H18A 5030-5034

Startat av Bussmicke, 07 mars 2021, 01:42:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert Brink

5033 och 5034 blev väl kvar längst i Råsta?

//R

Nico

Jo, vill minnas att jag körde dem i Veolia-uniform. Kan vara att de följde med även över till Busslink 2007 innan de till slut försvann alternativt att de rök just vid övertagandet. F.Å. har nog koll.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

F.Å

Mindes inte riktigt så noga, men Svensk Busshistoria anger 5033 som exporterad till Ryssland 2006, så till Busslink hängde de inte med iaf. Just namnbytet till Veolia kan jag inte pinpointa i huvudet så törhända körde vi dom med röd slips också.
Gillade också dessa individer mest pga den mot Linjebuss avvikande inredningen med gulaktiga paneler och rosa/röda stolar. 5033 fick jag byta in en gång för att tomgången var ojämn och motorn stannade nästan vid stillastående.

Citat från: Robert Brink skrivet 09 mars 2021, 16:54:49 PM
Vet inte varför Linjebuss också valde Scania Maxci till Råsta. För samtidigt som man beställde lågentré, beställdes flertalet Scanior med höga golv och reg standard i serien 4800 - 4810 samt 4822 - 4824 till Råsta. Men under en ganska lång period, så var Råsta det förortsgarage som hade flest antal bussar med låggolv i trafik. Dessutom dök ju den ganska så stora Volvo B10R serien upp med högre 48XX nummer som också hade lågentré.

//R
Normalgolvsserierna delades med Kallhäll och sträckte sig ända upp till 4834. 4807-10 hade inte regionalstolar, men någon av dom hade läslampor. 4827 och 28 hade inte heller regionalstolar, dessutom avvikande med fabrikat Vogel ist för Noco. De var utvändigt vita med blåa Linjebuss-loggor och såldes senare vidare (till Björks?).

Visst var det väl så att Råsta hann bli renodlat lågentré/golv-garage ett eller två år innan Busslink flyttade dit gamla H23, H29 och H33F?

Volvo-bulken var som någon annan tidigare påpekat B10BLE.

Oskar A

1/12-2006 är ett datum som dyker upp i mitt huvud för namnbytet från Connex till Veolia Transport, något som bekräftas när man kollar ägarhistoriker för vissa bussar. Visst hade man mycket låggolv/lågentré på sluttampen innan Busslink tog över men helt fritt från "normalgolv" var det inte. Bjuder på ett par hemsidebilder tagna strax före operatörsskiftet.


Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/