Fråga om tidigare och nuvarande Nobina-bussar i Malmö!

Startat av wax, 09 november 2021, 12:04:53 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

wax

Hejsan,
Vilka reg nr har 4026 - 4035 i Malmö? Jag kan tänka mig att dom har dom nya skyltarna, med en bokstav i slutet. Och vart står Nobina 6788 ASC 054 nånstans, står den på skrot?
// Wax.

Ted Selander

Svensk Busshistoria har en bra service.
Läs här om 6788: https://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=44442&ref=dosearch&svalue=asc054

Skriv Nobina 4026 i sökfältet får du svar, fortsätt de med andra.

wax

Tack Ted! Jag kan få upp att 6788 är avställd men inte vart den står nånstans...



zjbus

#5
Varför är ASC 054 i registret Avställd (2019-08-29) och befinner sej i Ukraina när den är registrerad på Nobina Helsingborg? Brukligt är att ett fordon som exporteras avregistreras.

Bese001

Hej,

Det är inte bara 6788 som står avställda sen 2019 hos Nobina Helsingborg även följande, som jag tror gått på export också:
2171, 2234-2242, 2294-2295, 2300-2301 samt 6248.
De brukar väl mellanlanda hos Nobina Fleet men så verkar inte fallet vara med dessa.

wax

Hmm - undrar också varför 6788 står att den är i Helsingborg... vart hamnar alla gamla reg. skyltar nånstans?  :P

wax


zjbus

Här har man tydligen inte följt reglerna som säger att man inte får ha ett och samma fordon registrerat i två olika länder samtidigt, ASC 054 är registrerat i Sverige men avställt, väljer man att exportera ett fordon så ska det avregistreras. Denna MAN A21 har varit avställd sedan 2019-08-29 och haft körförbud sedan 2019-11-01 p.g.a. utebliven kontrollbesiktning, trodde först att det kanske inte var samma fordon på bilderna från Ukraina men det bekräftar chassinumret att det är. Förutom att förfarandet är både olagligt och märkligt så innebär det dubbla registreringshållningsavgifter etc. för innehavaren.  Källa: Transportstyrelsen.

Gano

#10
Kan meddela att även 2234-2242 och 2300-2301 synts i Ukarina. Förmodligen gäller detsamma för 2295-2296. Såvitt jag vet skeppades alla av Helsingborgs gamla stadsbussar till Ukraina förutom ledbussarna och 2230 och 2293 som skrotats. Samt stod 2229 och en okänd 223x på skroten i Billeberga häromåret, dock ej skrotade.

zjbus

Ok, verkar som halva Nobinas Skånebestånd har flyttats till Ukraina vilket de förstås får om de vill men inte att dom registreras där samtidigt som de finns kvar i Transportstyrelsens register, det får de verkligen inte göra, undrar vad deras avsikter är? Ger inte intrycket att vara seriös verksamhet.

Lars-Håkan_E

Bussarna är givetvis avyttrade och exporterade.

Att avregistrering i Sverige inte har skett är naturligtvis en miss men är något som är vanligt förekommande, redan i mitten på -90 talet började detta bli vanligt och för några år sedan hade en större välkänd bussförsäljare 300-500 bussar inreggade men avställda, bussar som antingen var exporterade sedan många år eller helt enkelt skrotade.

Inget nytt alltså

Walter

Citat från: zjbus skrivet 10 november 2021, 16:42:39 PM
Ok, verkar som halva Nobinas Skånebestånd har flyttats till Ukraina vilket de förstås får om de vill men inte att dom registreras där samtidigt som de finns kvar i Transportstyrelsens register, det får de verkligen inte göra, undrar vad deras avsikter är? Ger inte intrycket att vara seriös verksamhet.

Om halva beståndet flyttats till Ukraina undrar jag vad de kör med för bussar i sin trafik. Och säljer Nobina själv bussarna? Eller är det förmedlaren som ska sköta avregistreringen? De vet ingen av oss så vi ska inte peka ut någon som oseriös. Och dubbla avgifter blir det men inte till samma företag.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

zjbus

Nu behöver man inte ta det ordagrant, det räcker om det handlar om ett enda fordon.
Inte en aning om de själva säljer sina bussar men det är irrelevant, en registrerad ägare har ansvaret för sitt fordon och att skylla en miss i hanteringen på en eventuell förmedlare verkar långsökt i synnerhet om det upprepar sej. Att säga något inte ger intrycket vara seriös verksamhet är inte detsamma som att peka ut någon som oseriös.