Avtal med mjukvara annan än BussPC i SL-land

Startat av B8RLE, 08 april 2023, 20:25:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

B8RLE

Det verkar att alla tre Transdevs områden, nya/upprustade Keolis innerstadsvagnar, VR Ekerö och Nobina Kallhäll/Södertälje har gått vidare från BussPC. Vilka mjukvaror använder de?
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

homer

Varje företag har sin egen "förarplatta" så finns ingen standard och går inte att kommunicera mellan de olika.

Det lite intressanta i sammanhanget är att Citydepåerna som kör trafik på E19 avtalet måste ha Buss-PC till dessa linjer så ett antal vagnar från Tomteboda och Fredriksdal har fortfarande Buss-PC

Samuel KVR

Transdev och Keolis använder ju samma typ av BussPC som jag vet eller ungefär.

Nico

Ett fåtal områden ligger kvar med SL:s gamla BussPC, primärt då Stockholm Sydväst samt Björknäs. I stort sett alla de övriga trafikområdena har fått BussPC utbytt mot respektive trafikoperatörs egna system. Detta består överlag överlag av olika varianter på pekskärm (à la padda) med varje trafikoperatörs egenhändigt utvecklade programvara inlagd.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Buzzlover

Observera att Nobinas avtal alla fortfarande har Buss-PC:n precis som förr.
Det är bara Keolis som valt att börja byta ut Buss-PC:n på "äldre" avtal där det förr var ett krav.

VR har i Råsta/Lunda gjort en hybrid-lösning där Buss-PC:n är kvar men kompletteras med surfplatta där man b.la ser validering från nya biljettsystemet.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Nico

Där ser man... hur är det med Nobina i övrigt då? De har ju kört med sin egna skärm under ganska lång tid, men är det alltså fortfarande bara information för DGR (Den gröna resan) som visas på den?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Knallhatt

Transdev använder en lösning från Consat

B8RLE

Nobina och Transdev Märsta använder Mobitec (?)
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

1447_vehicles

Vad jag vet använder alla Trionas skärmar men olika mjukvara. Tror att Märsta fortfarande har Hogia och Mobitec men de ska byta till Consat, Norrort har Consat och City har Hogia. Lite osäker på Ekerö men har för mig det är Hogia där också. Och Fleetech är väl också uppköpta av Triona så det är Trionas system som mäter hur förarna kör