.. då de enda bilder jag har är på avställda bussar..
Norrtälje i september 1991
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H44%204736%20Garaget%2CNorrt%C3%A4lje%201991-09-21.jpg)
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H44%204741%20Garaget%2CNorrt%C3%A4lje%201991-09-21.jpg)
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H44%204742%20Garaget%2CNorrt%C3%A4lje%201991-09-21.jpg)
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H44%204743%20Garaget%2CNorrt%C3%A4lje%201991-09-21.jpg)
I november hade några letat sig ner till Enebyberg
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H44%204728%20Garaget%2CEnebyberg%201991-11-10.jpg)
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H44%204735%2C%20H1%205128%2C%20H44%204728%20Garaget%2CEnebyberg%201991-11-10.jpg)
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H44%204735%20Garaget%2CEnebyberg%201991-11-10.jpg)
Stockholm city, samt Stockholm Norra Bantorget. Tydligt och bra.
Undrar om det även på dessa rullband bara stod Stockholm, utan närmare beskrivning, för roslagslinjerna till Jarlaplan, som idag till Tekniska högskolan.
Vilket år har H43/H44 kört för sista gången?
H44:orna togs ur trafik i samband med sommartabellens införande 1990, om jag minns rätt. Någon enstaka rullade en bit in på 1991.
//Peter
Det stämmer nog, gjorde första vändan som sommarbarn 1989, då körde jag H44 några gånger, 1990 blev det bara Wiimor eller nyare.
Tror det var 4742 som av någon anledning behölls ett bra tag efter att övriga slopats, försvann inte förrän 1995 men hade sannolikt inte rullat sen -91.
Trevliga bilder, även om bussarna ser lite "ledsna"ut. Riktiga bussar om ni frågar mig. 8)
//Peter
Citat från: Fredrik Klint skrivet 07 mars 2021, 23:25:33 PM
Tror det var 4742 som av någon anledning behölls ett bra tag efter att övriga slopats, försvann inte förrän 1995 men hade sannolikt inte rullat sen -91.
Det visste jag inte, var skulle det ha stått?
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Denna Hägglundskaross hade den snyggaste vindrutan av alla...
Var det någon/några H44 som överhuvudtaget "letade sig österut" d v s exporterades till öst?
Mig veterligen exporterades inga H44:or österut. - Däremot såldes ett antal H43:or till Nederländerna 1990.
Ur skräplådan tar jag fram två bilder från 1990, när föreningen bakom Bussnack gjorde en avskedsresa med 4729.
(https://one-photo.tedsel.se/____gallery/images/2/389/9c8/107/e92/d41/7c8/c1c/b23/9dc/7af/334/23f/019.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp)
(https://one-photo.tedsel.se/____gallery/images/6/9f5/ff9/0ac/0fe/f08/7a4/572/6a7/e8a/706/812/0cf/556.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp)
Citat från: Peter Rost skrivet 16 mars 2021, 10:05:30 AM
Mig veterligen exporterades inga H44:or österut. - Däremot såldes ett antal H43:or till Nederländerna 1990.
Hittade denna på nätet:
https://flic.kr/p/SHn82o
Tack för bilden.
Undras vilka som såldes dit då?/Ulf
H43 4608 Estland
H43 4574, 4600, 4602, 4603, 4604, Nederländerna
Vet någon varför de flesta av H44: erna - åtminstone i Täby omkring 1984/1985 - bytt ut sina bakdörrar mot bladdörrar.
Dessa var mycket lika de för den dåvarande generationen H2 / H3 / H22.
Hos Wiimorna H57 ersattes också bakdörrarna på samma sätt samtidigt.
Skulle vara intressant om vem har ytterligare information om detta.
Tack på förhand
H44 4729 bevarades vid Spårvägsmusset innan det stängdes 2017.
Wiimorna H52A & H57 fick både fram o bakdörrar bytta till blad i Arvika.
Några H43 fick på samma sätt bakdörr bytt till blad samtidigt som ytterligare en bakdörr monterades, H52 fick också sina bakdörrar utbytta till blad.
Alla Hägglundare hade blad fram som nya.
Anledningen var förbättring av det invändiga klimatet.
Det verkar som det var ytterligare ett antal som exporterades:
Estland: H44 4711, 4741 och H53 4754
Portugal: H44 4587
De kortare Hägglunds-SL-vagnarna typ H52 fick också skiftande öden: hamnade i Angola, Peru, Polen och Portugal.
Christian B
Avskedsresan var jag med på
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Tack för svaret och förklaringarna
Citat från: david96 skrivet 16 mars 2021, 17:00:59 PM
H44 4729 bevarades vid Spårvägsmusset innan det stängdes 2017.
4729 fördes över till Spårvägsmuseet 1991-01-30.
Citat från: Ted Selander skrivet 16 mars 2021, 10:25:31 AM
Ur skräplådan tar jag fram två bilder från 1990, när föreningen bakom Bussnack gjorde en avskedsresa med 4729.
(https://one-photo.tedsel.se/____gallery/images/2/389/9c8/107/e92/d41/7c8/c1c/b23/9dc/7af/334/23f/019.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp)
(https://one-photo.tedsel.se/____gallery/images/6/9f5/ff9/0ac/0fe/f08/7a4/572/6a7/e8a/706/812/0cf/556.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp)
Här är resten av bilderna från dagen. Teds bilder är citerade så man ser alla bilder tillsammans.
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H44%204729%20Klarabergsviadukten%2CStockholm%201990-11-17c.jpg)
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H44%204729%20Klarabergsviadukten%2CStockholm%201990-11-17d.jpg)
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H44%204729%20Waldemarsudde%2CStockholm%201990-11-17.jpg)
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/H44%204729%20Bergsh%C3%B6jden%2CRissne%201990-11-17.jpg)