepp. dom kers av svenskar och lagen i Norge sejar att svenskar måste betala för däck själv på maskinen
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

yngrot

Citat från: Sundås skrivet 05 december 2017, 14:02:09 PM
Med allra största sannolikhet kommer de från Braås, eftersom det är där de tillverkas.  :)
Det är ju rätt men jag fick inte fram den orten när jag skrev ..

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Sundås

Citat från: yngrot skrivet 14 december 2017, 13:31:58 PM
Det är ju rätt men jag fick inte fram den orten när jag skrev ..

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

Volvo finns ju i Olofström också, så det var ju inte helt taget ur luften ;)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se