Avstängt city pga demonstration

Startat av Hasse L, 20 mars 2021, 16:53:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Spårvägstrafiken var ersatt av två bussar Waldemarsudde - Karlaplan:




Många busslinjer berördes förstås också, linje 1 och 54 kördes via Odengatan, 75'an gick till Östra Station, 76'an såg jag inte till vid Karlaplan, men den borde väl ha vänt där också. Hur de nord-sydliga linjerna påverkades vet jag inte, det lockade inte att ta reda på.

Nico

Stod en hel drös med bussar på Klarabergsviadukten invid Cityterminalen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

Antar att dessa vagnar går under samma dispens som SL´s övriga bussar vad gäller miljözonen?

janjoh

Nu är det ju ett lugnt resande ändå pga covid så det är enkelt med bussersättning. Men de är fullständigt vansinnigt att demonstrationer får pågå och ställa in kollektivtrafiken så ofta som det sker. I centrala Göteborg skedde flertalet klimatdemontrationer hösten 2019 med trafikkaos som följd.

Citaro C2

Jag har alltid sagt det, väldigt konstigt att köpa in så gamla bussar som är beställda för motorvägstrafik med 1-1-1 dörrar. Det går knappt att hitta en bussmodell som är så olik en spårvagn som dessa...

B10M

Men kära nån, hur kan man orka lägga ner så mycket energi på att klaga på samma struntsaker år efter år? Enkeldörrar eller dubbeldörrar är ju sak samma, vem bryr sig om det?

Citaro C2

Men kära nån hur kan själv orka lägga ner energi på att reta dig på mig så j***a mycket! ::)

Varenda inlägg jag skriver så ska in o kommentera med onödiga svar.

Lägg ner! Jag har all rätt i världen att tycka att dessa bussar passar illa i stadsmiljö.

Sen vad jag inte vad du menar med att 1-1-1 och 2-2-2 är samma sak. Du är ju lika extrem som jag är fast åt andra hållet.

Ditt användarnamn säger väl allt. Precis som mitt. Respektera att folk tycker olika. Du har ingen ensamrätt att tycka saker här!

admin

Lägger lite i största allmänhet in en blänkare gällande forumregel # 2.

"Tänk på att alla inte delar samma åsikt. Många har även har ett annat kunnande samt tänkande och det är så en debatt uppstår. Även om man inte delar alla åsikter skall vi ändå visa varandra respekt. Undvik även gärna sarkasm och ironi då sådant lätt missförstås."

Diskutera alltså gärna ämnet, men undvik samtidigt lika gärna att diskutera varandra.


Admin

Buzzlover

Citat från: Citaro C2 skrivet 21 mars 2021, 21:44:32 PM
Jag har alltid sagt det, väldigt konstigt att köpa in så gamla bussar som är beställda för motorvägstrafik med 1-1-1 dörrar. Det går knappt att hitta en bussmodell som är så olik en spårvagn som dessa...
Eftersom Stockholms Spårvägar som kör Spårväg City inte annars bedriver busstrafik tror jag helt ärligt att man tog dom ledbussar som fanns till hands och som dessutom var billigast när man skulle inhandla bussar till ersättningstrafiken.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa

Dessa borde vara konverterade till Euro6 numera. Eller behöver åtminstone bli det innan sommaren, för då tar alla dispenser slut, för alla operatörer.

Hasse L

Tråkigt att tråden tog den här vändningen. Borde ha lagt ut den under Busstrafik snarare än under Bussar. Buzzlover har rätt, förstås. AB SS behöver de här bussarna främst för att ersätta spårvagnarna sen kvällstid då spårarbeten ska kunna äga rum. Det blir normalt inte många vagnkilometer per månad och självklart kan man inte hålla sig med fabriksnya bussar för detta ändamål. Att man lyckades få ut dessa båda bussar i ett oförutsett, akut läge kom jag att uppskatta.
/Hasse

Ulf Berlin

Bussarna används ju även vid inskränkningar på/för Lidingöbanan./Ulf

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 22 mars 2021, 17:24:18 PM
Dessa borde vara konverterade till Euro6 numera. Eller behöver åtminstone bli det innan sommaren, för då tar alla dispenser slut, för alla operatörer.

Dessa är i grunden Euro 3:or som är konverterade till Euro 5.

När det gäller akut spårtrafikersättning så har ju Stockholms stad tidigare gett generösa dispenser från gällande regler, det har då visserligen gällt Tunnelbanan men jag kan tänka mig att Spårväg kan behandlas på liknande sätt.