Författare Ämne: Älmsta busstation  (läst 1252 gånger)

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 24927
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
Älmsta busstation
« skrivet: 30 mars 2021, 13:41:08 PM »
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4041
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: Älmsta busstation
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2021, 17:55:58 PM »
4322 var(nog)stationerad i Älmsta hela tiden?/Ulf

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4618
SV: Älmsta busstation
« Svar #2 skrivet: 30 mars 2021, 21:48:44 PM »
Ja 4322 tillsammans med systern 4321 levererades till Älmsta.

4319-20 till Ljusterö (senare till Rimbo?)
4323 till Vätö (sista bussen placerad där tror jag)
4324 till Räfsnäs (sista bussen där)
4325 till Blidö
4326-27 till Rimbo

Dessa bussar byggdes efter SJ Buss specifikation

Utloggad B10M

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 199
SV: Älmsta busstation
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2021, 23:37:51 PM »
SJ Buss specifikation, vad menar du med det?

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4041
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: Älmsta busstation
« Svar #4 skrivet: 31 mars 2021, 18:33:47 PM »
1-1-0,kanske?/Ulf

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4618
SV: Älmsta busstation
« Svar #5 skrivet: 31 mars 2021, 19:29:19 PM »
I början av -80 talet blev önskemålen om en riktig landsbygdsbuss allt kraftigare, SL köpte sedan länge enhetsbussar som skulle kunna användas överallt, t.ex i Roslagen hade vi inte behov av tre dörrar och 12 meters längd, däremot av fler sittplatser och bagageutrymme både för passagerares medhavda bagage och för det gods, t.ex apotekslådor vi körde.

1985-1986 beställdes därför 2 nya busstyper H6A och B som till stor del baserades på SJ Buss specifikation, dörrar 1-1-0, bagageluckor på sidan baktill och fler sittplatser + ett antal andra förändringar gentemot en "vanlig" H6:a, H6A hade 6 meters hjulbas och 12 meters längd medans H6B hade 6,5 meters hjulbas och 12,8 meters längd.
46 resp 50 sittplatser gentemot den vanliga H6:ans 44

Utloggad Buzzlover

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 719
SV: Älmsta busstation
« Svar #6 skrivet: 01 april 2021, 15:21:14 PM »
Ja 4322 tillsammans med systern 4321 levererades till Älmsta.

4319-20 till Ljusterö (senare till Rimbo?)
4323 till Vätö (sista bussen placerad där tror jag)
4324 till Räfsnäs (sista bussen där)
4325 till Blidö
4326-27 till Rimbo

Dessa bussar byggdes efter SJ Buss specifikation
Vart låg "Vätögaraget" ?
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Utloggad Peter Rost

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3023
SV: Älmsta busstation
« Svar #7 skrivet: 03 april 2021, 20:09:00 PM »
Upptällningsplats någonstans ute på Vätö - minns inte exakt var.

//Peter
« Senast ändrad: 03 april 2021, 20:22:30 PM av Peter Rost »