(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H6A%204322%20%C3%84lmsta%20busstation%201996-04-26.jpg)
4322 var(nog)stationerad i Älmsta hela tiden?/Ulf
Ja 4322 tillsammans med systern 4321 levererades till Älmsta.
4319-20 till Ljusterö (senare till Rimbo?)
4323 till Vätö (sista bussen placerad där tror jag)
4324 till Räfsnäs (sista bussen där)
4325 till Blidö
4326-27 till Rimbo
Dessa bussar byggdes efter SJ Buss specifikation
SJ Buss specifikation, vad menar du med det?
1-1-0,kanske?/Ulf
I början av -80 talet blev önskemålen om en riktig landsbygdsbuss allt kraftigare, SL köpte sedan länge enhetsbussar som skulle kunna användas överallt, t.ex i Roslagen hade vi inte behov av tre dörrar och 12 meters längd, däremot av fler sittplatser och bagageutrymme både för passagerares medhavda bagage och för det gods, t.ex apotekslådor vi körde.
1985-1986 beställdes därför 2 nya busstyper H6A och B som till stor del baserades på SJ Buss specifikation, dörrar 1-1-0, bagageluckor på sidan baktill och fler sittplatser + ett antal andra förändringar gentemot en "vanlig" H6:a, H6A hade 6 meters hjulbas och 12 meters längd medans H6B hade 6,5 meters hjulbas och 12,8 meters längd.
46 resp 50 sittplatser gentemot den vanliga H6:ans 44
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 mars 2021, 21:48:44 PM
Ja 4322 tillsammans med systern 4321 levererades till Älmsta.
4319-20 till Ljusterö (senare till Rimbo?)
4323 till Vätö (sista bussen placerad där tror jag)
4324 till Räfsnäs (sista bussen där)
4325 till Blidö
4326-27 till Rimbo
Dessa bussar byggdes efter SJ Buss specifikation
Vart låg "Vätögaraget" ?
Upptällningsplats någonstans ute på Vätö - minns inte exakt var.
//Peter