Scania Vabis CF D11 1964 / Bus Collection från Atlas Edition

Startat av Lihkströmsverken, 22 april 2012, 22:45:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lihkströmsverken

Fick i helgen Scaniabussen, Scania Vabis D11 1964, ur Bus Collection från Atlas Edition.





har gjort en snabbrecension som tillsammans med fler bilder återfinns här
http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=34&t=434&p=9716#p9716

/Ola




Moderators edit: Tråden avknoppad från den om "Kjellbergsbussen" då det rör sig om två olika modeller.


Staffan Sävenfjord

Bilden är visad förut men så här såg bussen ut sista dagen den gick i linjetrafik. Torde väl dessutom vara sista CF som gick i linjetrafik. Wasatrafik var alltså ägare till bussen då, men den överlämnades till SvOf senare samma dag.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Kul att den kommit redan. Verkar som om en del fått Kjellbergaren först, medan andra får CF:en?

Några synpunkter:
Modellen är en kopia av SvOf:s SJ 0168 som den ser ut idag. Dvs man har fått med de avvikelser från standardutförandet som bussen har fått med åren, t ex saknat öppningsbart fönster höger baktill samt troligen ingen skufflucka på vänster sida.
Taket ska vara silvergrått bortsett från ändarna, där har man missat eller rationaliserat.
Märkningen (SJ och inv nummer i svart) är korrekt som bussen såg ut som ny 1964, men ska vi vara noga skulle den då även haft provisoriska vänsterdörrar samt en gammal regskylt.

Edition Atlas var och mätte upp och fotograferade bussen för något år sedan. Tyvärr ställde de inga kompletterande frågor.

LYR



Grattis Ola!
Ja det var lite oväntat att CF:en redan skickats ut - var bara en knappt månad sedan den presenterades i bild. 
Då får man hoppas på en postavi inom en snar framtid...

Här ovan visar jag bild på en CF där vi får bra överblick av taket.
/LYR

HJP

****


Under fredagen damp den ner i min brevlåda också. En av de svenskaste bussar, man kan tänka sig....
Måste säga att den är snygg  :)

HJP

Ingwar Åfeldt

Mycket trevlig modell av en buss som jag kört i trafik! Kanske t o m på linje 738 som den är skyltad.  :)

M v h
Ingwar

Mats Karlsson

Jag är nästan avundsjuk på alla som fick köra CF. Själv hann jag bara köra 10 mil CF. Det var den som hette SJ 0117 och senare SL H65B 6117. Men det var 10 viktiga mil för de gav mig ett busskörkort!!

Peter Rost

#7
Mycket trevligt! Själv har jag endast provkört en CF, cirka 25 meter bara, på inhängnat område för ett par år sedan - inte mycket, men alltid något. 8)  Bilden på SJ CF:en 3292 vars front syns på länken - kan det vara på Arlanda flygplats?

/Peter

Lars-Håkan_E

Är nog på Barkarby eller Tullinge, en Hercules med märkning för USAF syns i bakgrunden

Mr H

Någon som vet var 0168 gick i vänstertrafik någonstans som omställningsbuss?
Var har den gått i SL-området någonstans?

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 23 maj 2012, 12:43:31 PM
Någon som vet var 0168 gick i vänstertrafik någonstans som omställningsbuss?
Var har den gått i SL-området någonstans?

Mr H

0168 började sin bana i G-län.

Mr H

Tack för det! Inte för att jag tänker bygga om den till omställningsbuss men kul att veta ändå.
Jag hittade en lista från Lars Ödlund och där står den som placerad i Växjö.

Hälsn
Mr H

Mr H

Fick på posten idag paket från Atlas men inte var det någon CF utan en engelsk Regent! Kul buss i och för sig men,men,men....
Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 24 maj 2012, 17:56:53 PM
Fick på posten idag paket från Atlas men inte var det någon CF utan en engelsk Regent! Kul buss i och för sig men,men,men....
Mr H

Tror att de som fått CF som första modell har fått den för att Kebbes buss var slut tillfälligt. Själv har jag fått Kebbes buss, och CF:en lär nog inte dyka upp förrän i slutet av serien. Affärsiden är nog att alla ska hänga på till slutet. Med två svenska i början hoppar många av när de fått båda.....

Mr H

Ja det låter ju rimligt att de tänker så!
Eller också är den slut nu och dyker inte upp alls  ???
Jag ska ringa deras kundtjänst och kolla upp.
Ska även kolla upp om man kan köpa modellerna lösa
(vilket skulle förvåna mig!). Kan man det så får man väl
bygga en modell av Enebyberg nu eller något sådant! ;D

Det ska i alla fall sägas att modellen av Regenten är mycket fin
och det är också en busstyp som jag gillar (lite mäktigare än
Routemaster!) med sin stora kylare och helsluttande front
men det är ju ingen CF förstås...

Mr H