CF-modell i skala 1:87

Startat av Björn Forslund, 04 juli 2014, 10:10:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Citat från: HJP skrivet 21 februari 2015, 21:18:40 PM
****
En liten fundering, angående Scania Vabis-märket i grillen. På förebilden var det gjutet i mässing, eller liknande. Så ser det också ut på LYRs modell. Mina exemplar är dock ljusgrå, som grillen. Vad kan förklaringen till det vara?

Man får applicera lämplig färg själv vilket väl LYR gjort.. Originalet finns i två varianter, dels en massiv som är gjuten, dels en simplare som är i utstansad plåt.

Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 21 februari 2015, 17:41:56 PM
Då blir det 1-1-0 om vi talar om BSS o BSBV. Jag pratade med Janne Wallin idag, och är intresset tillräckligt stort kan det bli andra CF varianter i framtiden. Annars får vi hoppas på byggsats och en bra såg. 1-2-2 vore ju kul, fanns i Södertälje, Uppsala o Örebro samt i ommålningar i Stockholm. 1-0-2 i Karlstad och 1-0-0 ute i landsorten. Men 1-1-0 var nog det vanligaste, samt även SJ 0-1-0 så nog finns det många varianter.

Glöm föralldel inte alla med både V och H! En BSBV eller BSS CF6557 med dörrställning H1-1-0 och V 0-101-0 sätter liv i vilken bokhylla som helst! Är ju dessutom en rejäl del av svensk trafikhistoria! Skalan HO och säljaren indikerar ju användning på modelljärnväg och en omställningsbuss öppnar ju betydande möjligheter inte minst "samkörbarhet" med tidigare sålda SS Capitol H21.

;D
Mr H

HJP

Citat från: Björn Forslund skrivet 21 februari 2015, 21:37:04 PM
Man får applicera lämplig färg själv vilket väl LYR gjort.. Originalet finns i två varianter, dels en massiv som är gjuten, dels en simplare som är i utstansad plåt.
****
Ja, jag var inne på det, men tycker inte att märket ser målat ut. Lite metalliskt blank, liksom.
Kanske LYR kan svara på frågan.

Nico

Hade givetvis varit att föredra rätt utseende från början, men antar att det är en kostnadsfråga. Själv ser jag det som en OK lösning i så fall.

Läste någonstans nyligen (tror det var LYR själv som skrev det) att märkena fått behandling med gul transparant spritpenna. Det är dock ingen vanlig kulör i butikerna, men borde gå att hitta hos t.ex. Panduro, Svanströms eller liknande.

Sedan får man väl först testa på någon spillbit i skrotlådan, så att kulören verkligen påminner om mässing,  innan man ger sig på de riktiga emblemen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Det finns hobbyfärger i lämplig nyans. Originalet är gjutet i någon legering, den stansade varianten troligen eloxerad.