Eldrivna regionbussar i Skåne

Startat av Walter, 10 december 2021, 12:44:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Bergkvara sätter in 15m BYD bussar från 12 december och Skånetrafiken påstår sin vana trogen att man är först igen, denna gång med eldrivna regionbussar.

Låter det vara osagt om dem är först men sex stycken finns klara för trafik till 12/12 och sen ska man totalt få 23st 15m.
18st med längd på 13m av samma modell är beställda till Ystad stad och regiontrafik med leverans framåt våren.


https://www.mynewsdesk.com/se/skanetrafiken/pressreleases/skaanetrafiken-foerst-i-sverige-med-eldrivna-regionbussar-3150131
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!


mittlinje

Walter, ber dig förklara och ge fler exempel: "påstår sin vana trogen att man är först igen".

Skitsnack du framför enligt min mening, alla bolag, oavsett de heter försöker skapa något om sin nisch. Gäller att framhäva sitt namn och när man analyserar detta kan det vara en liten detalj som är skillnaden. Nobina och Järfälla kommun är ett exempel där man kan slå undan benen på denna form av kommunikation om man nu söker fel i kommunikation.

Walter

Andra exempel är nyligen när man påstod sig vara först med elbussar på 24m för BRT trafik i Europa. Det är man inte enligt inlägg här på BS. Man har tidigare påstått sig vara först med dubbeldäckare i Regiontrafik i Sverige vilket man heller inte var.

Att man vill spetsa till sin kommunikation är inget konstigt men sakfel något annat.

Så exempel finns. Men de kan ha rätt denna gång, jag vet inte. Visste inte det fanns lättkränkta personer här. Bara att söka i arkivet innan du anklagar någon för skitsnack.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Gano

För en gångs skull är man nog faktiskt först. Åtminstone med eldrivna boggibussar i Sverige. Finns dock sedan tidigare i Finland och Norge. Dock är man nog också först med elbussar i ren landsbygdstrafik. Åtminstone är man först med renodlade elektriska regionbussar. Om inte Transdevs BYD i Märsta räknas dit, även om de är inredda som rena stadsbussar?

Nico

Transdevs BYD i Märsta är mig veterligt klass I-bussar, saknar bälten osv. och är utförda för stads-/förortstrafik.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Gano

Tänkte mest kring att jag sett någon bild på en Transdev BYD på landsbygden kring Märsta. Sen om det var en ren landsbygdslinje eller ej vet jag inte.

mittlinje

#7
Walter.

Jag är absolut inte lättkränkt men anser att de som sprider något skall ha belägg för det de påstår, då är jag beredd att gå in i diskussion och förklara utifrån det jag vet och känner till samt även förmedla min åsikt om det. Jag vill också att de som "vet bättre" ger mig info för att jag skall kunna få en bättre bild av specifika händelser.

Kanske jag är färgad av ett antal år på Bergkvarabuss (BKB) men dessa år har inte varit på ett ställe utan flera depåer/områden, dessa år har varit lärorika. Ett antal huvudmän med ett antal linjer och ca 20 kommuner med skoltrafik samt ett outtalat antal skollinjer ger mig insikt, särskilt både från upphandlingar och överklaganden. BKB har i de fall jag varit engagerad haft belägg för överklagande, systemet bygger på att anser man att något är fel vill man ha det överprövat. Privat har jag gjort så. Vill förmedla att jag i dagsläget inte arbetar för BKB men har samma inställning. Jag försvarar min position och särskilt mina förare, de är grunden för att verksamheten skall fungera och vi upplevs ibland som obekväma och får ta skit av huvudmän, men vi vinner också mycket. Kan också tillägga att kombinationen av linjetrafik och beställningstrafik är något många lär sig hos BKB, saknas bland övriga ratthållare.

Du anger ett antal exempel, det är inte min uppgift att söka dessa svar utan din uppgift att påvisa det du skriver. Precis som en domstolsförhandling. Därför är din information inte relevant.

Walter

Du verkar tolka mitt inlägg fel om du tror jag syftar på Bergkvarabuss när det gäller att påstå sig vara först. Det är i så fall fel, det riktar sig mot Skånetrafiken som också var avsändare av pressmeddelandet jag länkade tlll.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

homer

Varken Volvo eller Scania har väl någon 15 meters regionbuss som går på el

Gano

Såvitt jag vet är det bara BYD, Solaris och Yutong som har elbussar på 15 meter. Dock vet jag inte om Yutongs är klass II? Eftersom Bergkvara ville ha 12, 13 och 15 meter långa, var det väl bara BYD som kunde erbjuda allt.

Peter Öden

Hej !

King Long verkar inte heller ha 15 m elbussar i sitt program.

Mvh Peter Ö

Ted Selander

#13
Av någon anledning "mellanlandar" sådana gula BYD-bussar (boggi) i Jönköping, tre siktades på håll idag på Keolis gamla anläggning på Rosenlund.

Tillägg 14/12: I morse pågick förberedelse för transport av FDP05B, och en annan anonym vagn noterades. Frågan är vad som görs med bussarna i Jönköping?



Walter

Tack för bilderna.

Vem huserar på den gamla Busslink/Swebus/JLT depån nu?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!