VDL har problem i Umeå. Holländska mekaniker till undsättning

Startat av BD, 22 november 2019, 12:43:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: zjbus skrivet 23 november 2019, 12:10:38 PM
Kvaliteten har uppenbarligen gått ner, Finland är ju ok men inte att lägga ut delar av produktionen på östländer. Är orsaken att få ner kostnaderna?

Alltså... Det känns nästan som att denna debatt ligger nästan tjugo år efter sin tid.
Redan de blå Carrus Vegorna som oktober 2000 levererades till Norrtälje för E18-trafiken var väl polsktillverkade? Visst tillverkades samma bussmodell även i Finland denna tid, men de hade i stort sett samma nivå av fel och brister som de polsktillverkade. Bland annat läckte taken ofta på de finsktillverkade. I övrigt hade karossen på de polsktillverkade blå Vegorna bättre isolering än vad de röda Säffletillverkade bussarna i samma trafikområde hade.

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 23 november 2019, 13:00:11 PM
Alltså... Det känns nästan som att denna debatt ligger nästan tjugo år efter sin tid.
Redan de blå Carrus Vegorna som oktober 2000 levererades till Norrtälje för E18-trafiken var väl polsktillverkade? Visst tillverkades samma bussmodell även i Finland denna tid, men de hade i stort sett samma nivå av fel och brister som de polsktillverkade. Bland annat läckte taken ofta på de finsktillverkade. I övrigt hade karossen på de polsktillverkade blå Vegorna bättre isolering än vad de röda Säffletillverkade bussarna i samma trafikområde hade.
Ok, jag vet inte heller om dom Carrus Vegorna från 2000 var polsktillverkade. På vilken nivå med fel och brister ligger de Finlandstillverkade bussarna i dag? Antar att kvalitetsnivån har höjts och att man kommit tillrätta med t.ex. läckande tak och på vilken nivå ligger Polsktillverkade bussar i dag? Hur som helst så tror jag att man här på våra breddgrader är bäst rustade för att bygga bussar som lämpar sig bäst för våra förhållanden.

Ersa

Det var väl för sisådär 20 år sedan som tillverkningen i Polen tog fart, och för sisådär 10 år sedan som den svenska tillverkningen avvecklades och försvann. Grovt räknat. Därav känns det väldigt märkligt att diskutera ämnet så här långt efteråt.
Det är liksom som att ställa frågan hur kvaliteten på B9S är idag, fast det inte byggts en enda B9S sedan 2011.

Till slut är det så att de bästa varmaste vinterbussar jag någonsin kört är tillverkade i Ulm i södra Tyskland, och därefter kommer välisolerade spansktilverkade Irizar med olika chassin. Så jag tror inte alls på din teori om att "vi" tillverkar bättre produkter i södra Sverige, för norra Sverige. Jämfört med Centraleuropa.

Om vi enligt din logik ska tillverka bussar på "våra" breddgrader, ska väl de i så fall tillverkas i norra Sverige omkring latitud 63. Inte nere i södern. Det är väl fel breddgrader att tillverka dem ända där nere?

Leyland

Citat från: Ersa skrivet 23 november 2019, 13:50:56 PM
Det var väl för sisådär 20 år sedan som tillverkningen i Polen tog fart, och för sisådär 10 år sedan som den svenska tillverkningen avvecklades och försvann. Grovt räknat. Därav känns det väldigt märkligt att diskutera ämnet så här långt efteråt.
Det är liksom som att ställa frågan hur kvaliteten på B9S är idag, fast det inte byggts en enda B9S sedan 2011.

Till slut är det så att de bästa varmaste vinterbussar jag någonsin kört är tillverkade i Ulm i södra Tyskland, och därefter kommer välisolerade spansktilverkade Irizar med olika chassin. Så jag tror inte alls på din teori om att "vi" tillverkar bättre produkter i södra Sverige, för norra Sverige. Jämfört med Centraleuropa.

Om vi enligt din logik ska tillverka bussar på "våra" breddgrader, ska väl de i så fall tillverkas i norra Sverige omkring latitud 63. Inte nere i södern. Det är väl fel breddgrader att tillverka dem ända där nere?

Instämmer - och man får vad man betalar för.

I sammanhanget skall man inte heller glömma att Volvo och Scania, när man talar över 50-60 år tillbaka och bussar för stads- och regional kollektivtrafik, är olika typer av konstruktion.

Volvo är alltjämt för mig ett bra chassi med bra motorer. Sedan kan karossbyggaren förädla eller försämra jämfört förväntan på en Volvobuss. 15-20 års produktion (1970/1980-tal) Säfflekarosser på Volvochassi var inte vad man förväntade sig av varumärket Volvo som helhet. Och Säffle som stad, där tillverkningen och slutmontering skedde, vet vi ju var det ligger breddgradsmässigt. Medan Volvo B58 med VanHool kaross i jämförelse levde upp närmare eller bättre till förväntan av varumärket Volvo och VanHool (VanHool byggdes söderut tror jag...)




zjbus

Citat från: Ersa skrivet 23 november 2019, 13:50:56 PM
Det var väl för sisådär 20 år sedan som tillverkningen i Polen tog fart, och för sisådär 10 år sedan som den svenska tillverkningen avvecklades och försvann. Grovt räknat. Därav känns det väldigt märkligt att diskutera ämnet så här långt efteråt.
Det är liksom som att ställa frågan hur kvaliteten på B9S är idag, fast det inte byggts en enda B9S sedan 2011.

Till slut är det så att de bästa varmaste vinterbussar jag någonsin kört är tillverkade i Ulm i södra Tyskland, och därefter kommer välisolerade spansktilverkade Irizar med olika chassin. Så jag tror inte alls på din teori om att "vi" tillverkar bättre produkter i södra Sverige, för norra Sverige. Jämfört med Centraleuropa.

Om vi enligt din logik ska tillverka bussar på "våra" breddgrader, ska väl de i så fall tillverkas i norra Sverige omkring latitud 63. Inte nere i södern. Det är väl fel breddgrader att tillverka dem ända där nere?
Det låter som att du har betydligt bättre koll på det än vad jag har så det är bara att beklaga flytten, är alltjämt övertygad om att det byggdes bättre bussar här för våra förhållanden.
Ok det är din erfarenhet av vinterbussar, tvivlar inte på den men kan tänka mig att den är unik. Generellt sett så tror jag inte att det byggs bussar bättre rustade för vårat klimat i t.ex. Spanien än här.
Är inte insatt i varken latitud eller longitud så jag googlade och såg att latitud 63 inte helt oväntat ligger i Östersund och ja där vore det väl idealisk med både tillverkning och utprovning av bussar som är ämnade att rulla i Skandinavien.

Bussmicke

Citat från: Ulf Berlin skrivet 22 november 2019, 23:42:35 PM
Varför står det VDL i inläggsrubriken,när det är Hybricon som har tillverkat bussarna ifråga?/Ulf
(Såsom det läses i texten är det endast elbussarna som har problemen?)

Sedan när tillverkar De bussar?
När ska folk fatta att de bara är en mellanhand...?

(Obs! Inte enbart riktat mot Ulf)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Man får i regel vad man betalar för. Oavsett var det är tillverkat. Är knappast bara personalen det handlar om. Även material etc och själv tycker jag inte det skiljer numera. Sen finns alltid undantag åt båda håll.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ulf Berlin

Citat från: Bussmicke skrivet 23 november 2019, 16:20:57 PM
Sedan när tillverkar De bussar?
När ska folk fatta att de bara är en mellanhand...?

(Obs! Inte enbart riktat mot Ulf)
Läser bara så som det står på SBH.../Ulf

Walter

Citat från: Bussmicke skrivet 23 november 2019, 16:20:57 PM
Sedan när tillverkar De bussar?
När ska folk fatta att de bara är en mellanhand...?

(Obs! Inte enbart riktat mot Ulf)

Men detta avser väl VDL bussarna i 81-serien hos Transdev i Umeå? De är väl el-bussar vilket anges på SBH också.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Var otydlig, syftade på Hybricon

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

MrRep

För att gå tillbaka till ämnet så är detta ett naturlig steg i en snabb evolution. När dieselbussen uppfanns för 100 år sedan eller när det nu var så hade den sannolikt också ganska mycket problem. Elbuss är något helt nytt, nya tillverkare kommer fram på marknaden, ny teknik utvecklas och gränssnitten är komplicerade.

Elbussar började på riktigt komma till Europa för 2-3 år sedan. Och först under 2018-2019 ser vi en ny riktning tydligt på svenska bussmarknaden. Det faller sig naturligt att det upptäckas brister som ingen kunnat förutse med den begränsade testningen som hunnits att göras. Även om dieselmotorer har funnits i över 100 så finns det fortfarande saker som inte blev helt enligt förväntan när nya fordon levereras.

Nico

Citat från: MrRep skrivet 01 december 2019, 00:58:34 AM
För att gå tillbaka till ämnet så är detta ett naturlig steg i en snabb evolution.

Elbuss är något helt nytt, nya tillverkare kommer fram på marknaden, ny teknik utvecklas och gränssnitten är komplicerade.

Elbussar började på riktigt komma till Europa för 2-3 år sedan. Och först under 2018-2019 ser vi en ny riktning tydligt på svenska bussmarknaden.

Det faller sig naturligt att det upptäckas brister som ingen kunnat förutse med den begränsade testningen som hunnits att göras.

Ursäkta några petimäter-kommentarer bara, men jag håller inte med helt där. Elbussar har funnits i många år, framförallt i form av trådbussar. Det nya är i så fall batteridrivna elbussar där batterierna består av olika former av litiumföreningar, s.k. litiumjonackumulatorer.

Batteridrift i sig är inte heller nytt utan oxå det har man hållit på med i många år. Redan vid förra sekelskiftet fanns många batteridrivna elbilar. T.ex. rullade det 1903 ett antal batteridrivna taxibilar (à la "farmor Anka-bilar") i New York. Likaså har det i flera fall funnits ackumulatordrivna järnvägsfordon redan tidigt efter förra sekelskiftet. I Sverige hade SJ loken littera Öa-Öd som dock inte var så framgångsrika. I Tyskland rullade det däremot vissa batteridrivna elmotorvagnståg under många år, bl.a. rullade då DB ETA 150/Br 515 i dryga 40 år. Kruxet med batterier var och är dock fortfarande begränsad räckvidd, långa laddtider samt omfattande infrastrukturbehov.

Sedan kan man å andra sidan fundera kring hur effektivt detta med batteridrift för vägtrafik är? Själv har jag mina dubier och personligen tror jag mera på sådant som bränslecellsdrivna elfordon snarare än batteridrivna. Just i Sverige ligger vi ganska långt efter, men på Kontinenten och i t.ex. Japan ligger man mycket längre fram. Visst är bränslecellstekniken i nuläget dyrare, men det är sannolikt övergående. Är då bränsleceller mera effektivt än batterier (vilket mycket tyder på) så kan detta med batteridrift kanske vara över lika snabbt som det nu haussats upp.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

MrRep

Det som är nytt är följande i en bred implementation

Enhetlig teknik för att ladda med olika protokoll
Snabbladdning med olika anslutningar
Snabb utveckling, effektivisering och behov av batterier
Upphandling på den offentliga marknaden istället för massa pilot projekt där verkligheten inte alltid prövas

Med elbuss avser jag ju givetvis dom som diskuteras i denna specifika tråden men visst om vi skall slippa rätta varandra så kan vi skriva eldriven trådbuss, batteridriven elbuss, batteridriven Elbuss med snabbladdningsegenskaper osv osv utmaningarna skiljer sig markant och oavsett vad så saknas mycket erfarenheter i vårt rike med alla former enligt ovan.

Tycker inte petimäter kommenterar är helt relevant när vi diskuterar Europa och de leverantörer som generellt används här.

Som du själv skriver så är batteridrift fram till för några år sedan begränsat till företeelser här och där med sannolikt många eldsjälar som ser till att det går. Nu pratar vi steg 2 att genomföra i stor omfattning med en fullständig konvertering av hela underhållet, tillverkning och leveransen i branschen. Kunskap saknas hos både leverantörer och operatörer. Vilket nu snabbt måste skaffas.