Bussing

Startat av Stefan P, 18 juli 2008, 14:50:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Ursäkta stavning. Hittade tyskt y på datorn. Jag vet att det fanns en sån buss i Karlskoga i slutet på sjuttiotalet. Vill ha all information om denna buss?

mvh Stefan P

Peter Rost

Citat från: Stefan P skrivet 18 juli 2008, 14:50:08 PM
Hej

Ursäkta stavning. Hittade tyskt y på datorn. Jag vet att det fanns en sån buss i Karlskoga i slutet på sjuttiotalet. Vill ha all information om denna buss?

mvh Stefan P

Är  det  en  fd  SL-buss  som  avses? SL  sålde  ju  ett  antal  Büssing  till  Halmstad, trollhättan, och  Örebro  om  jag  minns  rätt.

/Peter

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Rost skrivet 24 juli 2008, 23:29:29 PM
Är  det  en  fd  SL-buss  som  avses? SL  sålde  ju  ett  antal  Büssing  till  Halmstad, trollhättan, och  Örebro  om  jag  minns  rätt.

/Peter

Jo, du minns rätt och det troligaste är kanske att någon av Örebro-bussarna letade sig till grannstaden i söder. Men Bengt Helgesson (numera Helmark) sålde också ett par Büssing till andra företag än Stockholms Spårvägar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P

Hej

Det kan stämma.

mvh Stefan P

S Svensson

Bengt Helgesson var då försäljningschef på ANA,Nyköping. ANA är förkortning för AB Nyköpings automobilfabrik.
Büssing såldes av detta företag i Nyköping. Tidigare var försäljningen i Trollhättan.
ANA satte tidigare ihop personbilar och troligen enstaka lastbilar. I dag säljer man personbilar enbart. Och bilmärket då? Jodå SAAB. Det finns en koppling bakåt hela tiden. Det var två svenska bröder som startade personbilstillverkningen i Trollhättan,satte samman GM bilar i Nyköping och sålde Büssing bussar ända tills SAAB och Scania slogs i hop.


B+0252 fungerade men det var svårt.Försökte flera gånger.

HJP

Citat från: Stefan P skrivet 18 juli 2008, 14:50:08 PM
Hej

Ursäkta stavning. Hittade tyskt y på datorn. Jag vet att det fanns en sån buss i Karlskoga i slutet på sjuttiotalet. Vill ha all information om denna buss?

mvh Stefan P
****
Till höger om "Å", på tangentbordet, hittar du två punkter "¨". Tryck på den tangenten, och därefter på "u", så får du ett "ü". Sedan kan du skriva både Büssing och Citroën  :)

HJP