Nya Arriva 7303 i Norrort - 5 maj 2020

Startat av Mikael T Nilsson, 06 maj 2020, 08:30:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Hej,

I dag dök Arriva Norrorts nya Mercedes Sprinter, vagn 7303, upp på linje 611X i Täby kyrkby. Bussen var i linjetrafik vid tillfället, men "pappskylten" som brukade användas av de äldre Sprintervagnarna på linjen var inte medtagen.

Har man problem med skyltningen på denna och de äldre Sprinter som kom till Norrort från Mälaröarna? När de äldre gick på Mälaröarna gick det fint att skylta linjenr och destination ("350 Fittja" resp "350 Ekerö"). Kanske "611X Östra Byle" resp "611X Täby kyrkby station" är för långa att skylta på dessa bussar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Buzzlover

Denna har en Buss-PC (till skillnad från den tidigare 7300) och kan skyltas med den så det är bra konstigt att den inte var skyltad när den körde i linje, f.ö är just "611X Östra Byle/Täby Kyrkby" inte inlagt så när den är inloggad på omlopp och skylten fungerar skyltar den bara 611 samt destinationen.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Måns Johannesson

Betyder detta att 7300 har återvänt till Ekerö?

/Måns

Mikael T Nilsson

Citat från: Buzzlover skrivet 06 maj 2020, 15:38:03 PM
Denna har en Buss-PC (till skillnad från den tidigare 7300) och kan skyltas med den så det är bra konstigt att den inte var skyltad när den körde i linje, f.ö är just "611X Östra Byle/Täby Kyrkby" inte inlagt så när den är inloggad på omlopp och skylten fungerar skyltar den bara 611 samt destinationen.

Tack för uppgiften! Det kanske bara var en tillfällighet att den inte lyckades skylta denna dag.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Buzzlover

7300 bör vara tillbaka på Ekerö nu, den är i varje fall inte kvar i Norrort.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Mikael T Nilsson

Hej,

Tack för uppgiften. Förmodligen har man ingen "backup" i form av minibuss om den ordinarie skulle vara ur funktion. Skulle det finnas fysiskt utrymme på linjesträckningen att tursätta en 12-metersbuss på linjen (611X) om det skulle knipa?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Buzzlover

#6
Nej 7300 fick återvända eftersom Ekerö behöver en "backup" minibuss ifall de ordinarie 2 skulle få fel, i 611X fall har man fått köra en Volvo-kortvagn under en trafikdag då 7300 akut behövdes på Ekerö, så det går men tydligen är det från SL:s sida man inte vill tillåta detta och då har 7303 köpts in.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Fredde

Idag verkar ingen trafik gå på 350 alls, anges som "Tekniskt fel"....

Mikael T Nilsson

Hej,

Tack för uppgifterna!

Även i dag trafikerade 7303 linje 611X utan skyltning, så det verkar inte vara någon tillfällighet. Men det är nog ingen fara för resenärerna utmed linjen. De förstår nog ändå vilken linje det handlar om.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mr.Omsi

Bussen i sig startas med "bilnyckel" men PC och Accessmaskin startas med en strömbrytarnyckel som inte många vet vart man placerar den, därför den inte alltid skyltar

Nico

Citat från: Buzzlover skrivet 07 maj 2020, 13:18:08 PMNej 7300 fick återvända eftersom Ekerö behöver en "backup" minibuss ifall de ordinarie 2 skulle få fel, i 611X fall har man fått köra en Volvo-kortvagn under en trafikdag då 7300 akut behövdes på Ekerö, så det går men tydligen är det från SL:s sida man inte vill tillåta detta och då har 7303 köpts in.

Trafikförvaltningen (SL) styr inte val av fordon på det viset. Här handlar det om att kommunen inte ansett att det p.g.a. av den rådande gatutformningen (man kör väl delvis lite på en cykelbana eller vad det var) bör gå större fordon än midibuss. Sannolikt är inte heller Arriva intresserade av att köra normalvagn för att det är trångt och därmed risk för skador etc.

Trafikförvaltningen å sin sida är i fall som detta normalt nöjda så länge den valda vagntypen räcker till/klarar av trafikunderlaget samt följer övriga avtalskrav, dvs. har ett korrekt utseende/skyltning för SL-trafiken, körs på förnyelsebart drivmedel osv. Trafikeringen på linje 611X är då i första hand alltså en fråga mellan Täby kn. och Arriva. Vid behov så går det dock att köra med en normalbuss, men är m.a.o. nog inte helt lämpligt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Citat från: Mr.Omsi skrivet 07 maj 2020, 22:26:16 PM
Bussen i sig startas med "bilnyckel" men PC och Accessmaskin startas med en strömbrytarnyckel som inte många vet vart man placerar den, därför den inte alltid skyltar

Tack för ditt svar. Det förklarar saken.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.