SL Linje 350 "på Mälaren" upphör from 1 april

Startat av Jimmy, 05 februari 2021, 06:59:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Som vanligt är det nog bara viljan som fattas. Det finns flera andra exempel där ansvariga för reseplaneraren inte vill eller orkar lägga in smidiga resvägar för resenärerna. Detta innebär tyvärr att efter några år av nyinflyttning glöms många smidiga resvägar bort. Till slut kommer man till punken då mer än hälften av invånarna i området, samt ett flertal lokalpolitiker är helt övertygade om att dessa (kvarvarande) resvägar inte längre existerar. Trots att vi som minns dem, och berättar om dem, försöker övertyga dem.
Det börjar bli så nu med bytet mellan SL677 och UL806 i Långhundra-Åby, då vi börjar närma oss tio år av vägran av SL/operatörer att återinföra bytet i reseplaneraren. Hoppas inte samma sak behöver hända angående färjeförbindelsen i denna tråd, i 10-15 år framöver.

Bussmicke

Citat från: Tommy E skrivet 01 april 2021, 23:39:09 PM
Jag ser inget skäl till att Slagstafärjan inte skulle kunna vara med i reseplaneraren. Fotgängare reser avgiftsfritt med färjan sedan några år tillbaka, och promenaden till linje 702 på Slagstasidan är ju inte heller speciellt lång. Som igel skriver krävs det nog bara att någon gör sig omaket att införa ett "linjenummer" och lägga in tidtabellen. ;)
Jasså? Det var goda nyheter för när jag bodde i Fittja fram till 2010 Så kostar det pengar att åka som fotgängare.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Tommy E

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

1447_vehicles

Citat från: Tommy E skrivet 06 februari 2021, 12:35:23 PM
Det är säkert ett resultat av coronan, både direkt genom att resandet på den aktuella linjen minskat, och indirekt genom att resandet i stort minskat vilket kräver besparingar.
Eller helt enkelt för att de inte kunnat föra statistik eftersom biljettautomaterna varit avstängda. Jag åkte med linjen sista dagen, och då var det så fullt att jag och en till behövde stå, trots att pandemin var i full gång. Dock fanns det ju tomma säten också, så hade det inte varit pandemi hade vi satt oss vid någon av de. Men jag skulle uppskatta att vi var ungefär 11 passagerare ombord, vilket jag ändå tycker är ganska mycket för en minibuss.

JAB

Bussarna var utrustade med APC (passagerarräknare), så någon form av statistik över antalet kunder på bussarna finns nog.

Tommy E

Åtminstone i början bestod passagerarräkningen av en fotocell vid dörren som var aktiv även under färd. Satt man närmast dörren och sträckte på benen kunde man hjälpa till att bättra på statistiken lite... ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ersa

Är APC en annan slags teknik än ATR, eller bara olika beteckningar på samma sak? Engelska och svenska? APC har jag aldrig hört talas om förr, men ATR ser man ju i skrift ofta.

JAB

Var inte ATR ett varumärke ? APC är beteckningen för ett Automatiskt Passagerarräkningssystem i standarder som ITxPT

homer

atr betyder automatisk trafikant räkning eller räknare på sl språk

JAB

Förhoppningsvis har passagerarräkningssystemen (oavsett vilket språk de förkortas på) kommit lite längre i utvecklingen än "Almex FO 5000" Bussarna på linje 350 var utrustade med sensorer från https://people-sensing.com/public-transport/#3d-imaging vilken är en vanlig sensor som används i många lösningar och av många företag, det finns även andra sensorer på marknaden med samma eller annan teknik.