Umeå, Vasagatan

Startat av Greger Larsson, 29 mars 2008, 23:08:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson


Ersa

Nu börjar det komma in trevliga bilder!  :D

Den firman syns då inte till idag, och linjerna mot Vindeln körs av Swebus. Det enda man hittar om Nordins på nätet är att de köptes upp av Y-bussen hösten 1996 då Nordins kört parallellt med Y-bussen på sträckan Umeå-Stockholm i över ett år.

När tog Swebus över linjerna mot Tavelsjö och Vindeln?

Krille

Hmm, jag har för mig Nordins finns kvar och att dom kör beställningstrafik.
Fast det kanske är något annat företag jag far efter?

/K

Greger Larsson

Jodå, visst finns Nordins kvar. Kör med en Delta Jumbostar, fd Skelleftebuss 239.

/GL

bjalle

Citat från: Greger Larsson skrivet 30 mars 2008, 15:25:23 PM
Jodå, visst finns Nordins kvar. Kör med en Delta Jumbostar, fd Skelleftebuss 239.

/GL

Nordins Busstrafik såldes till Ybuss, (då hade bolaget 6 st bussar) sen köpte ägarna till Nordins ut en buss som de startade ny verksamhet  med namnet Nordins Resor i Umeå.

Greger Larsson

Det är korrekt att bolaget A Nordins Trafik såldes till Y-buss. Det var för att Y-buss ville åt linjetrafiken mellan Umeå och Stockholm.
Däremot hittar jag bara fyra bussar som man hade då. Den buss som köptes "tillbaka" var just EZZ080 som 1998 byttes till den nuvarande Jumbostaren. De övriga bussarna hamnade hos Vännäs Buss. Nordin har även hunnit med att konkursa med ett bolag som startades 1990, där det bl a fanns ett par Neoplaner.

/GL

Staffan Sävenfjord

Ett reportage om Nordins Resor finns i Bussbranschen nr 1.2008.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Åkarns Kalle

Tack ska ni ha detta var roligt att Se/veta frågade för några veckor sen efter bilder och här kom det stort tack.
Har nu lärt känna Anders & Birgitta lite tack vare mammas jobb. Den buss dom har nu heter Philip årmodell 89 går jättebra för att vara så gammal.
Nordins har nu inriktat sig på spa-resor till Pärnu Estland

Mvh Åkarns Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.