Nya hållplatsdesign SL

Startat av Citaro C2, 19 december 2020, 14:41:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Citaro C2

I innerstaden har SLs hållplatser äntligen börjat att få SLs nya grafiska design. Och med det skrotades de larviga symbolerna för blåbussarna.

Buzzlover

Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Resenären

Vore det inte dags med en enhetlig hållplatstavla och symbol för all samhällsupphandlad kollektivtrafik? Är ju rätt fånigt med omfattande designprogram och varumärken när det bara finns en aktör per region? Varför måste bussarna vara gula och gröna i Skåne, blå i Göteborg och röda och blå i Stockholm?

Ted Selander

Citat från: Buzzlover skrivet 19 december 2020, 15:38:26 PM



Då har det gått 9 år sedan man började testa grått. Litet har hänt, det fåniga "B" med streck över och under är borta.
Men, ryms en suffixbokstav i de nya rutorna? Bild från Östertälje 2011.


Citaro C2

Det kanske inte är tänkt att suffixet ska vara utskrivet på hållplatserna utan bara på själva tidtabellen o bussarna?

IvveRivve004

Blåbusssymbolerna har faktiskt inte försvunnit överallt. Jag har sett att symbolerna för buss 3 och 4 finns kvar på bland annat hållplatserna Rosenlund och Eriksdal i riktning mot Karolinska sjukhuset och Gullmarsplan.

Nico

Det enda suffix som egentligen ska vara utskrivet på topptavlor och väderskydd, i koppling till linjenummer, är bokstaven X. Vad gäller innerstadsblåbussarnas romber så är tanken att de ska bort i samband med nya designen. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

igel

Den variant av skyltar som Täby C har ju funnits ett tag vid terminaler, vilket även Täby C är.

Jag skulle ha två invändningar mot designen.

Att en bussymbol är bra på en karta är en sak. Men behövs verkligen en bussymbol på topptavlan, fattar inte folk att det är buss som går därifrån?

Just de ljusa röda topptavlorna med vita reflexer, är det tydligaste man ser av en hållplats på en o-upplyst landsväg. Hur bra syns dessa smutsgrå varianter?


roggek

Citat från: igel skrivet 19 december 2020, 17:44:17 PM

Just de ljusa röda topptavlorna med vita reflexer, är det tydligaste man ser av en hållplats på en o-upplyst landsväg. Hur bra syns dessa smutsgrå varianter?

Testa och lys på dem med en ficklampa, du kommer bli förvånad...

homer

tycker dem syns sämre, men man kanske vänjer sig...

dock har jag en undran varför busssymbolen är ljusblå, på alla flygplatser och tågstationer är alla liknande symboler gula, borde de inte vara nån form av standard?


Anders C

Jag hoppas att SL värnar om mångfalden och bara monterar de nya skyltarna när ett byte är nödvändigt. Både för att variation är trevligt och för att spara på onödiga kostnader.

Citaro C2

Värna mångfalden? Det är väl för tusan ingen blomsteräng vi talar om!? När det för en gång skull ser ut att bli lite ordning på SLs oreda till grafisk profil ja då ska vi hoppas på en fortsättning av massa olika färger, piktogram och typsnitt? Nej tack!

Ersa

Citat från: roggek skrivet 19 december 2020, 18:36:54 PM
Testa och lys på dem med en ficklampa, du kommer bli förvånad...

Det enda jag blir förvånad över är, att SL-hållplatserna med topptavlor utbytta mot nya varianter förra året, fortfarande inte är det minsta lilla reflekterande. Vilket i stort sett alla topptavlor var i bl.a Jämtland för 20 år sedan, då de hade samma reflexnivå som vanliga trafikskyltar.

igel

För 20 år sedan var ju också SL topptavlorna reflekterande, i alla fall loggan. Sedan de blev helfolierade är de inte reflekterande.

ks

Citat från: Citaro C2 skrivet 19 december 2020, 16:14:21 PM
Det kanske inte är tänkt att suffixet ska vara utskrivet på hållplatserna utan bara på själva tidtabellen o bussarna?
Citat från: Nico skrivet 19 december 2020, 17:04:22 PM
Det enda suffix som egentligen ska vara utskrivet på topptavlor och väderskydd, i koppling till linjenummer, är bokstaven X. Vad gäller innerstadsblåbussarnas romber så är tanken att de ska bort i samband med nya designen. 
Citat från: Ted Selander skrivet 19 december 2020, 15:54:31 PM
Då har det gått 9 år sedan man började testa grått. Litet har hänt, det fåniga "B" med streck över och under är borta.
Men, ryms en suffixbokstav i de nya rutorna? Bild från Östertälje 2011.



Ja, suffixen får plats. I Norra Sköndal står C-linjerna utskrivet som följande:

813C
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss