SL skriver på sin hemsida:
"Försöket med busslinje 350 på Ekerö fortsätter inte efter 31 mars, utan upphör att gå i trafik 1 april.
Busslinje 350 har gått mellan Ekerö centrum och Fittja, som ett försök sedan 2019. Från 1 april 2021 läggs försöket ner."
Har gått där sedan 2019-08-19.
Det är ju i alla fall en lite längre period än föregångaren på samma färjeled på Mälaren.
Det var linje 303 som gick Brommaplan – Fittja m-f 1994-08-15 – 1995-08-20
Jimmy
Låt detta bli det sista upplivningsförsöket!
Ja det var inte inte särskilt länge de gick stora bussar där förra gången.
Tror att linjen haft större chans att överleva om det inte var färja involverad.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Nästa gång som troligen kommer gå betydligt bättre är ju då förbifart Stockholm kommer vara byggd, det kan man i princip vara säker på...
Jag har väldigt svårt att se syftet med denna linje. Må hända att förbifarten gör linjen vettigare men då borde den kanske förlängas till Tumba eller Södertälje?
Under alla år har ju behovet av sträckan varit ganska måttligt. I alla fall för att attrahera kollektivtrafikresenärer. Man får väl se hur stort ett eventuellt framtida behov kan vara. Ett aber med att köra busstrafik till Mälaröarna är att anslutningen för Förbifarten ju hamnar väldigt långt från allt. Bara att ta sig till/från Tappström kommer att ta onödigt lång tid så de som ska klura ut framtida trafikering har nog en del att grunna på.
De fantasifulla planerna på omfattande busstrafik i förbifarten verkar ju mest vara något som bil-lobbyn hittat på för att få igenom denna dinosaurie till motorvägsprojekt. Någon rusningslinje blir det förhoppningsvis, men är det verkligen förankrat med SL att de ser behov av, och har finansiering för, de bussar för 10 000 resenärer per dygn som nämnts?
Skulle busstrafiken verkligen vara effektiv så skulle den väl ha byggts som "tunnelbana" med hållplatser rakt under viktiga knutpunkter, dit resenärerna snabbt tar sig med hissar eller rulltrappor, och bussarna bara svänger av till en motorvägshållplats i parallellgående körfält. Då kunde man få restider som vore någotsånär konkurrenskraftiga mot bilen.
Det är säkert ett resultat av coronan, både direkt genom att resandet på den aktuella linjen minskat, och indirekt genom att resandet i stort minskat vilket kräver besparingar. Innan viruset kom uppfattade jag det ändå som att linjen var hyfsat välbelagd, åtminstone i rusning. En nackdel som redan nämnts i tråden är ju att det förmodligen var få som hade sin start- och målpunkt kring ändhållplatserna. Utan att ha tillgång till någon statistik skulle jag tro att majoriteten i linjens tilltänkta målgrupp har start-och målpunkter runtom i Ekerö tätort respektive i Flemingsberg eller Södertälje. Därmed kräver de flesta resorna minst två byten, vilket inte gör förbindelsen så värst attraktiv för arbetspendling. Att man dessutom ofta missade bytet mellan 350 och 748 i Fittja med ganska liten marginal gjorde ju inte heller saken bättre.
Nu är det bara några timmar kvar. Enligt SLs reseplanerare ökar restiden i fortsättningen med bortåt en timme. Dåligt att man vägrar att lägga in färjan i sökningen.
Vi som känner till färjan tar den ju ändå.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
I Vaxholm finns Båtlinjen 941 (Rindöfärjan) i reseplaneraren, så om någon bara orkade skulle Slagsta också få ett nummer.
En möjlig förklaring kanske är att Rindöfärjan är en del av länsväg 274 medan Slagstafärjan "bara" är en genväg och således avgiftsfinansierad.
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Å andra sidan får man upp Waxholmsbolagsturer som förslag om man söker Nybroplan-Vaxholm, och där gäller inte häller vanlig SL-taxa. Men det står "Du behöver Waxholmsbolagets biljett för resan. Under lågsäsong gäller även vissa av SL:s periodbiljetter."
Rindöfärjan är ju nödvändig att ta då linje 678 på Rindön inte alltid utgår från Vaxholm.../Ulf
Jag ser inget skäl till att Slagstafärjan inte skulle kunna vara med i reseplaneraren. Fotgängare reser avgiftsfritt med färjan sedan några år tillbaka, och promenaden till linje 702 på Slagstasidan är ju inte heller speciellt lång. Som igel skriver krävs det nog bara att någon gör sig omaket att införa ett "linjenummer" och lägga in tidtabellen. ;)
Som vanligt är det nog bara viljan som fattas. Det finns flera andra exempel där ansvariga för reseplaneraren inte vill eller orkar lägga in smidiga resvägar för resenärerna. Detta innebär tyvärr att efter några år av nyinflyttning glöms många smidiga resvägar bort. Till slut kommer man till punken då mer än hälften av invånarna i området, samt ett flertal lokalpolitiker är helt övertygade om att dessa (kvarvarande) resvägar inte längre existerar. Trots att vi som minns dem, och berättar om dem, försöker övertyga dem.
Det börjar bli så nu med bytet mellan SL677 och UL806 i Långhundra-Åby, då vi börjar närma oss tio år av vägran av SL/operatörer att återinföra bytet i reseplaneraren. Hoppas inte samma sak behöver hända angående färjeförbindelsen i denna tråd, i 10-15 år framöver.
Citat från: Tommy E skrivet 01 april 2021, 23:39:09 PM
Jag ser inget skäl till att Slagstafärjan inte skulle kunna vara med i reseplaneraren. Fotgängare reser avgiftsfritt med färjan sedan några år tillbaka, och promenaden till linje 702 på Slagstasidan är ju inte heller speciellt lång. Som igel skriver krävs det nog bara att någon gör sig omaket att införa ett "linjenummer" och lägga in tidtabellen. ;)
Jasså? Det var goda nyheter för när jag bodde i Fittja fram till 2010 Så kostar det pengar att åka som fotgängare.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Japp, avgiften togs bort den 1 januari 2018 :)
Citat från: Tommy E skrivet 06 februari 2021, 12:35:23 PM
Det är säkert ett resultat av coronan, både direkt genom att resandet på den aktuella linjen minskat, och indirekt genom att resandet i stort minskat vilket kräver besparingar.
Eller helt enkelt för att de inte kunnat föra statistik eftersom biljettautomaterna varit avstängda. Jag åkte med linjen sista dagen, och då var det så fullt att jag och en till behövde stå, trots att pandemin var i full gång. Dock fanns det ju tomma säten också, så hade det inte varit pandemi hade vi satt oss vid någon av de. Men jag skulle uppskatta att vi var ungefär 11 passagerare ombord, vilket jag ändå tycker är ganska mycket för en minibuss.
Bussarna var utrustade med APC (passagerarräknare), så någon form av statistik över antalet kunder på bussarna finns nog.
Åtminstone i början bestod passagerarräkningen av en fotocell vid dörren som var aktiv även under färd. Satt man närmast dörren och sträckte på benen kunde man hjälpa till att bättra på statistiken lite... ;)
Är APC en annan slags teknik än ATR, eller bara olika beteckningar på samma sak? Engelska och svenska? APC har jag aldrig hört talas om förr, men ATR ser man ju i skrift ofta.
Var inte ATR ett varumärke ? APC är beteckningen för ett Automatiskt Passagerarräkningssystem i standarder som ITxPT
atr betyder automatisk trafikant räkning eller räknare på sl språk
Förhoppningsvis har passagerarräkningssystemen (oavsett vilket språk de förkortas på) kommit lite längre i utvecklingen än "Almex FO 5000" Bussarna på linje 350 var utrustade med sensorer från https://people-sensing.com/public-transport/#3d-imaging (https://people-sensing.com/public-transport/#3d-imaging) vilken är en vanlig sensor som används i många lösningar och av många företag, det finns även andra sensorer på marknaden med samma eller annan teknik.