Mörby C - dec 1977

Startat av Hasse L, 24 februari 2021, 19:10:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Veckor återstår innan tunnelbanan ska förlängas till Mörby och lokalbusstrafiken till centrala Stockholm kommer att dras in. H57 4918 lastar på inväg mot Sveavägen /T-banan.


Bakom följer en H44 på linje 637 från Grisslehamn - borde vara en av 4705-14, men det ser ut som Råstagaragets 4716 (DYW 045). Svårt att tyda - någon som kan sprida ljus över frågan? 18/12 var en söndag.

Den ensamma Amazonen kräver säkert sina kommentarer....

K R

Hej!

Amazonen, ja... Grillen tyder på årsmodell 1965-66. Just dessa två år fanns även en kortvarig färg i gråblå kulör, färgkod 90 mörkblå. En sådan kan det vara!

Ett antal dåtida företagsnamn på centrumväggen till vänster. Och så givetvis den röda Mobil-hästen på centrumets utsticksdel ovanför H44:an.
Allt sammantaget ett snyggt tidsdokument!

mvh K R


Gunnar D

Ja, det är en härlig bild! Där bör jag ha stannat med CF som förstärkning från Roslagen 1973.
Hade 1972 en fyrdörrars Amazon -65 i just den kulören! Den gick jättebra så varför sålde jag den? Dumt!

/Gunnar

Ulf Berlin

Tempo,Konsum,Metro,Broddman och Mobil är alla borta som varumärken idag här hemma ;)/Ulf

roggek

Konsum är väl inte borta som varumärke, bara typsnittet och oändlighetssymbolen...
Tempo finns också kvar som varumärke, om än med ett annat typsnitt...
Så två fel av fem...

Gunnar Berglund

Tackar, härligt ljus i bilden!

H44 4716 levererades mycket riktigt till Råsta och verkar ha flyttats därifrån under oktober eller november 1977. Vagnen fick en motorbrand vid Frescati just på linje 637 den 15 maj 1978. Sannolikt efter reparation åter i Råsta (senast mot slutet av juni 1978) men flyttad igen till Åkerby/Täby från 28 augusti 1981 och kvar där tills skrot. Det är vad jag kan få fram just nu.
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Lars-Håkan_E

Det stämmer det, 4716 fanns i Åkerby när jag jobbade där på -80 talet, undrar om den inte lånades ut till Norrtälje på slutet.