Söndagsbild del 70

Startat av Jona, 11 januari 2009, 12:09:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Idag, när det är en för dom flesta är en vinterdag men snö på marken och antagligen ett antal minusgrader tänkte jag bjuda på några bilder från sommarens sista dagar. Vi ska resa 920 kilometer norr om Bussmickes huvudkontor. Till residentorten i PH-län nämligen Luleå. Där tänkte jag att vi ska besöka Värdsarvet Gammelstadens Kyrkstad.


Gammelstadens Kyrkstad är den ursprunliga Luleå. Luleåbygden var för 1000 år sedan en skärgård då havets nivå låg 10 meter över den nivå den har idag. Nuvarande Gammelstad var på denna tid en liten ö i Luleälvens mynning.

Under 1300 talet blev platsen en handels och marknadsplats och centrum i en socken som sträckte sig från kust till fjäll längs med med Kalix, Lule och Råne älvar.

På 1600 tal skärptes regeln att all handel skulle koncentreras till städer, där den kunde beskattas. 1621 grundades därför staden Luleå här, vid den gamla marknadsplatsen.
Men redan 1649 konstaterades att hamnen blivit för grund på grund av landhöjningen. Så Luleåborna tvingades flytta sin stad närmare kusten. Där med fick man Gamla och Nya Luleå stad, nutidens Luleå och Gammelstad.

Nära kyrkan i Gammelstad kan man hitta några kvarter från den ursprunliga 1600 talets Luleå.


Huvudvägen mellan Boden och Luleå passerade här en gång i tiden.


Nederluleå kyrka är Norrlands största medeltida Kyrka. Den byggdes under 1400 talet och invigdes av ärkebiskop Jacob Ulfsson 1492.

Kyrkan har tillbyggnad för vapenhus och sakristia, spån-klätt tak och tegeldekor på gavelrösterna. I bogårdsmuren finns det två stigsluckor, portar, varav den norra är bevarad i ursprungligt skick. I Stigsluckorna finns igenmurad skottgluggar och i kyrkans östra gavel finns en utsiktslucka. Detta talar för att kyrkan används som befästning i orostider.

Det vitputsade klocktornet byggdes 1851 och ersatte då en äldre klockstapel i trä. Nederluleå kyrka har en mycket rik interiör och inredning. Altarskåpet med sina träfigurer som berättar om kristi lidandes historia, är en av landets finaste. Det byggdes i Antwerpen omkring 1520 och kostade 900 mark silver, en jättesumma som Lulebönderna uppges ha betalat kontant.

Finns mycket mer och skriva om kyrkan men jag valde ut det jag trodde skulle vara mest intressant. Nu tänkte jag innan vi fortsätter bildvisningen berätta litegran om Kyrkstaden.
Av Sveriges 71 kyrkstäder finns endast 16 kvar idag. Merparten av dessa är bara spillror av vad det en gång var. Gammelstad har landets största och bäst bevarade kyrkstad bestående av 408 stugor uppdelade i 553 kammare. Kyrkstaden har troligen upprättas som resultat av flera samverkande faktorer: De lång avstånden, handelsmännens behov av lager och övernattning vid marknadsplatsen. Kyrkstallar där hästarna stog uppställda medan allmogen närvarade vid gudstjänsten. Samt sist men inte minst befolkningen skyldighet och besöka kyrkan regelbundet.

Informationen om kyrkan och kyrkstaden är hämtade ur en broschyr som heter Världsarvet Gammelstads Kyrkstad. Finns att få t.ex på turistinformationen eller kan beställas via internet på www.luleå.se/gammelstad.

Nu tänkte jag berätta litegran om själva busstrafiken.







Linje 9 som körs av Luleå Lokaltrafik (LLT) trafikerar området med 1 till 2 turer per timme. Sommartid och vid andra tillfällen så åker mycket turister med bussen hit därför är destinationen även skriven på engelska. Linje 9 slingrar sig runt inne i området och kör runt på 3 av kyrkan 4 sidor.

http://www2.lulea.se/llt_web/pdf/linjetabeller_vinter/l9.pdf På länken hittar ni en karta och tidtabellen för linje 9. (PDF) Som ni kan se på den så passerar linje 9 både den gamla forna marknadsplatsen men även dagens markandsplats och köp-tempel, nämligen Storheden. Som i så många andra städer växer ett köpcentrum upp utanför staden i ett industriområde. Här finns biltema och andra större kedjor så dagens Luleinvånare vallfärdar till Storheden med invånarna för 5 - 600 år sedan vallfärdade till nuvarnade gammelstad...
Räcker inte dom affärsområdernsa till så kan man besöka Mjölkudden eller varför inte centrala Luleå med en drös småbutiker, gallerian shopping och dylikt. Linje 9 och 6, fast det är en annan historia, passerar alla 3 av dessa områden.

sammanställningen: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

Jacob med C

Trevliga bilder från Luleå. Har linje 9 tre stycken olika ändhållplatser?
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Jona

Citat från: Jacob med C skrivet 11 januari 2009, 21:08:52 PM
Trevliga bilder från Luleå. Har linje 9 tre stycken olika ändhållplatser?

Nej, den har en i varje ände som många andra genomgående linjer. På nästa sista och sista bilden så ser man hur skyltväxlingen på destination växlar. Mjölkudden - centrum är orter som man passerar  på väg till Lerbäcken. Varför Storheden står med där kan jag däremot inte förstå. Bättre skyltning hade kanske varit Lerbäcken via Storheden -Växla--- via Mjölkudden - centrum eller dylikt. Orterna passeras nämligen i den ordningen från Gammelstad till Lerbäcken.

Linje 9 har däremot en kamrat som trafikeras vissa delar av linje 9 färdväg. Den har 1 till 2 avg i timmen vardagar fram till 18 och 1 tur i timmen Lördagar fram till 16 eller så. Så från Storheden via centrum till Örnnäset så fyller linje 6 ut så det blir 20 minuterstrafik högtrafiktid, 30 minuters-trafik dagtid vardag och lördag på den gemensamma sträckan.

MVH Jona
MVH Filosofen Jona